11 sätt att optimera din Soundcloud Profil

Som artist och producent idag är det inte direkt en ovanlighet att ha ett soundcloud konto för att få ut sin musik till det offentliga. Vi har listat 11 viktiga punkter att tänka på för att maximera marknadsföring och varumärke på din soundcloud sida.

Första intrycket

  1. Första intrycket – Din profilbild är det första folk ser när de besöker din sida. Det är väldigt viktigt att ge ett professionellt intryck för att väcka så stort intresse för din musik som möjligt. En stor profilbild är oftast det bästa men 500 x 500 pixlar brukar räcka. Det viktigaste är att bilden speglar kvalité, en snygg ikon eller text av ditt artistnamn med snygga färger är ett säkert kort och värt att lägga en peng på för att få bra, nöj dig inte med något du har slängt ihop i Paint.
  2. Använd unika bilder för varje låt du publicerar. Din sida kommer se rätt tråkig och enformig ut annars. Ett bra tips för att hålla kontinuitet men originalitet mellan varje bild är att ha olika bakgrundsmotiv men samma ikon eller artistfont i förgrunden. (Tumblr är ett bra ställe för att hitta dina bakgrundsmotiv)
  3. Biografin – En mycket underskattad del av din profil är biografin men det här är nödvändigt för att ge dina besökare och fans ett personligt intryck. Sålänge du vill vara jordnära med din publik bör du fylla i lite intressant information om dig själv. Sånt som ditt namn, ålder, stad och land samt musikalisk bakgrund är något många tycker är väldigt roligt att få läsa om. Se bara till att hålla det kort och informativt, ingen har orken att läsa en novell.
  4. Spotlight – Spotlightfunktionen tillåter dig att fästa upp till 5 låtar vid toppen av din Soundcloudprofil. Dessa låtar kommer vara avgörande för att få nya följare och möjligheten att bygga din fanbase. Fäst dina bästa låtar högst upp, tänk även på låtarna gärna får skilja sig rätt mycket från varandra för att visa din bredd musikaliskt.

Community

  1. Spamma inte – Ingen uppskattar att få sina kommentarsfält spränga med länkar till andras låtar i promotionsyfte. Föregå med gott exempel, var kontruktiv och schysst när du kommenterar andras låtar. Du kommer garanterat ha större chans att få några fler lyssningar då. Glöm inte bort att folk på soundcloud som visar genuint intresse för musiken är de som får mest utav soundclouds community. Detta gäller även när du skickar meddelanden i promotionsyfte till både labels och artister. Släng inte iväg din låt för sakens skull och förvänta dig ett svar. Ett kort, vänligt och personligt meddelande kommer öka chanserna för ett svar, utan tvekan.
  2. Håll din profil aktiv med hjälp av repostfunktionen – Att hålla din profil aktiv är lättare sagt än gjort. Bästa scenariot hade varit att kunna publicera en ny låt var tredje dag. Men med tanke på nivån av kvalité är det nog inte den bästa idéen. Därför är repostfunktionen en rätt bra funktion. Folk hänger på soundcloud för att hitta bra musik. Då spelar det inte så stor roll för dom huruvida musiken på din profil är din eller någon annans, sålänge det är bra musik. Reposta därför din profil med musik som påminner om ditt sound varannan eller var tredje dag. Folk kommer börja följa dig för att du har bra musiksmak.
  3. Använd kommentarsfältet till din fördel – Det är alltid bra att ha en aktiv diskussion med fans och lyssnare. Om du är ute efter mycket kommentarer eller konstruktiv kritik, skriv då det i din beskrivning. Detta hjälper dig inte bara att göra bättre låtar utan uppmuntrar din publik att interagera med ditt track, som då också kan ge dem ett bättre intryck på din låt. Kom ihåg att det alltid är bra att svara på alla kommentarer du får, detta får dig att framstå som mer mänsklig och schysst istället för opersonlig och tråkig. Vem vet, någon i ditt kommentarsfält kanske sitter på grymma kontakter och är villig att dela med sig av dem.
  4. Använd Soundcloud Groups – Soundclouds forum kan vara ett jättebra sätt att hitta likasinnade producenter. De kan vara bra för att hitta nya intressanta låtar som faller dig i smaken och ger dig mer inspiration till ditt eget skapande. Om du sen postar en låt i en grupp, överväg då att göra det till en ”Free Download”, på så sätt kan du göra ett större intryck. Så länge du gör musik som andra också ska tycka om, vill säga.

Promotion

  1. Var kreativ med din promotion – Försök att tänka utanför boxen för att synas på nya sätt. Att slänga upp affischer eller QR-koder över hela stan kanske inte är det mest billiga eller effektiva sättet att nå publik och bygga din fanbase. Det är tyvärr lättare sagt än gjort att hitta ett helt unikt sätt att synas på, men använd din kreativitet för att göra dig och din musik hörd.
  2. Håll din publik uppdaterad – Om och när du väl kommer till stadiet att du börjar spela en hel del så kan det vara bra att använda en repostingtjänst så som Gigatools. Gigatools hjälper dig att spara otroligt mycket tid genom att automatiskt uppdatera dina sociala medier, inklusive Soundcloud, om var och när din nästa spelning är. Om du använder deras hemsida kan du hålla dina posts kontinuerliga och organiserade. Med andra ord; håll allt din publik uppdaterad om nästa spelning.
  3. Ge och få – Att dela andras låtar på forum utöver soundcloud kan vara ett grymt sätt för att få dina förebilder till producenter att få upp ögonen för dig och kanske vill göra någonting schysst tillbaka. Hjälper du andra så kommer andra hjälpa dig, ingen har tagit sig till toppen på egen hand. Soundcloud har många olika typer av ”inbäddningsinställningar” om man trycker på ”Share” under träckets vågform. Det är ju roligt för alla om din feed inte bara är full med url-länkar.

VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Vad gör en musikproducent?

Vad gör en musikproducent?

Vad gör en musikproducent? Begreppet ”musikproducent” betyder olika saker för olika människor. Några anser sig vara musiker, några ingenjörer, vissa är remixers.   Så vad gör en musikproducent egentligen? I mycket pragmatiska termer är en producent en ”projektledare” för inspelning, mixning och mastering processen. Hen har en övergripande vision för musiken, ljudet och målen för

Så skriver du en bra låttext

Så skriver du en bra låttext

Om du inte kommer på någonting lysande i stunden – sätt en parentes runt ordet eller frasen och gå vidare. Du kan återkomma dit senare. Ibland hjälper det inte att anstränga sig i en kreativ process, utan det är snarare bättre att luta sig tillbaka och lita på att det omedvetna jobbar för att hitta

Möt JERN

Möt JERN

JERN gick Kurs B i FL Studio hos oss, och precis efter att de avslutat kursen passade vi på att sätta oss med dem om deras sound, deras karriär och framtidsvisioner och, såklart, deras tid på AP Academy. Enjoy!     AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO