Grunderna i musikteori

Grunderna i musikteori

“Musikteori börjar bli en allt mer sällsynt kunskap hos många låtskrivare och producenter idag”, brukar man höra den äldre generationen yttra. Musikteori är för en del musikskapare en piece of cake medan andra känner att det är som att försöka lära sig kvantfysik. Det finns många grader av musikteori, men det räcker med att lära sig grunderna för att märkbart få mer flyt i låtskrivarprocessen. Här nedan kommer vi att gå igenom det mest grundläggande inom musikteori, och ge en del övningar och tips för dig som vill bli bättre på det.

Dur och moll – vad är skillnaden?

Dur

Grundläggande kan man säga att ett ackord i dur låter glatt och lyckligt jämfört med ett ackord i moll. Ett durackord har 4 halva tonsteg mellan “grundtonen” (första tonen från vänster) och “tersen” (andra tonen), samt 3 halva tonsteg till den tredje tonen.

moll

Ett mollackord å andra sidan, låter mer dramatiskt och sorgset. Här har man bara 3 halva tonsteg mellan den första och den andra tonen, och 4 halva tonsteg till den tredje tonen.

Skalor och tonarter

skala

Det finns oändligt många skalor inom musiken, men inom västerländsk popmusik används nästan uteslutande två olika skalor: dur- och mollskalan. För att prova hur en durskala låter kan du testa trycka på tonen C på ett piano. Spela sedan bara på de vita tangenterna fram t.o.m. nästa C på klaviaturet. Då har du spelat en C-durskala. En skala kan ge en indikation på vilken tonart man befinner sig i. Du befinner dig i detta fall i C-dur.

För att spela en mollskala ställer du dig på tonen A och gör samma procedur, bara spela vita tangenter upp t.o.m. nästa A. Nu har du spelat en a-mollskala och befinner dig i a-moll. Alla olika skalor ger olika känslor för lyssnaren, och det kan därför vara bra att veta vilken skala man vill använda sig av i en låt.

Tips: Vill du lära dig mer? Besök dessa två länkar:

http://musikteori.se/?page=kapitel&kap=kap4

http://musikteori.se/?page=kapitel&kap=kap7

Taktarter

Takt

Nästan all musik är uppbyggd av taktarter. En taktart bestämmer hur många slag/beats som hinner gå under ett visst tidsspann. Alla låtar inom populärmusiken har varsin puls, s.k. BPM (beats per minute). En låts BPM är låtens egna tempo eller klocka, och varje takt innehåller ett bestämt antal taktslag. Man brukar exempelvis se i början av ett notsystem: “4/4”. Det betyder att det går fyra fjärdedelsnoter på en takt. Det kan också t.ex. stå “6/8”. Det betyder att det går sex åttondelsnoter under en takt.

Du kommer ha nytta av det

Det finns mycket att lära sig i musikteori som man kan har mycket stor nytta av både dig som skriver och för dig som producerar musik. Eftersom ämnet är så omfattande kan det kännas som ett överväldigande projekt. Ett tips är därför att gå in på www.musikteori.se och läs om grunderna. De har även en hel del quiz som kan göra läroprocessen roligare.


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO

Share
Så skriver du en bra låttext

Så skriver du en bra låttext

Om du inte kommer på någonting lysande i stunden – sätt en parentes runt ordet eller frasen och gå vidare. Du kan återkomma dit senare. Ibland hjälper det inte att anstränga sig i en kreativ process, utan det är snarare bättre att luta sig tillbaka och lita på att det omedvetna jobbar för att hitta

De 5 bästa samplerna du borde känna till.

De 5 bästa samplerna du borde känna till.

Samplers är en väldigt stor del av musikproduktion, för många producenter så är det till och med de enda de använder. En sampler använder man för att spela in något för att sedan manipulera det och spela upp det igen. Idag kommer alla DAWs med en sampler inbyggt, det behövs för att kunna erbjuda “riktiga”

Tip of The Day – Memory/Hot Cues

Tip of The Day – Memory/Hot Cues

Vi har under en längre tid delat med oss av Tip Of The Days med en inriktning mot produktion. Men med en DJ-utbildning som startar nästa vecka tyckte vi att det var dags att göra detsamma med en DJ-inriktning. Så idag går Elliot igenom hur du använder dig av Rekordbox för att sätta Memory/Hot Cues