Mono & Stereo Mixning

För att kunna ha mixar som funkar ute på dansgolv, på radio eller i vilket format som helst så måste man ha koll på sin mono och stereoinformation. Detta kan ofta vara svårt då det kanske inte är något man direkt tänker på när man producerar. Vi på AP kommer därför att lista några exempel på hur man ska tänka för att göra det lättare för sig när man jobbar med att mixa sin mono & stereoinformation.

Frekvenser

Tänk på att frekvenser spelar en otroligt viktig roll när du bestämmer vad som ska vara mono & stereo. Din basinformation från kanske 120 hz (det varierar såklart) ner till dom lägsta frekvenserna i låten ska som regel vara i mono. Detta för att musiken ska låta bättre om den spelas ute på klubbar. Även också för att dom lägsta frekvenserna alltid ska sitta i mitten av tracket.

Tänk på placering

Mixning handlar mycket om placeringen av olika ljud. Ska ljudet vara långt fram eller långt bak i mixen, panorerat eller inte? Detta knyter an till frågan om just stereoinformation. Om du har två gitarrspår i din låt som spelar samma sak så borde du panorera ut dom till höger och vänster. Detta kommer ge din mix en känsla av stereobredd. När det kommer till syntar så skulle jag snarare rekommendera att ni använde er av stereobreddande pluggar (som tex Center av Waves) för att få syntarna att låta bredare istället för att panorera dom.

Överbredda inte mixen!

Detta är ett vanligt misstag folk gör som är ett resultat av att man vill ha en så bred mix som möjligt. Men som ofta resulterar i att man lägger ut för mycket information på sidorna i mixen. Så känns mitten tom. Tricket är att använda stereobreddning sparsmakat, ofta så breddas mixen i mastringsfasen sen ändå. Så om du redan har stereobreddat otroligt mycket i mixfasen av låten så är risken att du förlorar för mycket mitteninformation i låten.

Kick & Bas

Din kick är alltid i mitten av låten och därför alltid i mono. Detta gäller även din bas, dock så kan det kanske vara så att du har två basar i din låt, säg en sub och en lowmid bas. Suben ska vara i mono, men lowmidbasen kan du faktiskt välja att stereobredda topinformationen i om du tycker det är snyggt. Detta ska man dock vara försiktig med eftersom kick och bas är otroligt viktiga för din mix då dom är grundstommen som sitter i mitten av låten, och att eventuellt bredda basen är något som kan göra att man tappar känslan av tryck i mitten, men det kan också bli en cool effekt.


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO

Share
Oliver Heldens delar med sig av sina bästa produktionstips

Oliver Heldens delar med sig av sina bästa produktionstips

Läs för att få nys om de hemliga tekniker som fungerar för att toppa alla listor! Less is more ”Först och främst; jag använder aldrig kompressorer. Jag använder bara Camel Phat distortion för att ge mina ljud till en högre volym. Jag lägger ingenting på master-kanalen.” Skapa, exprimentera, och exprimentera igen ”Jag jobbar en hel

Tip Of The Day – Vokal Mix Del 1

Tip Of The Day – Vokal Mix Del 1

Tip Of The Day! En välmixad vokal kan vara A & O i din produktion. Det är en tidskrävande process, men när du bemästrat tekniken kommer du aldrig ångra tiden du la ner i att lära dig det. Så här har du vår Del 1 av 2 i hur du gör för att få din

Färdigmastrad låt som referenslåt

Färdigmastrad låt som referenslåt

För att få till en riktigt bra mixning i din låt är det bra att ha en färdigmastrad låt som referenslåt. Att jämföra din låt med färdigmastrade låtar är bra utifrån många aspekter: – Mastrade låtar har ofta genomgått professionella ljudingenjörer som vet hur en låt ska vara mixad för att låta sitt bästa möjliga