Moderna metoder för collabs

I dagens musikindustri händer det att man jobbar med folk som sitter i en annan stad, ibland till och med i ett annat land än en själv. För att kunna skriva tidseffektivt så är det bra att känna till lite olika sätt att kunna jobba med folk på distans så att man inte sitter med ofärdiga låtar. Vi kommer ge er några exempel i denna artikeln på hur du kan maximera dina collabs och skapa ett effektivt arbetsätt som kommer gynna dig i din karriär! En liten punkt värd att nämna innan du börjar läsa som kan vara bra att ha i åtanke: Se till att vara så syncad som möjligt med din kollega när det gäller vilka pluggar ni använder, alternativt att ni bouncar alla spår till audio innan ni skickar projekten. Annars så kommer du eller din kollega möjligen få ett projekt fullt med pluggar som inte går att använda.

Dropbox

Dropbox är ett klockrent sätt att jobba distansbaserat med! Det hela är väldigt simpelt: man skapar ett projekt som man sparar i en “shared folder” i dropbox, sen så har alla medlemmar i cowriten som är inbjudna till mappen tillgång till projektet! När någon bestämmer sig för att ändra i projektet så sparas den nya versionen på alla datorer. För Abletonbaserade producenter så måste man dock trycka på “Collect all and save” för att se till så att all information hamnar i mappen när man sparar.

Wetransfer

Denna metoden är ganska gammal men fungerar väldigt bra ändå! Wetransfer är en hemsida där man gratis kan skicka filer till sin väns mejladress! Vi säger att du har gjort en låt, nästa steg blir då att zippa hela filen och sen gå in på Wetransfers hemsida och skicka zippen till din kollega! As simple as that!

Splice

Splice är på många sätt ett helt nytt sätt att jobba distansbaserat på! Man syncar sitt DAW till Splice och lägger upp sitt projekt i deras program. Man kan då välja om projektet ska vara public eller private. Väljer du tex public så kommer vem som helst som har Splice kunna gå in och feedbacka ditt projekt och ge dig tips. Förutom detta så agerar splice som ett cloudbaserat backupsystem dvs att programmet behåller en backup på alla ändringar du gör i ditt projekt så att du lätt kan gå tillbaks och ändra om du så vill! Sist men inte minst så letar folk regelbundet efter Collabs på Splice vilket gör det till ett klockrent ställe att träffa likasinnade och jobba fram nya samarbeten!

Skype

Skype är väldigt bra eftersom man kan jobba i realtime med sin cowriter samtidigt som man kan se varandra och kommunicera direkt via Skype. Man delar sin skärm med sin kollega så dom ser projektet och vad man gör. Det enda negativa är att det är bara en person som aktivt kan sitta och göra ändringar i projektet, så länge man inte har skickat projektet till sin kollega via tex Dropbox innan så båda parterna kan dela sin skärm och jobba på samma projekt samtidigt. Om så är fallet så är detta en klockren metod att collaba på!


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
COMPRESSOR BATTLE

COMPRESSOR BATTLE

När det gäller kompressorer så är det bra att ha koll på hur olika kompressorer jobbar och vad dom har för funktioner. Idag så komprimeras musik betydligt mer än vad det gjordes för, och därför är det viktigt att man som producent/låtskrivare vet vilka kompressor man ska gå till när man väl ska komprimera. Nedan

Allt du behöver veta om studiomonitorer del 1

Allt du behöver veta om studiomonitorer del 1

Att välja och sätta upp studiomonitorer är naturligtvis en av de viktigaste sakerna för att få till en bra inspelning. Varje beslut under inspelningsprocessen, från mikrofonplacering till slutmix-tweaks baseras på vad som hörs i dessa monitorer. Medan hörlurar kan ge en användbar referens, avgör ljudet från högtalarna oftast de kritiska val som görs i hela

Allt du behöver veta om studiomonitorer del 3

Allt du behöver veta om studiomonitorer del 3

  Hur du ska undvika reflektioner. Det du vill göra är att undvika starka och korta reflektioner, du vill inte att den miljön där du lyssnar på musik ska ha olika störningar som kan skada. Ljudet måste ha bra med rum för att röra sig runt och slå tillbaka på ett snyggt sätt. Du vill