10 allra värsta sakerna med att vara musikproducent

Att göra elektronisk musik kan vara oerhört givande och det finns få saker som kan slå känslan av att lyssna på en låt som du själv har gjort. Men det är inte bara fun and games, frustrationen när allt inte går riktigt som man vill kan variera från mild irritation till ren ilska.

 

Musikproduktion är ofta en ensam väg och det är svårt att komma ihåg att det faktiskt finns elektroniska musiker över hela världen som, precis som du, ibland önskar att de aldrig hade blivit födda. Så, låt oss fira vårt gemensamma elände genom att namnge och vanhedra de 10 allra värsta sakerna med att skapa musik med teknik. (eller: … de allra värsta sakerna som tillkommer då du är musikproducent)

   1. Ingen förstår vad du gör

Man skulle kunna tro att begreppet “musikproducent” inte skulle vara allt för utmanande för den genomsnittliga vuxna människan i detta århundrade. Men det verkar som att detta begrepp ändå är utanför förståelse för de du möter i det verkliga livet, speciellt för din pojkvän eller flickvän.

 

2. Ingen bryr sig om vad du gör

Även om du på något sätt lyckas få någon i din familj eller någon av din vänner att förstå begreppet musikproduktion så är det ändå ingen som bryr sig. Och de kommer säkert inte bli imponerade när din 37:e släppta låt sakta men säkert slår sig fram och in på Beatport Deep Liquid Trance Top 1000 efter att ha sålt tre exemplar.

Vad mer? Jo tack vare demokratiseringen av musikproduktion så kan nu alla du är vänner med på Facebook (inklusive din bankdirektör och din präst) också ha EP´s på Beatport Deep Liquid.

 

3. Du tjänar knappt några pengar

Så du har jobbat hårt och fått ännu en genial singel på Deep Liquid Trance listan, en singel som dessutom tog månader att framställa och som du finslipat till perfektion. Nu fattas det bara att få belöning för allt ditt hårda arbete, men vad ska du möjligtvis spendera dina  £ 3,16 av royalties på? Det är ett tufft beslut, men åtminstone vet du iallafall att du inte kommer att utveckla en dyr drogvana inom den snaraste framtiden.

Kanske kan du spendera din inkomst på en ny plugin? Men deppa inte, i den här takten behöver du ju bara släppa en ny EP varje vecka tills solen exploderar för att få in tillräckligt till en kopia av Omnisphere 2.

 

4. Alla låtar du någonsin släppt kommer för alltid att finnas där

På den gamla goda vinyl tiderna skulle du kunna kommit undan med de där gamla pinsamma spåren och människor skulle snabbt glömma misstagen du gjort.

Nu kommer allt du släpper stanna på Beatport och Spotify långt efter din död. Lycka till med att bli av med de äldre låtarna som ger en rysningar på ett dåligt sätt med sina luddiga mixdowns och allt för överdrivna masteringar. De kommer vara tillgängliga för hela världen att streema och döma tills jordens undergång.

 

5. Att höra din musik på krogen är bara deprimerande

Om du fortfarande har kvar något slags kritiskt tänkande i din friterade hjärna efter att ha spenderat 66 timmar på att finslipa dina senaste låtar, så kommer det med stor sannolikhet vara nära själsdödande att höra dem spelas inne på krogen.

Du kunde ha lagt mycket mer tid på massa saker eller hur!? Din dumma idiot! Sanningen är att om du på något sätt tycker att det som är din musik låter acceptabelt, kan du lika gärna skjuta dig själv i ansiktet med en bazooka för det betyder att du antingen blivit döv eller att din standard har sänkts så mycket att du lika gärna kan sluta med allt du gör.

 

6. Fruktansvärd musik är mer populär är din

Dessa dagar blir man bedömd på antalet visningar, lyssnare och followers, detta är riktigt dåliga nyheter för tillverkare av underground dance music.

Även om du skulle skapa den bästa deep liquid trance-låten genom tiderna, är chansen stor att de skulle få ungefär en tusendel av synpunkterna från några hemska folk/bigroom-mashups eller några andra housemusik-klichéer.

 

7. Du måste handskas med musikprogram

Gillar du att uppdatera programvaror, mixtra med buffertinställningar och minnas ett dussintals lösenord? Fantastiskt, eftersom du kommer spendera timmar med just detta otroligt spännande arbete, medan du önskar att du faktiskt kunde göra musik istället.

Plus, beroende på dina inställningar kommer du behöva brottas med irriterande kopieringsskydd, kraschande programvaror och ett “operativsystem” som är helt oanvändbart.

 

8. Du måste lyssna på samma musik, igen och igen och igen

Det är omtalat att spela hög musik på repeat kan användas som en form av tortyr, och även om du sänker volymen en smula medan du lyssnar på samma låt ett antal gånger eller på en ensam bastrumma i timmar,så  kan göra dig en smula otroligt galen.

Plus du vet aldrig när dina grannar plötsligt kommer få knäpp och släppa loss sin gigantiska pitbull på dig.

 

9. Människor kommer hate on you på internet

Haters gonna hate, så du får helt enkelt bli van vid att bli hårt kritiserad på nätet, även om du är en DanceMusic- superstar. Exempelvis Youtubeanvändaren Geralds Voodoo Ray som hävdar att Frankie Knuckles “Let The Music Use You“ har störande vocals och att Derrick Mays “Strings of the Strings of Life” självklart inte är mer än skit.

Det finns också gott om oönskade produktionsråd som “behöver mer bas” Jo tack för det rådet.

 

10. Du kommer inte kunna använda dina skills någon annanstans

Du kanske kan programmera sjukaste housbeaten med fet bas på några sekunder med tyvärr är dessa färdigheter helt värdelösa i “den riktiga världen” vilket betyder att alla de hundratals eller till och med tusentals timmarna som du har tillbringat med att bli så bra som du idag är, egentligen har varit brutalt slöseri med tid. Iallafall när samhället kollapsar och du kommer oundvikligt vara på lika villkor med bankirer och fastighetsmäklare.

Happy producing!

 

AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Så skriver du en bra låttext

Så skriver du en bra låttext

Om du inte kommer på någonting lysande i stunden – sätt en parentes runt ordet eller frasen och gå vidare. Du kan återkomma dit senare. Ibland hjälper det inte att anstränga sig i en kreativ process, utan det är snarare bättre att luta sig tillbaka och lita på att det omedvetna jobbar för att hitta

Kontemporärt vs Tidlöst

Kontemporärt vs Tidlöst

Popmusik följer oftast ganska tydliga regelverk (struktur,ackordföljder etc), samtidigt som det alltid har varit en schanger som har varit öppen för förändring och ny input. Att våga göra nya grejer inom en given ram kan verka svårt och kanske lite väl riskfyllt, och därför så tänkte vi snacka om detta lite djupare i denna artikeln!

Vilken drog väljer du?

Vilken drog väljer du?

AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO