Hur du får en bloggare att upptäcka din musik i 7 enkla steg

Det här är sju enkla steg till att skriva det perfekta uppsökande mailet för att presentera dig själv och din musik till en bloggare.

1) Se till att du riktar dig till människor som du tror verkligen skulle vilja lyssna på din musik. Det vill säga bekräfta att deras musiksmak går i linje med din genre (mer om det i steg fem).

2) Hitta den personens personliga e-postadress (inte en generisk info@mediaoutlet.com adress) eller tagga dem på Twitter och be dem skicka mailadressen i ett DM till dig om du inte kan hitta den (se till att du följer dem annars kommer de inte att kunna DM dig!).

3) När du skriver ditt mail, kom ihåg att kortare är bättre. Alltid.

4) En stor del av konstnärer och deras PR-representanter hänger alltid upp sig på att berätta sin historia. Även om din berättelse är gripande, underhållande eller enastående – om de inte gillar musiken, så kommer de inte att skriva om den. Spara dem, och dig själv, den tiden genom att bespara den informationen tills de är bekanta med ditt arbete.

5.) Vad de vill läsa: en beskrivning av ljudet så att de kan få en aning om vad de arbetar med, innan de klicka för att lyssna. De är ganska öppensinnade och kommer att kolla in 90 % av alla pressmeddelanden som landar i deras inkorg, men om du märker ditt arbete som ”pop country”, återigen, spara bloggarens och din egen tid genom att låta dem veta up front om det är något de inte kommer gilla så de inte känner att de slösar sin tid genom att klicka på den.

6) Vad de vill klicka på: Soundcloud, YouTube, och Bandcamp-länkar är alla #1 i deras bok. Något annat som är relevant och hjälper dem att lära känna dig och din musik bättre, länkar till press, din hemsida, dina sociala konton är också välkomna och uppskattade.

7) Klä upp allt detta med ett foto eller två och en personlig inledningsfras och du är good to go!

 

Lycka till!

 

AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Idétorka

Idétorka

Alla som jobbar med kreativa yrken har sina dagar då kreativiteten sprudlar och där skapelseprocessen går fortare än en duracellkanin på uppåtstimulansia. Lika säkert kommer dessa människor att uppleva dagar då de kreativa hjulen står still, och allt runtomkring förmodligen känns trist och inspirationslöst. Om, eller snarare när, detta händer dig så finns det sätt

5 bra länkar med gratis samples

5 bra länkar med gratis samples

Samplingar är en av de viktigaste delarna i ens producerande. Det är otroligt bra att ha ett brett sortiment av olika trummor, loopar, fx och synthoneshots dels för att kunna behärska olika genrer men även för det kreativa. Vissa producenter sitter i månader och gör sina egna unika sampels, men när det finns personer som

Så blir du en framgångsrik producent

Så blir du en framgångsrik producent

Det finns alltid en sak varje producent vill ha oavsett vad och det är framsteg. Vi vill alltid förbättra oss, göra bättre musik och inte bara för att visa världen eller vänner och familj. Utan för sig själv, den glädjen som kommer från framsteg. Musik, precis som alla andra kreativa jobb eller hobbyn, de har en