5 Vanliga misstag du gör i studion

Att vara musikproducent är inte alltid lätt. En bra musikproducent idag förväntas klara av att göra allt det som man förut behövde ett helt team för att åstakomma. Idag förväntas du som musikproducent kunna driva hela den processen som krävs för att skapa en hel låt. Det inkluderar att skriva låten, arrangera den, spela in den, producera den, mixa den och till sist även mastra den. Detta är ett stort jobb som tar mycket tid, något annat som tar mycket tid är de misstag som ofta sker på vägen. Och tid är det sista som finns i överflöd om man är musikproducent. Därför har vi på AP sammanfattat en lista över de vanligaste misstagen som man gör i studion, för att du ska kunna jobba ännu snabbare och göra mer låtar.

Du har inte optimerat ditt workflow.

Som musikproducent ska du kunna dina verktyg utan och innan. Många gör det enkla mistaget att de inte investerar tiden att lära sig sina program. Det absolut viktigaste är att du lär dig ditt DAW utan och innan, kortkommandon borde sitta som fastkillade i din ryggrad och alla funktioner och hjälpmedel borde vara fasklistrade på din näthinna. Kan du inte detta så börja öva! Desamma gäller för de pluggar du köper. När du laddat ner en ny plugg så se till att du tar tiden att lära dig den utan och innan. Inget slöar ner ditt workflow så mycket som att sitta och inte förstå hur du använder dina verktyg.

Du drunknar i möjligheter.

Du är galen i plugins, presets och samplingar. Du har så många valmöjligheter att du slutar fundera över vad du vill ha och istället ägnar timmar åt att blädra igenom olika presets och samplingar. Du behöver inte terrabyte med samplingar, du behöver inte heller 80 olika kompressorer, reverb eller synthar. En bra grej om du faktiskt är galen i plugins eller samplingar är att bestämma sig på förhand hur mycket du ska ha av varje sak, om du sedan vill ha en ny av någonting så måste du byta ut en gammal. På så sätt blir du kvar med de absolut bästa verktygen och du kommer kunna lägga mer tid på att producera och mindre tid på att leta.

Du håller dig inte organiserad.

Som vi sagt innan, en bra producent ska kunna sina verktyg utan och innan, detta inkluderar såklart även att hitta dem. Det absolut viktigaste i detta fallet är dina projekt. Börja med att alltid döpa dina projekt till ordentliga namn så du snabbt hitar dem. Gör olika mappar på din dator för att lägga in de olika projekten. En bra idé kan till exempel vara att göra en idémapp där du kan lägga in olika projekt som du inte börjar jobba med på allvar. Strukturera även din mapp med samplingar så du alltid hittar den samplingen du letar efter. Det viktigaste är dock att alltid strukturera dina projekt på samma sätt, till exempel att alltid lägga dina instrument i samma ordning tex. Trummor, Bas, Lead, Vocals, Efx. På så sätt kan du lätt navigera i dina projekt, tänk även på att alltid döpa och färglägga dina spår så du hittar dem snabbt.

Du håller dig inte fokuserad.

Att vara fokuserad är A&O när du sitter i studion. Om du sitter och funderar på annat eller tappar koncentrationen så förlorar du massor av dyrbar tid. Ge dig själv de bästa förutsätningarna för att jobba effektivt. Försök att ta bort alla onödiga distaktioner, sätt mobilen på flightmode, stäng av ditt internet och se till att det inte finns något annat du behöver göra innan du sätter dig att och proddar. Se även till att du laddar upp med allt du behöver för att kunna sitta och prodda! Fixa en kopp kaffe redan innan, ha en frukt eller liknande för att hålla energin uppe och se till att du redan gått på muggen. Tänk även på att ta korta medvetna pauser då och då, se bara till att de pauserna inte sker framför datorn utan att du kommer upp och rör lite på dig.

Du förstår inte vikten av att kunskap eller övning.

Nyckeln till att vara en grym musikproducent är kunskap och övning. Många slutar ta in kunskap efter att de kommit förbi nybörjarnivån. Du kommer aldrig bli klar som musikproducent, det kommer alltid finnas mer att lära sig. Ta några timmar i veckan till att lära dig mer! Om du får den igenom att läsa forum eller böcker, kolla Youtube, eller gå en kurs spelar ingen roll, men se till att alltid leta efter mer kunskap! Lika viktigt är det att öva, musikproducenter är lata när det kommer till övning. Många tror att övningen kommer automatiskt när man sitter och proddar, men det är inte samma sak som att öva. Riktig övning får du igenom att fokusera på en specifik uppgift och repetera den för att bli bättre. Är du tillexemepl inte grym på att designa Leads? Lägg några timmar på att endast designa leads. På så sätt kommer du fokusera på endast det och utveckla just den egenskapen. Detta går att applicera på alla moment i musikproduktion. Med att öva blir man bättre och snabbare, något som lönar sig flera gånger om i slutändan.


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Allt du behöver veta om studiomonitorer del 4

Allt du behöver veta om studiomonitorer del 4

Hur du ska undvika asymmetri Om du försöker undvika att placera monitorerna upp mot en vägg, så kommer reflexer från rummet fortfarande påverka ljudet vilket inte många tänker på. Därför ska du helst placera högtalarna symmetriskt och inte asymmetriskt. Det vill säga att du har samma avstånd från väggarna till vänster och höger om den

Allt du behöver veta om studiomonitorer del 2

Allt du behöver veta om studiomonitorer del 2

Del 2: Hur du ska undvika dåliga vinklar. När du ska placera dina studiomonitorer så placerar du dem oftast antingen allt nära varandra eller för långt ifrån varandra. Högtalare som är alltför glest placerade kan leda till att mixningen blir helt fel. Högtalare som placeras för nära varandra gör att ljudet blir alltför intimt och kan ge dåliga

Moderna metoder för collabs

Moderna metoder för collabs

I dagens musikindustri händer det att man jobbar med folk som sitter i en annan stad, ibland till och med i ett annat land än en själv. För att kunna skriva tidseffektivt så är det bra att känna till lite olika sätt att kunna jobba med folk på distans så att man inte sitter med