Multiband vs “Vanlig” Kompression

Kompression är ett ämne som kan diskuteras i oändlighet! Idag så komprimeras musik otroligt mycket, och därför så är det viktigt att man som producent vet när man ska och inte ska komprimera sin musik. För mycket kompression kan få musiken att kännas livlös och odynamisk, samtidigt som för lite kompression också kan vara kontraproduktivt. Att veta hur olika typer av kompression fungerar är därför extremt viktigt, och därför kommer vi på AP nedan att förklara skillnaden mellan dom två kanske vanligaste sätten att komprimera, Multibandkompression och “vanlig kompression”


Multibandkompression delar upp frekvensspektrat

När du jobbar med multibandkompression så kan du välja att fokusera på ett visst antal frekvenser till skillnad från en vanlig kompressor som komprimerar hela signalen. Detta är en jättestor skillnad då du kan bestämma vilka frekvenser i ett ljud som ska komprimeras, samtidigt som du också kan dra ner/ dra upp volymen på dessa frekvenserna för att anpassa dom bättre till ljudbilden.


Multibandkompression är mer vanligt inom mastring

När du mastrar din låt är en multibandkompressor väldigt användbart då man kan gaina upp/ gaina ner vissa frekvenser eller komprimera vissa områden hårdare än andra. Ofta så används vanliga kompressorer som “lim” på mastern för att få din mix att kännas tightare innan man multibandkomprimerar för att jämna ut balansen mellan diskant/mid/bas.


En vanlig kompressor är mer användbart på enskilda kanaler

När det kommer till ljud som har en jämn dynamik till sig så kan en vanlig kompressor vara mer användbart då den agerar på hela ljudet istället för vissa områden. Exempel på detta kan vara trummor, gitarrer, även sång trots att sång självklart är väldigt dynamiskt i grunden. Det viktiga är att minnas att många samplingar idag redan är väldigt hårt komprimerade innan du ens lägger nån effekter på dom, så då kan det vara bra att tänka sparsmakat när det gäller kompression och inte komprimera bara för komprimeringens skull.



VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Kolla igenom den här checklistan innan du exporterar ditt track

Kolla igenom den här checklistan innan du exporterar ditt track

Är du klar med låten? Är du verkligen helt säker på det? Bara för att självaste låten i stort sett är klar så betyder det inte att det finns det några steg du bör kolla igenom innan du stänger ner ditt program:    Att döma en bok efter dess omslag Man brukar säga att man

Vår fyra bästa synthar för sounddesign

Vår fyra bästa synthar för sounddesign

Vilka synthar är bäst för sounddesign? Sounddesign är väldigt viktigt för att du ska kunna hitta ditt egna unika sound, och lär du dig en bra synth så kan du manövrera de flesta andra. Följ vår miniguide i 4 delar, först ut är en av våra favoriter: Lennar Digital Sylenth1 Sylenth1 är nog en av

Tip Of The Day – Frequency Split

Tip Of The Day – Frequency Split

Tip Of The Day! Har du någonsin känt att du vill mixa olika delar av ditt ljud på olika sätt? Kanske dista toppen och lägga ett chorus på miden? Det har vi på AP i alla fall och därför går vår instruktör Jamie idag igenom hur du kan göra exakt det i Ableton! AUDIO PRODUCTION