Uppmickning av Organiska Instrument

I den digitala eran så har det blivit praktiskt för ens workflow att skippa traditionella inspelningstekniker för olika instrument och istället köra på plugins! Dock så borde du ha en grundläggande förståelse för hur uppmickning fungerar, dels för att det är praktiskt att kunna ifall du skulle behöva spela in riktiga instrument, men också för att det ofta helt enkelt låter bättre! I denna artikeln kommer vi ge dig grundläggande information av uppmickningen av ett gäng olika instrument och hur du hanterar dom instrumenten efter en inspelning!


Piano

Ett riktigt inspelat piano låter ofta betydligt mycket mäktigare än även dom bästa av plugins som replikerar det! När det gäller uppmickningen så finns det en mängd olika tekniker för att få det att låta bra! Eftersom pianot är ett väldigt brett instrument som täcker ett stort frekvensspektrum så är det viktigt att tänka på att mikrofonen ska kunna täcka hela spektrumet för att få det att låta så bra som möjligt! Därför brukar många undvika dynamiska mikrofoner eftersom dom ofta har problem med att återspegla dom högsta frekvenserna pga deras stora membran. Många väljer istället att använda sig av två småmembransmikrofoner som är rundtagande (omnidirectional på engelska). Om vi utgår från ett Upright Piano så placeras dessa mickarna på varsin sida av pianot, antingen ovanför eller nedanför hammarna. Ofta så får du testa att spela in för att se hur resultatet blev, sen kanske justera mickarna därefter! Se till att spela in med tillräckligt mycket headroom!
Efter du har spelat in och är nöjd med ditt piano så ska du mixa det och hantera filerna! Om inspelningen blev lyckad så ska orginalljudet inte behöva så mycket processering. En bra utgångspunkt är Waves SSL emulation, vars EQ funkar grymt bra för att lyfta fram toppen eller förstärka botten i pianot. Se till att inte överkomprimera ditt Piano, eftersom det är ett väldigt dynamiskt instrument som förlorar sin karaktär om kompressionen är för hård. Om du inte har ställt upp en rumsmikrofon så kan det vara smart att lägga ett rumsreverb på en buss för att emulera det. Lexicon gör grymt bra emulationer av olika typer av reverb som kan vara användbara i en sån situation!


Akustisk Gitarr

Att spela in akustisk gitarr är en vetenskap i sig, så vi kommer ge lite tips om hur du kan gå tillväga för att få en så bra inspelning som möjligt!
Först och främst, se till att gitarren är i bra skick, dvs att strängarna inte är slitna! Är dom det så måste du byta ut dom innan du spelar in.
När det kommer till valet av mikrofon så brukar många tekniker argumentera för en rundtagande småmembransmikrofon här också! Även stormembransmikrofoner är vanliga, men fördelen med en rundtagande mikrofon är att precis som ett piano så är gitarren ett brett instrument med ett brett frekvensspektrum! Om du skulle ställa en stormembransmikrofon för nära resonanslådan på gitarren så riskerar du alltid att få ett bullrigt ljud som låter hemskt. För att få bort bullret så måste du då flytta tillbaka mikrofonen från gitarren, men risken är då att du plockar upp mycket av rummet istället ( som kanske inte låter så bra). En bra lösning för detta är då istället att köra på en rundtagande mikrofon som plockar upp gitarrens frekvenspektrum bättre, vilket betyder att du kan ställa mikrofon på fler ställen av gitarren och ändå få ett bra ljud. Den vanligaste positionen att ställa micken brukar vara precis där halsen och kroppen möts. Då får du både fyllighet från resonanslådan (fast utan buller), och samtidigt toppfrekvenserna från halsen! Återigen, spela in med gott om headroom, och testa dig fram för att hitta ett så bra resultat som möjligt!
När du sen ska mixa filerna så kan det vara smart att börja med att EQ’a bort den absolut lägsta botten ur gitarren. Ofta så finns det bakgrundsljud i dessa frekvenserna som inte är så snygga. Testa dig även fram med olika kompressorer för att hitta en som passar gitarren bra. Om gitarristen spelar snabbt så borde du kanske se till att kompressorn kan reagera snabbt så att den hinner märka av alla transienterna. Reverb är också något som du borde experimentera med, återigen så rekommenderar jag Lexicons reverb starkt!


Elgitarr

Innan du ens funderar på att spela in en elgitarr så borde du se till att förstärkaren och tonen på gitarren är rätt. Se självklart också till att gitarrsträngarna är nya! När det gäller inspelning av elgitarr så är klassikern att spela in med en dynamisk mikrofon, den vanligaste brukar oftast vara Shure SM57’an!
Det vanligaste är att placera micken precis vid högtalarkonen och sen spela in. Återigen, eftersom gitarr är ett väldigt dynamiskt instrument så borde du se till att spela in med gott om headroom!
När du spelat in och ska mixa filerna så är det viktigt att EQ’a gitarrerna rätt. Ofta så kan elgitarr bli bullrigt runt 300-500 hz, så jag rekommenderar att du är extra noggrann med dom frekvenserna! För att gitarren ska kunna komma igenom i mixen så kan det även vara smart att ge den en liten boost runt 8-10 khz. Var också noggrann med ditt val av kompressor, dvs om gitarren spelar snabbt så måste kompressorn kunna agera lika snabbt! Reverb på elgitarr är självklart en smaksak, och det beror väldigt mycket på vilken typ av musik det är du jobbar med. Reverb har en tendens att dra tillbaks ljud i mixen, så om du vill att elgitarren ska vara i fokus så skulle jag inte lägga på allt för mycket reverb. Med det sagt så är det alltid värt att experimentera och testa sig fram!




VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?





AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
AP Academys 80 nödvändiga tips för nya producenter

AP Academys 80 nödvändiga tips för nya producenter

Att börja från början med musikproduktion kan vara svårt och förvirrande. Har du redan testat ditt tålamod ett antal gånger, men vägrar att ge upp? Här är några råd som hjälper dig på vägen!   >> 1. Inse att det inte är lätt. >> 2. Producera under minst en timme per dag. >> 3. Lyssna

5 Grymma Producenter Att Ha Koll På

5 Grymma Producenter Att Ha Koll På

Det finns sjukt många olika producenter i dagens musikindustri och att ha koll på alla är i stort sett omöjligt. Ofta så känner man bara till dom som jobbar inom samma genre som en själv, så därför har vi på AP gjort en liten lista med ett gäng grymma producenter som du kanske inte känner

Kontemporärt vs Tidlöst

Kontemporärt vs Tidlöst

Popmusik följer oftast ganska tydliga regelverk (struktur,ackordföljder etc), samtidigt som det alltid har varit en schanger som har varit öppen för förändring och ny input. Att våga göra nya grejer inom en given ram kan verka svårt och kanske lite väl riskfyllt, och därför så tänkte vi snacka om detta lite djupare i denna artikeln!