Hur du får en bloggare att upptäcka din musik i 7 enkla steg

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841 Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841

Det här är sju enkla steg till att skriva det perfekta uppsökande mailet för att presentera dig själv och din musik till en bloggare.

1) Se till att du riktar dig till människor som du tror verkligen skulle vilja lyssna på din musik. Det vill säga bekräfta att deras musiksmak går i linje med din genre (mer om det i steg fem).

2) Hitta den personens personliga e-postadress (inte en generisk info@mediaoutlet.com adress) eller tagga dem på Twitter och be dem skicka mailadressen i ett DM till dig om du inte kan hitta den (se till att du följer dem annars kommer de inte att kunna DM dig!).

3) När du skriver ditt mail, kom ihåg att kortare är bättre. Alltid.

4) En stor del av konstnärer och deras PR-representanter hänger alltid upp sig på att berätta sin historia. Även om din berättelse är gripande, underhållande eller enastående – om de inte gillar musiken, så kommer de inte att skriva om den. Spara dem, och dig själv, den tiden genom att bespara den informationen tills de är bekanta med ditt arbete.

5.) Vad de vill läsa: en beskrivning av ljudet så att de kan få en aning om vad de arbetar med, innan de klicka för att lyssna. De är ganska öppensinnade och kommer att kolla in 90 % av alla pressmeddelanden som landar i deras inkorg, men om du märker ditt arbete som ”pop country”, återigen, spara bloggarens och din egen tid genom att låta dem veta up front om det är något de inte kommer gilla så de inte känner att de slösar sin tid genom att klicka på den.

6) Vad de vill klicka på: Soundcloud, YouTube, och Bandcamp-länkar är alla #1 i deras bok. Något annat som är relevant och hjälper dem att lära känna dig och din musik bättre, länkar till press, din hemsida, dina sociala konton är också välkomna och uppskattade.

7) Klä upp allt detta med ett foto eller två och en personlig inledningsfras och du är good to go!

 

Lycka till!

 

AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
6 olika sätt du kan öka din kreativitet

6 olika sätt du kan öka din kreativitet

Det är normalt att uppleva ett flöde av kreativitet, men ibland kan det hända att det plötsligt rinner ut och det är då man stöter på ett creative block. Vad gör man när man är trött på att skapa musik, när tanken på att sätta sig vid datorn och fortsätta på låten eller albumet inte är

Topp 10 viktigaste grejerna att veta som producent

Topp 10 viktigaste grejerna att veta som producent

Att skriva om vad som är det viktigaste för en producent att veta är självklart subjektivt, vi alla har olika uppfattningar om vad en producent bör fokusera mest på och allt beror också på vilken typ av producent man är. Gör du mycket sessions? Är du enbart en trackmaker? Oavsett så lär du hitta något

Kontemporärt vs Tidlöst

Kontemporärt vs Tidlöst

Popmusik följer oftast ganska tydliga regelverk (struktur,ackordföljder etc), samtidigt som det alltid har varit en schanger som har varit öppen för förändring och ny input. Att våga göra nya grejer inom en given ram kan verka svårt och kanske lite väl riskfyllt, och därför så tänkte vi snacka om detta lite djupare i denna artikeln!