Multiband vs “Vanlig” Kompression

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841 Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841

Kompression är ett ämne som kan diskuteras i oändlighet! Idag så komprimeras musik otroligt mycket, och därför så är det viktigt att man som producent vet när man ska och inte ska komprimera sin musik. För mycket kompression kan få musiken att kännas livlös och odynamisk, samtidigt som för lite kompression också kan vara kontraproduktivt. Att veta hur olika typer av kompression fungerar är därför extremt viktigt, och därför kommer vi på AP nedan att förklara skillnaden mellan dom två kanske vanligaste sätten att komprimera, Multibandkompression och “vanlig kompression”


Multibandkompression delar upp frekvensspektrat

När du jobbar med multibandkompression så kan du välja att fokusera på ett visst antal frekvenser till skillnad från en vanlig kompressor som komprimerar hela signalen. Detta är en jättestor skillnad då du kan bestämma vilka frekvenser i ett ljud som ska komprimeras, samtidigt som du också kan dra ner/ dra upp volymen på dessa frekvenserna för att anpassa dom bättre till ljudbilden.


Multibandkompression är mer vanligt inom mastring

När du mastrar din låt är en multibandkompressor väldigt användbart då man kan gaina upp/ gaina ner vissa frekvenser eller komprimera vissa områden hårdare än andra. Ofta så används vanliga kompressorer som “lim” på mastern för att få din mix att kännas tightare innan man multibandkomprimerar för att jämna ut balansen mellan diskant/mid/bas.


En vanlig kompressor är mer användbart på enskilda kanaler

När det kommer till ljud som har en jämn dynamik till sig så kan en vanlig kompressor vara mer användbart då den agerar på hela ljudet istället för vissa områden. Exempel på detta kan vara trummor, gitarrer, även sång trots att sång självklart är väldigt dynamiskt i grunden. Det viktiga är att minnas att många samplingar idag redan är väldigt hårt komprimerade innan du ens lägger nån effekter på dom, så då kan det vara bra att tänka sparsmakat när det gäller kompression och inte komprimera bara för komprimeringens skull.



VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Multikompressor i Ableton Live

Multikompressor i Ableton Live

Ett bra knep för att kunna bearbeta olika frekvenser i samma ljud är att använda Abletons multibandskompressor. Gör så här: 1. Lägg en multibands kompressor på t.ex din bas 2. Tryck cmd+G (Mac) på kompressorn och gruppera. 3. Dubblera basen i gruppen (cmd+D). Du har nu två baser istället för en. 4. Döp kanalerna så

Uppmickning av Organiska Instrument

Uppmickning av Organiska Instrument

I den digitala eran så har det blivit praktiskt för ens workflow att skippa traditionella inspelningstekniker för olika instrument och istället köra på plugins! Dock så borde du ha en grundläggande förståelse för hur uppmickning fungerar, dels för att det är praktiskt att kunna ifall du skulle behöva spela in riktiga instrument, men också för

Sångmix

Sångmix

Att få ett bra sångljud är något som borde vara en av en producents högsta prioriteter! Inspelningen är självklart det du ska fokusera på i första hand (se “Fem saker att tänka på när du spelar in sång”), men när du väl spelat in så ska sången även hanteras och mixas. Detta är något som