De bästa sakerna med att vara musikproducent

Ingen förstår vad du faktiskt gör 

Inte nog med att nästan 9 av 10 personer inte riktigt förstår vad det är du egentligen gör när du berättar för någon att du producerar musik. Det spelar inte heller roll hur mycket du än förklarar för personer, man förstår på ett ungefär men det är inte samma sak som att faktiskt visa och göra det. Det absolut bästa med det här är att personen du berättar detta för kommer garanterat bli imponerad direkt, och ännu mer imponerad när du förklarar hur invecklat musikproduktion är 😉

 

Mer njutning av att lyssna på musik

Till skillnad från någon som kanske inte producerar musik lyssnar du inte alltid passivt. Du vet hur mycket tid den här personen har lagt ner för att skapa låten, och du kan höra varje effekt tydligare än de som inte producerar musik. Att lyssna på och ta in musik kommer alltid vara en annan sak för dig.

 

Du kan tjäna pengar 

Att göra något du faktiskt brinner för och också få betalt för det är rena rama drömmen. Men vi har alla hört det förut, det är svårt att slå igenom som artist. Men det finns så mycket annat du också kan göra för att tjäna pengar på det du gör. Att vara producent men inte artist är perfekt för dig som kanske gillar att hålla sig i bakgrunden men som älskar att göra musik. Du kan annars också lära ut i musikproduktion, bli ljudtekniker, jobba med ljuddesign… ja allt möjligt finns och behövs.

 

Att höra sin egen musik på klubben är helt fantastiskt 

Den allra första gången du hör din musik på klubben kommer kanske vara obehagligt och skrämmande, en del har inga problem med det men oftast vanligt att man blir väldigt självkritisk och börjar spekulera i om ens låtar är tillräckligt bra. Men när du kommit över tröskeln och kan låta andra höra och njuta av din musik och se den spelas på en riktig plats ger det dig en enorm tillfredsställelse.

 

Du slutar aldrig lära dig

Oavsett om du producerat i 10 månader eller i 10 år så finns det alltid något du kan lära dig. Du blir aldrig helt färdigutbildad när det gäller musikproduktion, det är ett så komplext och brett område att det helt enkelt är omöjligt att kunna allt. Detta innebär att du sällan blir uttråkad, självklart kan det vara svårt att göra ett track eller ett helt album om man fastnar på vägen, men kunskapen är något du alltid kommer vara nyfiken på om du verkligen brinner för det du gör.

 

AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Den nya supergruppen Jack Ü

Den nya supergruppen Jack Ü

  Wesley Pentz “Diplo” och Sonny Moore “Skrillex” tillsammans Jack U, har varit vänner i flera år och alltid varit inspirerande av varandra, tillslut ville de båda kreatörerna skapa något tillsammans som var långvarigt. De berättar hur svårt det är som musikproducent att alltid vara “next level” och ha steget före, vara nytänkande och kreativa.

Tio 50-plussare som fortfarande regerar över dansmusiken

Tio 50-plussare som fortfarande regerar över dansmusiken

Carl Cox, 52 år, är idag en techno- och house-ikon, ägare av två skivbolag. Han är en resident DJ för BBC Radio One Essential Mix, han utvecklade mycket inom musiken och skapade verkligen sitt eget namn. Derrick May, 51 år, är känd för att skapa en “futuristic” variant av house musik som senare blev techno. År 2003-2004 var han ansvarig

Vem är Brodinski?

Vem är Brodinski?

Brodinksi har under tre år smält ihop electro med Hip Hop och techno och därigenom skapat något speciellt, som vi på AP Academy verkligen diggar! Hemligheten bakom hans sound ligger i deras familjer. “En dag berättade min pappa för mig att det fanns några människor i världen som aldrig lyssnat på musik, någonsin. Han berättade