Hur blev housemusiken egentligen till?

Allt började i södra Chicago 1977 då en ny klubb vid namn The Warehouse öppnades. Denna klubben står för själva namnet på genren house. Frankie Knuckles som startade klubben brukade mixa ihop gamla discoklassiker med nya eurobeat-pop, på så sätt blev det en hel del experiment på klubben som sedan blev till historia när själva housesoundet började forma sig, och även Acid House fick sin start. House var den första ättlingen till disco, och house var mer ‘’djupare och ‘’råare’’ och fick fler folk till att vilja dansa. Disco hade redan gjort sina register hos de flesta DJ’s därför blev det tidiga 80-talet en viktig vändpunkt. Flera kända DJ’s började följa denna ström, dem började gå i sin egen riktning vilket sedan ledde till nya ljud och dub effekter som man aldrig hade hört tidigare.

Housemusik har inte sitt ursprung i just i amerikansk musik. De flesta stora trådarna mot den nya genren kom från Europa. Speciellt engelsk elektronisk popmusik som Depeche Mode, Soft Cell och de tidigare mer disco-baserade ljuden från Giorgio Moroder, Klein & MBO. Lika så de italienska producenterna, de alla stannade med vad de än höll på med och började istället producera housemusik. Två klubbar blev ökända; Chicagos The Warehouse som vi redan nämt och även New York Paradise Garage som främst spelade Europeisk musik. Från början var housemusik delvis riktat speciellt till homosexuella, men när The Warehouse öppnade gjorde de ingen skillnad mellan varken ras eller sexuell läggning. Huvudsaken vad intresset för musiken.

 

De personerna omnämnda nedan är människor som i ett tidigt skede haft stor påverkan på housemusik:

frankie knuckles

Frankie Knuckles

En stor DJ på den tiden var Frankie Knuckles som var född i New York, Han går även under namnet ‘Gudfadern av House’. I sammanhang där man pratar om honom omnämns han som mer än bara en riktigt begåvad DJ,  och ofta beskrivs han som en arkitekt av ljud. Han exprimenterade med ljuden och lade därmed till en ny dimension till konsten att mixa. Han tog allt råmatrial från disco och la på trumspår för att skapa fyrtaktstempo. Han spelade så mycket som 8-10 timmar per natt och kom hem helt slut. Tack vare honom så vart The Warehouse under sin tid den mest hypade klubben i hela Chicago.

 

Larry Levan

Larry Levan

En av Frankies vänner var Larry Levan, en färgad tonåring från Brooklyn, uppväxt i samma område som Frankie. I själva verket var det Larry som först föreslog att öppna The Warehouse i Chicago, men saker och ting tog en annan sväng och istället började han jobba i New Yorks Paradise Garage. Larry och Frankie var två mycket viktiga personer i utvecklingen av housemusik.  De kanske inte skulle ha blivit så kända om det inte vore för deras producent David Mancuso. Davids dansfester för gaysamhället kallades för loft parties och hörde till i ‘’The Loft’’. Larry och Frankie deltog ofta i ‘’Loft Parties’’, det var inte bara ett ställde fyllt med glädje men även en plats där de för första gången bekantade sig med housemusik. Mancuso lärde dem om att skapa och få fram den perfekta housemusiken som bestod av: bra produktion, bra ljussättning, musik och olika DJ-tekniker.

 

Ron Hardy

Ron Hardy

I mitten av 80-talet, hade housemusik dykt upp i Chicago som en fullt utvecklad musikgenre genom stora insatser tack vare Knuckles och dämed började löpelden. En person som bland annat inspirerades av Knuckles var DJ Ron Hardy of Music Box, en DJ från gayscenen. Musiken de producerade skilde sig i grunden då Knuckles sound fortfarande var disco medan Hardy var en DJ som alltid valde de råaste och vildaste rytmlåtarna han kunde hitta. Förutom Ron så började många andra göra samma grej. Många andra varianter av house började ta form, vissa valde det här mer råare och andra mer det melodiska men med samma bakrund. DJ Pierre var ett stort bidrag till utvecklingen av Acid House.

 

Rötterna till housemusik:

Det har funnits många olika åsikter om vem som uppfann housemusiken. Till exempel hävdade Leonard Remix Roy att han hade skapat housemusik i maj 1981. Leroy var en mycket respekterad DJ. Han påstod även att det var han som uppfann begreppet ‘’House Music’’ under samma år 1981.

Housemusiken skapades i det afro-amerikanska samhället, och utvecklades i Chicago och New York från afroamerikaner samt latinos med musiktraditioner som gospel, jazz, soul, funk och salsa. Afroamerikanerna, homosexuella och latinos hittade en gemenskap genom dans.

Housemusik sakapdes huvudsakligen för de färgade och gaysamhället, och därmed blev det hånat av vita, även om dess syfte var att förena människor av alla raser, bakgrunder och sexuell läggning. Enligt Frankie Knuckles kunde inte många människor (och kan fortfarande inte) ta itu eller acceptera det faktum att housemusik började i gayklubbar.

Tidiga tekniker:

I början av 70-talet började DJ verktygen att förbättras eftersom marknaden för dansmusik började expandera. Början var svår eftersom det endast fanns två stycken skivspelare tillgängliga. De fick klara sig utan grundläggande utrustning som DJ-mixer eller hörlurar. När de bytte vinylskivor på den tiden fick dansarna vänta och det vart faktiskt tyst en stund innan nästa skiva kunde spelas. Till skillnad från idag då övergången från en låt till en annan ska vara nästan osynlig för hörseln.

Det fanns dock ett sätt som hjälpte DJ’s övervinna dessa tekniska problem, denna metod kallades slip-cueing. Tricket bestod av två stycken skivspelare, man gjorde alltså dubbletter. De riggade de två bord med en omkopplare i förstärkaren så att de kunde röra sig från den ena till den andra. Sedan sätter man samman inspelningen på varje skivspelare och försöker förlänga mixen på något sätt. Vad de gjorde var att spela samma skiva två gånger under övergången, vilket var bättre än att det bara skulle vara en tystnad mellan skivbytet.

 

AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share

Varför gillar vi bas?

    Vad är det med bas som gör att vi får gåshud ända in i ryggraden? Och ger så mycket kraft till en låt? Allt detta sitter redan inpräglat i oss innan vi ens var födda. Sedan långt tillbaka i tiden har människan gillat låga frekvens ljud och kan få oss att göra och

Är det här framtiden för musikproduktion?

Är det här framtiden för musikproduktion?

DUB Russell är en japanskt musikgrupp som har tagit fram 2020 semi modular beat-machine. En fristående programvara som visar en realtidskomposition och nästa generationens produktverktyg. Tanken är att förenkla tillverkningsprocessen vilket gör att alla funktioner är synliga på skärmen. Den självaste skaparen är Yotaro Shuto som säger att den slutliga versionen kommer släppas i höst. Oavsett om denna pryl

Framgången på Spotify för Hogland med ‘The Night’

Framgången på Spotify för Hogland med ‘The Night’

Linus Höglund producerar under namnet Hogland och är en ung och nyskapande producent som gått en helgkurs i FL Studio hos oss på AP Academy. För inte så längesedan skapade han låten ‘The Night’ som klättrade sig upp till toppen av Spotify’s Svenska virala lista. Vi träffade Linus och snackade om allt från hur det