Lär dig mastra som ett proffs

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841 Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841

5 professionella mastringtips för nybörjare

 

1. Testa en exciter eller enhancer

Om din top-end fortfarande inte är rätt, trots dina bästa EQ insatser, kanske du vill prova en exciter eller enhancer. Medan EQ kan accentuera noise och bara förstärka det som redan finns kan exciters höja övertoner av grundtonerna som finns i inspelningen och ljusa upp slöa mixar. Kom dock ihåg vad som gäller med allt i mastering, överdriv inte!

 

2. Begränsa mixen

Justera bredden på en stereoinspelning betyder oftast att man gör den bredare, men en alltför bred mix kan minskas också. Det finns plugin-program som kan göra detta, men de måste hanteras med försiktighet eftersom de kan orsaka problem med phasing och försvaga en mix. Se till att lämna allt under 100 Hz ifred, eftersom detta område inte bär riktningsinformation och har ett mycket större genomslag i mono än i stereo.

 

3. Brusreducering

Du kanske vill använda brusreducering ibland, särskilt under långa fade-ins eller -outs. Detta kan vara nödvändigt på grund av dålig inspelning eller ett antal andra faktorer. Oundvikligen, om du inte har väldigt avancerad utrustning, så påverkar brusreducering tonsinnehållet i musiken till viss del, så du måste ha i åtanke att du kanske behöver kompromissa lite.

 

4. Utöka din dynamic range

Expansion kan vara användbart för att dra viss dynamik ur en ihoptryckt mix. Expanders fungerar nästan exakt motsatt till kompressorer, och ökar dynamisk range snarare än att komprimera det. De kan inte utföra mirakel, dock, och kan faktiskt i vissa fall lägga distorsion, så om du behöver bero på en expander kanske du behöver se över din mix en gång till.

 

5. Sist men inte minst – överdriv inte!

Stora EQ boosts, höga compressor ratios och/eller superlåga thresholds kan förstöra en låt. Du kan fortfarande vara kreativ samtidigt som du är subtil. Se till att hålla ett öga på din spektralanalysator plug-in, se till att masterkanalen aldrig klipper och lär dig att lita på dina öron. Detta är den sista processen i produktionen av din melodi, så det är verkligen nu eller aldrig!

 

AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Parallel compression

Parallel compression

En kompressor fungerar genom att sänka gainen när signalen når över en viss nivå eller tröskel, och ger ofta intrycket att ljudet blir ”fetare”. Parallell kompression är ett sätt att tjocka till ljudet och samtidigt behålla den dynamiska räckvidden på den ursprungliga signalen. Du duplicerar ditt trumspår (eller vilket annat spår du vill), och därefter

Mono & Stereo Mixning

Mono & Stereo Mixning

För att kunna ha mixar som funkar ute på dansgolv, på radio eller i vilket format som helst så måste man ha koll på sin mono och stereoinformation. Detta kan ofta vara svårt då det kanske inte är något man direkt tänker på när man producerar. Vi på AP kommer därför att lista några exempel

8 Tips om Dynamik

8 Tips om Dynamik

I denna artikeln kommer vi snacka om dynamik och hur du effektivt kan använda effekter som kompression och gating för att kunna göra din produktioner så feta som möjligt! Överkomprimera inte din signal in i ditt DAW! När du spelar in så är det otroligt viktigt att du inte komprimerar din sång för hårt. Om