11 tips på hur du kan bygga din profil i musikbranschen

Det handlar inte bara om musiken: det handlar om musiken och dig själv ute framför människor också. Här är några tips som hjälper dig!

 

1. Meet and Great

Det kanske låter självklart, men sitt inte bara i din studio i din ensamhet. Ta lite tid och hitta events som passar dig där människor från musikbranschen brukar hänga. Även om du fruktar att socialisera dig så kan bara själva tiden du spenderar ute på sådana här ställen, öppna upp massa arbetsmöjligheter för dig.

 

2. Var vänlig

Medan du ändå håller på, var charmig och försök att inte tvinga på människor din musik alldeles för tidigt. Gör en uppföljning istället. Träffar du någon på ett gig, kom ihåg dennes namn och skicka iväg ett e-mail lite senare.

 

3. Börja litet

Sätt siktet på saker som indiefilmer, små spelutvecklare, särskilt mobila spelutvecklare – eller alla företag som regelbundet skapar videoklipp eller radioreklam. Det är ett bra steg att bygga vidare på!

 

4. Merchandise

Det är inte dyrt att beställa ett gäng T-shirts med din logga på dem, och att marknadsföra dig på det sättet är fortfarande en bra idé av två skäl: För att få ut ditt namn och att tjäna pengar.

 

5. Va? Har du ingen logga?

Skaffa en logga. En utmärkande logga kommer hjälpa dgi och din musik att sticka ut. Försök att vara uppfinningsrik! Det finns ingen gräns på hur många saker du kan smälla din logga på.

 

6. … och ett visitkort

Ett iögonfallande visitkort kan ibland betyda att de kommer komma ihåg ditt namn. Du kan få hundratals kort för en relativt liten summa.

 

7. Få din musik ut på nätet

Ställen som Soundcloud är perfekt. Det bör vara en enda plats där folk kan komma åt musiken du gjort som du vill att alla ska höra. Det är också bra för att kunna ha din musik ständigt tillgänglig, man vet aldrig när du behöver spela upp den.

 

8. Ta tag i all PR själv

Pr-byråer kommer försöka sälja in att de ska sälja din musik till sina kontakter som de har i mediavärlden, men dessa kontakter är faktiskt tillgängliga för alla. Leta reda på några medier som passar dig och ta kontakt med dem själv genom deras webbplatser.

Ett dyrare alternativ är Showcase Directory – £ 75 för 10.000 musikindustrikontakter, inklusive media och PR-företag. Leta reda på någon som sysslar med musikrecensioner och släng iväg ett mail med några rader eller ett bifogat EPK (electronic press kit).

 

9. Pro tips: pålitlighet

“I verkligheten är det verkligen svårt att hitta människor som du verkligen kan lita på när det kommer till kritan. Om du är en av de som står fast vid sitt ord och är pålitlig så kommer ordet sprida sig. Tålamod är otroligt viktigt: ta tillfället i akt och hjälp människor så mycket som de är bekväma med, jobba runt deras agenda, inte din egna.” – Damian Taylor (Producent, programmerare, Björk)

Webb www.damiantaylor.com

 

10. Cover it

Skriv ett bra mail, du måste skriva det på ett vänligt och personligt sätt och förklara varför de bör kolla in dig och vad du har att erbjuda. Detta är ett bra tillfälle att nämna industritrenderna.

 

11. Gör en EPK

Ett Electronic Press Kit innehåller pressbilder, länkar till din musik och dina videos. Mycket enkelt.

 

AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
COMPRESSOR BATTLE

COMPRESSOR BATTLE

När det gäller kompressorer så är det bra att ha koll på hur olika kompressorer jobbar och vad dom har för funktioner. Idag så komprimeras musik betydligt mer än vad det gjordes för, och därför är det viktigt att man som producent/låtskrivare vet vilka kompressor man ska gå till när man väl ska komprimera. Nedan

Ultimata hörlurar för musikproduktion

Ultimata hörlurar för musikproduktion

Man hör ofta folk diskutera vilka monitorer dom använder men väldigt sällan så dyker samma diskussion upp när det kommer till hörlurar. Hörlurar är för många idag lika viktiga som själva monitorerna, dels för dom oftast är mycket billigare. Men också såklart för att man eliminerar rummet ur ekvationen när man jobbar. Om du inte

Så blir du en grym musikproducent under en sommar!

Så blir du en grym musikproducent under en sommar!

  En sommar kan kännas rätt kort, men du blir förvånad över hur mycket du kan utvecklas i din musikproduktion med bara dessa enkla knep!  Och oroa dig inte, alla tips handlar inte bara om att du ska stänga in dig i ett mörkt rum, utan hur du ska ta tillvara på din sommar på