8 Tips om Dynamik

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841 Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841

I denna artikeln kommer vi snacka om dynamik och hur du effektivt kan använda effekter som kompression och gating för att kunna göra din produktioner så feta som möjligt!

Överkomprimera inte din signal in i ditt DAW!

När du spelar in så är det otroligt viktigt att du inte komprimerar din sång för hårt. Om signalen är alldeles för överkomprimerad vid en inspelning så måste du börja om från scratch och spela in igen, vilket tar tid och är väldigt opraktiskt. Sikta istället på att komprimera lite på signalen in i ditt DAW och komprimera istället mer sen om det skulle behövas.

Använd öronen!

Detta kan inte poängteras nog! Den enda riktiga regeln du ska utgå ifrån när du jobbar är att om du själv tycker det låter bra så är det oftast bra! Därför så bör du alltid utgå från vad du själv tycker behövs när du tex ska komprimera. Behöver din signal ens kompression? Behöver den massor av kompression? Våga testa dig fram och utgå från dina öron när du jobbar!

Försök att inte utgå från presets för ofta

Problemet med presets är att dom inte är anpassade till olika mixar och nästan alltid ändå måste tweekas om för att funka i mixen man jobbar på. När du tex mastar en låt så utgå därför ifrån vad du tycker behövs och inte från ett preset som kanske förstör din mix/master mer än vad det tillför. Detta är också ett bra sätt att öva upp sin förmåga att lyssna efter vad som faktiskt behövs och inte bara att man alltid utgår från färdiga inställningar i sin plugin.

Se till att kolla ljudnivåer när du komprimerar

På dom flesta kompressorer idag så finns det makeup gain som man drar i för att få upp den totala volymen på ljudet man nyss har komprimerat. Detta är ett farligt sätt att jobba då man lätt lurar sig själv att tro att det låter bättre om ljudet bara för att volymen är högre. Var noggrann med att alltid lyssna på din komprimerade signal på samma ljudnivå som orginalsignalen för att faktiskt höra vad kompressorn gör till ljudet så du kan bestämma om du tycker det låter bättre eller sämre.

Jobba med dubbar!

Inom popmusik idag så är det mer vanligt än inte att vokalen är dubbad på flera ställen i låten! Detta ger effekten av att sången känns starkare och har mer power i sig, speciellt i refränger så kan detta vara nödvändigt om produktionen lyfter. Testa att spela in dubbar på din refräng och panorera ut dom, det kommer ge din sång en mycket större stereobredd samtidigt som det tillför mycket mer dynamik till vokalerna.

Multibandkompression kan agera som en De-esser

Om du inte har en grym de-esser så kan du faktiskt använda dig av en multibandkompressor istället! En de-esser jobbar med att trycka ner sibilians i höga frekvensregister, vilket du också kan göra med en multibandkompressor. Leta upp stället i tex sångtagningen där det känns för vasst och dra ner volymen på det området med din multibandkompressor!

Jobba med Gates

En gate kan vara ett väldigt praktiskt sätt att få ett ljud att röra sig mer. Om du tex har en pad så kan du lägga en gate på den som sidechainar till något rytmiskt element till låten. På detta sättet så kommer gaten att öppna och stängas efter det rytmiska ljudet du sidechainade till och ge din pad mycket mer rytmik.

Kompression är inte auto-levelling

När du jobbar med kompression så är det viktigt att veta att kompressionen inte ändrar ljudet ut beroende på hur hårt ditt track är. Output volymen får du ändra för hand för att kunna anpassa det till tracket. En plug av Waves som heter Vocal Rider är väldigt bra för detta, men att automatisera själv kan vara ännu bättre så att du själv kan bestämma exakt hur hög du vill att output volymen ska vara på olika ställen i låten!


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
5 tips på hur man får till grymma vocals

5 tips på hur man får till grymma vocals

Att spela in och mixa vocals är en process som många nya producenter är rädda för. Det kräver för det första mer utrustning än att bara producera in the box. För det andra krävs det mycket kunskap för att få den inspelade vokalen att låta bra ihop med resten av låten. Det man måste förstå

5 SYNTHAR SOM VI ANVÄNDER PÅ AP ACADEMY

5 SYNTHAR SOM VI ANVÄNDER PÅ AP ACADEMY

  Känslan av att köpa en ny plugin och sedan öppna den för första gången är inget annat än fantastiskt. Man behöver inte köpa dyra plugins för att göra bra musik. Men nya plugins kan ge dig en mängd nya sounds, en boost I din kreativitet, och sen är det sjukt kul! Vi på AP

Idétorka

Idétorka

Alla som jobbar med kreativa yrken har sina dagar då kreativiteten sprudlar och där skapelseprocessen går fortare än en duracellkanin på uppåtstimulansia. Lika säkert kommer dessa människor att uppleva dagar då de kreativa hjulen står still, och allt runtomkring förmodligen känns trist och inspirationslöst. Om, eller snarare när, detta händer dig så finns det sätt