AP Academys 80 nödvändiga tips för nya producenter

Att börja från början med musikproduktion kan vara svårt och förvirrande. Har du redan testat ditt tålamod ett antal gånger, men vägrar att ge upp? Här är några råd som hjälper dig på vägen!

 

>> 1. Inse att det inte är lätt.

>> 2. Producera under minst en timme per dag.

>> 3. Lyssna på olika typer av musik. Även musik som du inte gillar särskilt mycket.

>> 4. Hitta en favoritartist och analysera dennes arbete i detalj.

>> 5. Du kommer märka att du blir vilt påverkad och influerad av en rad olika typer av musik. Det kommer vara överväldigande, men till hjälp i det långa loppet.

>> 6. Det finns ingen bästa eller sämsta DAW. Välj en och kör med den (alternativt prova demos och se vilken som passar dig). Det viktigaste är att du lär dig hantera din DAW, oavsett vilken.

>> 7. Det näst viktigaste köpet efter din DAW borde vara ett anständigt par hörlurar.

>> 8. Behåll inte dina tidiga alster för dig själv. Sök ständigt feedback från olika människor.

>> 9. Var inte rädd för att ställa dumma frågor, alla börjar någonstans. Googla alltid först.

>> 10. Producera andra genrer.

>> 11. De plugins som redan finns i din DAW är mer än tillräckligt för att börja med.

>> 12. Att söka information på forum är jättebra, men var försiktig med potentiellt vilseledande foruminlägg.

>> 13. Lär dig sounddesign från början. Ditt framtida jag kommer att tacka dig för det.

>> 14. De flesta ”genvägar” är skadliga. Detta hantverk tar tid.

>> 15. Försök att producera låtar så snabbt som möjligt. Som nybörjare är detta det snabbaste sättet att lära dig så att du får bredare baskunskaper.

>> 16. Oroa dig inte för promotion och marknadsföring. Du vet när tiden är rätt.

>> 17. Samarbeta med andra producenter som är bättre än dig.

>> 18. Att följa trender kommer inte att göra dig berömd, gör den musik du vill göra, och försök alltid att hålla den unik.

>> 19. Kallar du dig själv en dubstep-producent men känner för att göra en trancelåt? Kör, du kan inte svika dina fans om du inte har några.

>> 20. Lär dig grundläggande musikteori, om du inte redan har gjort det.

>> 21. Vet du inte hur komprimering fungerar? Använd den inte.

>> 22. Du är bara så bra som dina öron är. Ta hand om dem och träna dem (använd referenslåtar).

>> 23. Ta dig ut ur huset och prata med andra människor i branschen. Du behöver lite solljus.

>> 24. Mastring? Glöm det just nu.

>> 25. Din musik suger just nu, och den kommer förmodligen suga 6 månader framåt också. Fortsätt att kämpa.

>> 26. Öva.

>> 27. Det där pluginet för 2000 kr kommer inte att göra dig till en bättre producent, trots lockande produktbeskrivning.

>> 28. Spamma inte människor. Detta ger ett dåligt intryck.

>> 29. Musikproduktion innebär problemlösning. Det finns inte en tutorial för allt.

>> 30. Lär dig att DJ:a om möjligt.

>> 31. Det mest tillförlitliga forumet är förmodligen KVRAudio.

>> 32. Passa på att njuta.

>> 33. Att du är en 14-årig EDM producent betyder inte att du är speciell.

>> 34. Att du är en 45-årig EDM producent betyder inte att du är för gammal eller att det är för sent.

>> 35. Att spela ett instrument av något slag är en fördel.

>> 36. Gör om dina favoritlåtar. Du kommer lära dig en jäkla massa.

>> 37. Ge inte upp ditt vanliga jobb.

>> 38. Du behöver inte ladda upp allt till internet.

>> 39. Stressa inte småsakerna. Du kommer att utvecklas snabbare om du fokuserar på grunderna.

>> 40. Inaktivera din internetuppkoppling när du producerar musik.

>> 41. Kopiera andra konstnärer. Du är inte tillräckligt stor för att bli stämd (ännu?).

>> 42. Gör backup på ditt arbete till en extern hårddisk.

>> 43. Håll dina plugins och samples till ett minimum och lär dig att arbeta med vad du har först.

>> 44. Du kommer alltid jämföra dig med andra, det är naturligt. Ett råd: fokusera på dig själv, och musiken.

>> 45. I slutet av varje session: organisera, namnge och färglägg dina spår.

>> 46. Gå till evenemang, festivaler och klubbar. Hitta viben och känslan.

>> 47. Folk kommer att ignorera dig från gång till gång. Vänj dig vid det.

