8 Tips om Dynamik

I denna artikeln kommer vi snacka om dynamik och hur du effektivt kan använda effekter som kompression och gating för att kunna göra din produktioner så feta som möjligt!

Överkomprimera inte din signal in i ditt DAW!

När du spelar in så är det otroligt viktigt att du inte komprimerar din sång för hårt. Om signalen är alldeles för överkomprimerad vid en inspelning så måste du börja om från scratch och spela in igen, vilket tar tid och är väldigt opraktiskt. Sikta istället på att komprimera lite på signalen in i ditt DAW och komprimera istället mer sen om det skulle behövas.

Använd öronen!

Detta kan inte poängteras nog! Den enda riktiga regeln du ska utgå ifrån när du jobbar är att om du själv tycker det låter bra så är det oftast bra! Därför så bör du alltid utgå från vad du själv tycker behövs när du tex ska komprimera. Behöver din signal ens kompression? Behöver den massor av kompression? Våga testa dig fram och utgå från dina öron när du jobbar!

Försök att inte utgå från presets för ofta

Problemet med presets är att dom inte är anpassade till olika mixar och nästan alltid ändå måste tweekas om för att funka i mixen man jobbar på. När du tex mastar en låt så utgå därför ifrån vad du tycker behövs och inte från ett preset som kanske förstör din mix/master mer än vad det tillför. Detta är också ett bra sätt att öva upp sin förmåga att lyssna efter vad som faktiskt behövs och inte bara att man alltid utgår från färdiga inställningar i sin plugin.

Se till att kolla ljudnivåer när du komprimerar

På dom flesta kompressorer idag så finns det makeup gain som man drar i för att få upp den totala volymen på ljudet man nyss har komprimerat. Detta är ett farligt sätt att jobba då man lätt lurar sig själv att tro att det låter bättre om ljudet bara för att volymen är högre. Var noggrann med att alltid lyssna på din komprimerade signal på samma ljudnivå som orginalsignalen för att faktiskt höra vad kompressorn gör till ljudet så du kan bestämma om du tycker det låter bättre eller sämre.

Jobba med dubbar!

Inom popmusik idag så är det mer vanligt än inte att vokalen är dubbad på flera ställen i låten! Detta ger effekten av att sången känns starkare och har mer power i sig, speciellt i refränger så kan detta vara nödvändigt om produktionen lyfter. Testa att spela in dubbar på din refräng och panorera ut dom, det kommer ge din sång en mycket större stereobredd samtidigt som det tillför mycket mer dynamik till vokalerna.

Multibandkompression kan agera som en De-esser

Om du inte har en grym de-esser så kan du faktiskt använda dig av en multibandkompressor istället! En de-esser jobbar med att trycka ner sibilians i höga frekvensregister, vilket du också kan göra med en multibandkompressor. Leta upp stället i tex sångtagningen där det känns för vasst och dra ner volymen på det området med din multibandkompressor!

Jobba med Gates

En gate kan vara ett väldigt praktiskt sätt att få ett ljud att röra sig mer. Om du tex har en pad så kan du lägga en gate på den som sidechainar till något rytmiskt element till låten. På detta sättet så kommer gaten att öppna och stängas efter det rytmiska ljudet du sidechainade till och ge din pad mycket mer rytmik.

Kompression är inte auto-levelling

När du jobbar med kompression så är det viktigt att veta att kompressionen inte ändrar ljudet ut beroende på hur hårt ditt track är. Output volymen får du ändra för hand för att kunna anpassa det till tracket. En plug av Waves som heter Vocal Rider är väldigt bra för detta, men att automatisera själv kan vara ännu bättre så att du själv kan bestämma exakt hur hög du vill att output volymen ska vara på olika ställen i låten!


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Producer Challenge – Orden du bör kunna som musikproducent

Producer Challenge – Orden du bör kunna som musikproducent

Om du producerar musik hemma eller i studion så blir du bekant med språket. Här är några ord som du bör känna till! Air – Syftar på frekvenser över 12 kHz. Dessa frekvenser ger ett track lite air och låter det andas vilket ger en känsla av rymd. Själva rummet i låten blir större. Body – Frekvensområdet för ett

Vår fyra bästa synthar för sounddesign

Vår fyra bästa synthar för sounddesign

Vilka synthar är bäst för sounddesign? Sounddesign är väldigt viktigt för att du ska kunna hitta ditt egna unika sound, och lär du dig en bra synth så kan du manövrera de flesta andra. Följ vår miniguide i 4 delar, först ut är en av våra favoriter: Lennar Digital Sylenth1 Sylenth1 är nog en av

Släpp utan skivbolag

Släpp utan skivbolag

Om inte ett skivbolag nappar på din musik så finns det idag en mängd olika sätt att få ut din musik ändå! Det kan dock vara lite klurigt att veta vilket som är det bästa alternativet så nedan kommer vi lista ut några smarta sätt att släppa sin musik utan skivbolag! Gå via en Aggregator