Layering av samples

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841 Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841

Sliter du halvt ihjäl dig med att försöka processera och mixa dina trummor eller percussions för att få fram ditt efterlängtade sound? Det kan då vara lämpligt och mer effektivt att byta ut- eller lägga till – samples på dina ljud för att sedan kunna skära ner allt i mixen. Bättre att ha för mycket ljud att kunna skala ner än tvärtom!

Layering och Hz

Ibland räcker det inte med en, eller två eller tre – våga lagra flera samples för att få fram det ljud du vill ha. Det kan vara fördelaktigt om man exempelvis ska lagra kickar eller snares att lagra samples med olika egenskaper. Exempelvis om man har en kicksample som låter bra i high-mid och uppåt men kanske har för lite punch vid 80-150 området kan det vara bra att skära bort allting under 150 Hz och istället leta efter en till kicksample som har den rätta punchen. När du hittat den klipper du bort nästan allt över 150-200 Hz (lyssna dig fram). På så sätt behöver du inte jobba ihjäl dig med EQ:s och kompressorer utan kan relativt snabbt få fram ett bra sound.

 

“Flam”- ett bra sätt att feta upp trummor och perc

Genom att lägga två trumsamples (ex vis snare, clap, tom, mm.) och flytta den första samplen ett par millisekunder efter den andra kommer det uppstå ett s.k. “Flam”. Det låter i första hand mänskligare och snäppet fetare, men du får också mer plats i mixen när du “flammar till” dina samples eftersom låtens “transienter” indirekt blir lägre. Det bästa exempel på när denna teknik kan användas är på Claps som ska låta mänskliga och stora.

 

Lagra Claps- “Körklappar”

claps

Lägg ut 6 claps-samples av olika slag (du kan även ta dig tid och spela in dina egna claps men då får du spela in upp mot 18 tagningar om du vill få ett liknande resultat)

OBS! De ska helst inte låta för digitalt processerade utan ändå låta ganska organiska.

Skicka två claps helt åt höger och två claps helt åt vänster, flytta de 1an och 6an lite bakåt, någonstans mellan 200-300 ms. (lyssna därefter) och flytta bak 2an och 5an ungefär hälften av det 75-150 ms. Det finns ingen regel om hur många millisekunder man bör flytta runt sina samples eftersom attacken kan variera på ljuden. Detta kan dock vara en bra grund om man vill jobba fram feta körklappar.

Kom ihåg att exportera din nya clap för senare bruk!


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Sångmix

Sångmix

Att få ett bra sångljud är något som borde vara en av en producents högsta prioriteter! Inspelningen är självklart det du ska fokusera på i första hand (se “Fem saker att tänka på när du spelar in sång”), men när du väl spelat in så ska sången även hanteras och mixas. Detta är något som

5 Grymma Producenter Att Ha Koll På

5 Grymma Producenter Att Ha Koll På

Det finns sjukt många olika producenter i dagens musikindustri och att ha koll på alla är i stort sett omöjligt. Ofta så känner man bara till dom som jobbar inom samma genre som en själv, så därför har vi på AP gjort en liten lista med ett gäng grymma producenter som du kanske inte känner

Producer Challenge – Orden du bör kunna som musikproducent

Producer Challenge – Orden du bör kunna som musikproducent

Om du producerar musik hemma eller i studion så blir du bekant med språket. Här är några ord som du bör känna till! Air – Syftar på frekvenser över 12 kHz. Dessa frekvenser ger ett track lite air och låter det andas vilket ger en känsla av rymd. Själva rummet i låten blir större. Body – Frekvensområdet för ett