>> 48. Remixpacks kan vara ett bra sätt att komma in i andra konstnärens produktioner.

>> 49. När du ber om feedback, var artig. Skicka inte bara en länk till alla dina producentkompisar utan ett meddelande till dem (personligt, inte masskopierat).

>> 50. Att sätta en omvänd clap var fjärde bar gör dig inte till ett kreativt geni.

>> 51. Slösa inte din tid med skivbolag och labels, du kommer bara bli besviken.

>> 52. Lär du dig sounddesign? Fokusera på en synth, inte tio.

>> 53. Fokusera på en sak i taget, musikproduktion är ett mycket brett och mångsidigt område.

>> 54. Om inte detta är en ren hobby måste du vara beredd att göra vissa uppoffringar.

>> 55. Gör något som har en anknytning till musik varje morgon och varje kväll.

>> 56. Fråga om du kan sitta med på en studiosession. Fokusera till 100% om du får möjligheten att vara med på en.

>> 57. Repetition och variation är lika viktiga.

>> 58. Radera aldrig ditt arbete. De saker du gör som en ny producent kan vara otroligt kreativ musikaliskt.

>> 59. Att leva på musik är inte omöjligt, det kräver bara en enorm mängd beslutsamhet och tålamod.

>> 60. Spendera inte tusentals kronor på redskap. Du behöver egentligen inte mer än din dator och hörlurar för att börja producera kvalitetsmusik.

>> 61. Var okonventionell.

>> 62. MIDI-tangentbord är hjälpsamt, men inte nödvändigt.

>> 63. Utveckla goda vanor i början. Det är svårare att fixa dåliga vanor än att bilda goda.

>> 64. Att utgå från material (samples, patches) som låter bra är avgörande för att få en ljudmässigt intakt låt.

>> 65. Konstruktiv negativ feedback är mycket bättre än ”nice track bro.” Det gör ont, men det är värt det.

>> 66. Det finns människor där ute som fysiskt inte kan göra musik. Påminn dig själv att du är privilegierad och du hittar mycket mer glädje och uppskattning i det.

>> 67. Håll spänning och energi närvarande i hela din låt.

>> 68. Det ”professionella” ljudet du vill ha? Ja, det kommer ta ett tag att få.

>> 69. Det finns ingen bestämd tidsperiod som det tar att bli en bra producent. För vissa tar det månader, för andra kan det ta år.

>> 70. Använd referensspår.

>> 71. Att skapa mashups kan vara ett bra sätt att utveckla särskilda färdigheter (EQing, automation, tempo matchning, etc).

>> 72. Om det låter bra, låt det vara. Om du inte kan få det att låta ännu bättre.

>> 73. Ta lite ledigt om du har tappat känslan, men inte längre än nödvändigt.

>> 74. Tystnad är oerhört viktigt i musiken. Du måste inte fylla i alla luckor med ljud.

>> 75. Om du vill göra en låt som låter som den tillverkats i 2006, så gör det. Ingen hindrar dig.

>> 76. Många av dina favoritproducenter är aktiva på Twitter och svarar på frågor (inom rimliga gränser).

>> 77. Räkna inte med att kunna lyssna på musik normalt igen. Du kommer att analysera allt.

>> 78. Fokusera på musiken i första hand. Den tekniska sidan kan vänta.

>> 79. Omge dig med musik 24/7.

>> 80. Öva.

 

 

AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Så utvecklar du ditt unika sound

Så utvecklar du ditt unika sound

Att hitta sitt unika sound och varumärke behöver inte bara innebära ett maffigt ljud som du skapar eller hittar. Det kan vara något super originellt som alla känner till men som du gör din egen grej av. Det viktigaste är att ljudet ska identifiera dig som en unik konstnär, och signaturljud som kan översättas till många

Tip Of The Day – Riser In Serum

Tip Of The Day – Riser In Serum

Tip Of The Day! Effekter är något som kan hjälpa dig något enormt när det kommer det spänning och uppbyggnad i en produktion. Men det är ofta svårt att hitta färdiga effekter som passar perfekt till just din produktion, så idag går Ludvig igenom hur du kan göra dina egna från scratch! AUDIO PRODUCTION ACADEMY

Producer Challenge – Orden du bör kunna som musikproducent

Producer Challenge – Orden du bör kunna som musikproducent

Om du producerar musik hemma eller i studion så blir du bekant med språket. Här är några ord som du bör känna till! Air – Syftar på frekvenser över 12 kHz. Dessa frekvenser ger ett track lite air och låter det andas vilket ger en känsla av rymd. Själva rummet i låten blir större. Body – Frekvensområdet för ett