Mono & Stereo Mixning

För att kunna ha mixar som funkar ute på dansgolv, på radio eller i vilket format som helst så måste man ha koll på sin mono och stereoinformation. Detta kan ofta vara svårt då det kanske inte är något man direkt tänker på när man producerar. Vi på AP kommer därför att lista några exempel på hur man ska tänka för att göra det lättare för sig när man jobbar med att mixa sin mono & stereoinformation.

Frekvenser

Tänk på att frekvenser spelar en otroligt viktig roll när du bestämmer vad som ska vara mono & stereo. Din basinformation från kanske 120 hz (det varierar såklart) ner till dom lägsta frekvenserna i låten ska som regel vara i mono. Detta för att musiken ska låta bättre om den spelas ute på klubbar. Även också för att dom lägsta frekvenserna alltid ska sitta i mitten av tracket.

Tänk på placering

Mixning handlar mycket om placeringen av olika ljud. Ska ljudet vara långt fram eller långt bak i mixen, panorerat eller inte? Detta knyter an till frågan om just stereoinformation. Om du har två gitarrspår i din låt som spelar samma sak så borde du panorera ut dom till höger och vänster. Detta kommer ge din mix en känsla av stereobredd. När det kommer till syntar så skulle jag snarare rekommendera att ni använde er av stereobreddande pluggar (som tex Center av Waves) för att få syntarna att låta bredare istället för att panorera dom.

Överbredda inte mixen!

Detta är ett vanligt misstag folk gör som är ett resultat av att man vill ha en så bred mix som möjligt. Men som ofta resulterar i att man lägger ut för mycket information på sidorna i mixen. Så känns mitten tom. Tricket är att använda stereobreddning sparsmakat, ofta så breddas mixen i mastringsfasen sen ändå. Så om du redan har stereobreddat otroligt mycket i mixfasen av låten så är risken att du förlorar för mycket mitteninformation i låten.

Kick & Bas

Din kick är alltid i mitten av låten och därför alltid i mono. Detta gäller även din bas, dock så kan det kanske vara så att du har två basar i din låt, säg en sub och en lowmid bas. Suben ska vara i mono, men lowmidbasen kan du faktiskt välja att stereobredda topinformationen i om du tycker det är snyggt. Detta ska man dock vara försiktig med eftersom kick och bas är otroligt viktiga för din mix då dom är grundstommen som sitter i mitten av låten, och att eventuellt bredda basen är något som kan göra att man tappar känslan av tryck i mitten, men det kan också bli en cool effekt.


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO

Share
5 tips på hur man får till grymma vocals

5 tips på hur man får till grymma vocals

Att spela in och mixa vocals är en process som många nya producenter är rädda för. Det kräver för det första mer utrustning än att bara producera in the box. För det andra krävs det mycket kunskap för att få den inspelade vokalen att låta bra ihop med resten av låten. Det man måste förstå

Tip Of The Day – Fruity Delay 3

Tip Of The Day – Fruity Delay 3

Tip Of The Day! Nu är det några månader sen FL kom med sin senaste uppdatering och vi kunde inte nöja oss med bara en video om uppdateringen. Därför går Jonatan idag igenom hur den nya pluginen Fruity Delay fungerar och kan användas! AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE,

Tip Of The Day – Pitch Ride

Tip Of The Day – Pitch Ride

Tip Of The Day! Oavsett om du är producent eller DJ så är dina öron din största tillgång och det viktigaste du har. Men med dagens teknologi så har vi fått en stor del visuella hjälpmedel när det kommer till skapandet av musik. Därför demonstrerar vår instruktör Elliot idag hur du på en vinylspelare använder