Effektivisera din låtstruktur!

Alla har vi suttit med en låt och funderat på vad nästa del ska bestå av, hur det ska låta och vad som ska ändras i produktionen etc. Att skriva/producera en låt är med andra ord inte alltid en dans på rosor. Ibland kan det vara bra att ha lite extra koll på hur låtstrukturer rent produktionsmässigt faktiskt brukar se ut. Om man kan tillämpa några effektiva knep för komma vidare ifall man har fastnat. Hur man kan få sin produktion att vara dynamisk så att lyssnaren inte tappar intresset. Vi kommer ge några tips nedan. Som du kan applicera i din skapande process. Ett hjälpverktyg för att göra bättre produktioner för dina låtar!

Var sparsmakad

När du producerar en låt så kan det vara smart att börja med att fokusera på essensen i vad produktionen faktiskt ska vara. Glöm aldrig att för mycket ljud är oftast aldrig lösningen på en produktion du inte är nöjd med. Har du en till exempel ett padljud i versen, leta då upp rätt padljud istället för att lägga på flera ljud av samma karaktär. Det enda det kommer åstadkomma är att göra din mix grötig och svår att färdigställa.

Fokusera på att låta få ljud ta så stor plats som möjligt. När bryggan kommer så adderar du kanske ett/två nya element som komplement, kanske ett pluck eller en hook. Sen när låten väl tar fart i i refrängen så kanske du kan addera ett element till. Med andra ord, börja produktionen simpelt och låt den sen utvecklas ju längre in i låten du kommer. Detta knepet gäller även andra ljud, till exempel din kick. Om du vill ha en toppkick så kanske du borde vänta med att ta in den i mixen tills refrängen kommer eftersom topkicken är jättebra för att ge punch, något man brukar behöva i refrängen.

Automatisera

Detta knepet knyter an till det förra tipset jag gav. Vi återvänder till ditt padljud i versen: Säg att du har ett padljud i versen som du är nöjd med, testa då automatisera ner ditt cutoff filter i versen så att paden får tillfälle att växa inför bryggan och refrängen. Detta knepet är gammalt men fungerar väldigt väl. När refrängen kommer så automatiserar du upp cutoffen så att diskanten i ljudet får mixen att öppna upp sig och bli större.

Vänta med din bas

Bas=Energi. Om du vill att refrängen ska smälla eller ge dig stabilt med energi så måste du vara nogrann med att basen gör det den ska. Här kommer även frågan om sparsmakhet in återigen. Testa att vänta med din sub tills refrängen kommer för att ge din produktionen den skjuts den behöver i refrängen. Om du bara har en bas och inte en topbas och en sub, testa då att automatisera bort dom lägre subfrekvenserna i basen i versen och i refrängen så låter du dom komma tillbaks.

Studera dom bästa

Det viktigaste tipset av dom alla! Vill du vara bäst så måste du lyssna på dom bästa för att lära dig hur dom gör. I detta fallet så borde du inte nödvändigvis fokusera på mixarna eftersom vi pratar om produktioner. Lyssna på din favoritlåt och ställ dig själv frågan. Hur byggs låten upp, hur utvecklar sig ljudbilden och lyssna sen på din egna låt. Tänk kritiskt och försök i början att emulera vad dina inspirationer gör för att kunna förstå hur en produktionen och en låt byggs upp, och med tiden så kommer du kunna applicera dessa knepen lättare och få dina produktioner att bli bättre!


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO

Share
Tip of The Day – Memory/Hot Cues

Tip of The Day – Memory/Hot Cues

Vi har under en längre tid delat med oss av Tip Of The Days med en inriktning mot produktion. Men med en DJ-utbildning som startar nästa vecka tyckte vi att det var dags att göra detsamma med en DJ-inriktning. Så idag går Elliot igenom hur du använder dig av Rekordbox för att sätta Memory/Hot Cues

AP Academys 80 nödvändiga tips för nya producenter

AP Academys 80 nödvändiga tips för nya producenter

Att börja från början med musikproduktion kan vara svårt och förvirrande. Har du redan testat ditt tålamod ett antal gånger, men vägrar att ge upp? Här är några råd som hjälper dig på vägen!   >> 1. Inse att det inte är lätt. >> 2. Producera under minst en timme per dag. >> 3. Lyssna

COMPRESSOR BATTLE

COMPRESSOR BATTLE

När det gäller kompressorer så är det bra att ha koll på hur olika kompressorer jobbar och vad dom har för funktioner. Idag så komprimeras musik betydligt mer än vad det gjordes för, och därför är det viktigt att man som producent/låtskrivare vet vilka kompressor man ska gå till när man väl ska komprimera. Nedan