Multiband vs “Vanlig” Kompression

Kompression är ett ämne som kan diskuteras i oändlighet! Idag så komprimeras musik otroligt mycket, och därför så är det viktigt att man som producent vet när man ska och inte ska komprimera sin musik. För mycket kompression kan få musiken att kännas livlös och odynamisk, samtidigt som för lite kompression också kan vara kontraproduktivt. Att veta hur olika typer av kompression fungerar är därför extremt viktigt, och därför kommer vi på AP nedan att förklara skillnaden mellan dom två kanske vanligaste sätten att komprimera, Multibandkompression och “vanlig kompression”


Multibandkompression delar upp frekvensspektrat

När du jobbar med multibandkompression så kan du välja att fokusera på ett visst antal frekvenser till skillnad från en vanlig kompressor som komprimerar hela signalen. Detta är en jättestor skillnad då du kan bestämma vilka frekvenser i ett ljud som ska komprimeras, samtidigt som du också kan dra ner/ dra upp volymen på dessa frekvenserna för att anpassa dom bättre till ljudbilden.


Multibandkompression är mer vanligt inom mastring

När du mastrar din låt är en multibandkompressor väldigt användbart då man kan gaina upp/ gaina ner vissa frekvenser eller komprimera vissa områden hårdare än andra. Ofta så används vanliga kompressorer som “lim” på mastern för att få din mix att kännas tightare innan man multibandkomprimerar för att jämna ut balansen mellan diskant/mid/bas.


En vanlig kompressor är mer användbart på enskilda kanaler

När det kommer till ljud som har en jämn dynamik till sig så kan en vanlig kompressor vara mer användbart då den agerar på hela ljudet istället för vissa områden. Exempel på detta kan vara trummor, gitarrer, även sång trots att sång självklart är väldigt dynamiskt i grunden. Det viktiga är att minnas att många samplingar idag redan är väldigt hårt komprimerade innan du ens lägger nån effekter på dom, så då kan det vara bra att tänka sparsmakat när det gäller kompression och inte komprimera bara för komprimeringens skull.



VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Producer Challenge – Orden du bör kunna som musikproducent

Producer Challenge – Orden du bör kunna som musikproducent

Om du producerar musik hemma eller i studion så blir du bekant med språket. Här är några ord som du bör känna till! Air – Syftar på frekvenser över 12 kHz. Dessa frekvenser ger ett track lite air och låter det andas vilket ger en känsla av rymd. Själva rummet i låten blir större. Body – Frekvensområdet för ett

5 Grymma Producenter Att Ha Koll På

5 Grymma Producenter Att Ha Koll På

Det finns sjukt många olika producenter i dagens musikindustri och att ha koll på alla är i stort sett omöjligt. Ofta så känner man bara till dom som jobbar inom samma genre som en själv, så därför har vi på AP gjort en liten lista med ett gäng grymma producenter som du kanske inte känner

Tip Of The Day – Parallellkomprimering (Ableton)

Tip Of The Day – Parallellkomprimering (Ableton)

Tip of The Day! Ibland sitter inte transienterna i trumpaketet där dom ska. Så hur gör du för att feta upp soundet och få fram det där lilla extra ur dina samplingar? Jo genom parallellkomprimering!   AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO