Lär dig parallell komprimera!

Ibland är det svårt att tweaka en kompressor till sitt maximum utan att fullständigt förstöra soundet. Om man vill få ner peakarna på instrument som spelar starka transienter (trummor exempelvis) så kan det vara svårt att komprimera det utan att få kompressionen att höras. Du befinner dig då i ett ypperligt tillfälle att använda parallelkomprimering. När du väl börjat använda denna teknik kommer du nog så småningom märka att du har svårt att sluta.

Användningsområden:

De flesta använder sig av parallelkomprimering på trummor. Men det kan även komma till användning på dynamiska sånginspelningar eller på akustiska gitarrer. Parallell kompression får ofta ditt sound att limma ihop bättre. Man kan i stort sett använda alla kompressorer till parallell komprimering, men vissa är lättare än andra för ändamålet. Här är en lista på virtuella kompressorer som man kan lätt använda för parallell komprimering

  • Waves SSL Compressor
  • Waves C1 Compressor
  • Logic Compressor
  • NI:s Solid Bus Compressor

Så här gör man

Kanaler med bussar

Markera dina spår som du vill parallell komprimera (exempelvis dina trumspår). Skicka det sedan till en bus med en kompressor på. Hur du i slutändan ställer in kompressorn varierar naturligtvis beroende på hur mycket volym som du matar in i den samt hur du själv behagar, men här är ett exempel:

PC

Eftersom vårt syfte med denna kompressor är att få ner alla transienter, är det därför rekommenderat att ställa in attack och release på ett så lågt värde som möjligt. Man väljer en hög “ratio” för att få kompressionen att arbeta hårt.

Man behöver inte ställa någon make-up eller gain eftersom vi praktiskt sett redan har ökat volymen när vi skickat trummorna till en bus.

Blanda in

Hur du ställer tröskelvärdet på kompressorn får du lyssna fram till, men börja med ett lågt värde och låt den stiga ifall kompressorn trycker alldeles för hårt. Kom ihåg att du ska blanda in denna signal med originalsignalen, så det behöver inte låta “bra” om du trycker solo på din bus.

Lycka till!


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO

Share
Producer Challenge – Orden du bör kunna som musikproducent

Producer Challenge – Orden du bör kunna som musikproducent

Om du producerar musik hemma eller i studion så blir du bekant med språket. Här är några ord som du bör känna till! Air – Syftar på frekvenser över 12 kHz. Dessa frekvenser ger ett track lite air och låter det andas vilket ger en känsla av rymd. Själva rummet i låten blir större. Body – Frekvensområdet för ett

Tip of The Day – Retro Strings

Tip of The Day – Retro Strings

I veckans Tip of The Day går Gusten igenom hur du kan göra ett set med Retro Strings med mycket enkla medel! Det finns inte alltid tid till att göra våra videos i fina studios. Därför utspelar sig denna veckas Tip Of The Day i bilen mellan Örnsköldsvik och Stockholm!  AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH

Tip Of The Day – Vokalmix Del 2

Tip Of The Day – Vokalmix Del 2

Tip Of The Day! I del 1 av vår serie om Vokalmix gick Ludvig igenom hur man kan tänka kring torra effekter. Idag är del 2 här och vi går igenom hur man använder sig av blöta effekter! Allt för att din sångmix ska låta så bra som möjligt. AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH