Få dina trummor att POPPA!

Hur trummorna låter och spelar i en produktion är lika viktigt som hur sångmelodin går i en låt. Soundet på dina trummor är ett av de främst bärande elementen i din produktion och är värt att lägga tid och kärlek på. Eftersom det kan vara svårt för många att spela in ett helt uppmickat trumset på daglig basis, ska vi därför ge tips på hur du med enkla knep kan få ditt programmerade trumpaket att låta svängigt, pampigt och stort.

Samplingar och Dynamik

Exempel - Samples

Det finns tusentals grymma samplingsbibliotek att få tag på där ute. Efter en längre tid av nörderi och letande hittar de flesta producenter sina favoriter och håller sig till dem. Det är inget dåligt att skaffa sina favoritsamples och använda de i flera produktioner, då man efter en tid skaffar sig ett speciellt sound. I synnerhet om man blandar samplingar från olika bibliotek och kanske ibland samplar ljud själv.

Idag är dock de flesta samplingar som man hittar redan dubbade, komprimerade och med en skyhög amplitud. Det kan därför vara svårt att få fram en dynamik i ett trumpaket där alla samples spelar lika högt hela tiden.

Några tips på att skapa dynamik:

  • Lägg in det ljud som du vill använda i en sampler (ESX 24, Battery, Kontakt) och spela in det med varierande velocity.
  • Dubba dina kickar och snares/claps på vissa slag med exempelvis Rimshots, Clavs, snaps och stomps (Beroende på vilket sound du vill få fram). Dessa dubbar kan ligga ganska lågt i mixen.
  • Spela in en riktig hihat, tamburin eller shaker i ditt trumpaket men kvantisera inte för hårt. Om alla transienter i trumpaketet slår an exakt med varandra, är det jobbigare att komprimera än om de ligger lite ”off”

Dubba och feta upp:

Leta inte förgäves efter ”the one” kick, hitta istället element som du gillar och klipp bort det som du inte behöver. Exempelvis bör du hellre komplettera en akustisk kick med en sub kick än att försöka EQ:a fram frekvenser som inte finns.

Detta bör du alltid ha i åtanke när du letar efter samples och skapar ljud.

Verkligt sound med punch

Exempel - Akustiskt kit som dub

 

Vill du ha feta poptrummor som låter mer akustiska än programmerade, är det effektivt att dubba samplebaserade trumkomp med virtuella trummor. Några bra virtuella trumkit är; Logic Drummer, Abbey Roads 60s drummer och Studio Drummer (De två sistnämnda är bibliotek som tillhör Native Instruments Kontakt).

Gör så här:

  • När du har programmerat fram ditt trumkomp med samples, lägger du till två valfria (men olika) virtuella trumkit på varsin kanal och dubbar det som alla samples spelar.
  • Du kan gärna lägga in en del ghost notes med exempelvis snares, rimshots och hihats. Låt all velocity vara ganska dynamisk. *Tips: Använd Humanize i midi-panelen.
  • Panorera ut trumseten till max åt höger/vänster och sänk dem. Justera volymen så att de har ungefär samma amplitud, klipp bort en del bas för att undvika att den kommer in i din stereobild och komprimera spåren kraftigt (gärna med en Waves SSL-kompressor). *Tips: Om du inte vill mörda transienterna, sätt en seg attack.
  • Blanda in detta kit med de övriga trummorna, markera samtliga trumspår och skicka till en bus. Sätt gärna en kompressor på bussen och en eq. *Tips: I poplåtar brukar man kunna peta bort några db vid 300 Hz.
  • Skicka hela trumpaketet till två nya bussar: En för distortion och en för rumsklang. På dist-bussen lägger du på en dist av valfri sort. *Tips: Saturn, av ”Fabfilter”. Finns det en mix-funktion i disten som du använder bör du ha den på 100%.
  • Paja ljudet så det knakar (det ska dock fortfarande låta som ett trumset och inte en trasig metal -stärkare), och EQ:a bort eventuella skavanker och övertoner som kan komma fram.
  • Skicka hela trumpaketet till en ny bus som du döper till ”Rumsklang”. Lägg först på en EQ på bussen och använd shelf funktionen för att sänka det övre diskant-registret och klipp botten från ca 80-100 Hz.
  • Lägg på valfritt reverb *Tips: Valhalla Room, Space designer, IR1 eller Rverb från Waves), med 100% mix, mellan 0,3 och 0,8 sek tid och mycket kort pre-delay. Lägg till en ny EQ efter reverbet och sätt en dip vid 500 Hz, där rummet brukar förstärkas som mest.
  • Blanda in Dist- och Rumsklang bussarna i låten efter tycke och smak.

VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Kontemporärt vs Tidlöst

Kontemporärt vs Tidlöst

Popmusik följer oftast ganska tydliga regelverk (struktur,ackordföljder etc), samtidigt som det alltid har varit en schanger som har varit öppen för förändring och ny input. Att våga göra nya grejer inom en given ram kan verka svårt och kanske lite väl riskfyllt, och därför så tänkte vi snacka om detta lite djupare i denna artikeln!

Vilken typ av Sidechain är bäst?

Vilken typ av Sidechain är bäst?

  Alla producenter har med största sannolikhet suttit många sena nätter och har med svett och tårar kämpat för få sin produktion att smälla. När man då provat byta hihats och synth, och det inte funkar så kanske sidechain kan vara svaret på problemet. Vad är sidechain? Sidechain är en teknik som bygger på att

De 5 bästa samplerna du borde känna till.

De 5 bästa samplerna du borde känna till.

Samplers är en väldigt stor del av musikproduktion, för många producenter så är det till och med de enda de använder. En sampler använder man för att spela in något för att sedan manipulera det och spela upp det igen. Idag kommer alla DAWs med en sampler inbyggt, det behövs för att kunna erbjuda “riktiga”