Multiband vs “Vanlig” Kompression

Kompression är ett ämne som kan diskuteras i oändlighet! Idag så komprimeras musik otroligt mycket, och därför så är det viktigt att man som producent vet när man ska och inte ska komprimera sin musik. För mycket kompression kan få musiken att kännas livlös och odynamisk, samtidigt som för lite kompression också kan vara kontraproduktivt. Att veta hur olika typer av kompression fungerar är därför extremt viktigt, och därför kommer vi på AP nedan att förklara skillnaden mellan dom två kanske vanligaste sätten att komprimera, Multibandkompression och “vanlig kompression”


Multibandkompression delar upp frekvensspektrat

När du jobbar med multibandkompression så kan du välja att fokusera på ett visst antal frekvenser till skillnad från en vanlig kompressor som komprimerar hela signalen. Detta är en jättestor skillnad då du kan bestämma vilka frekvenser i ett ljud som ska komprimeras, samtidigt som du också kan dra ner/ dra upp volymen på dessa frekvenserna för att anpassa dom bättre till ljudbilden.


Multibandkompression är mer vanligt inom mastring

När du mastrar din låt är en multibandkompressor väldigt användbart då man kan gaina upp/ gaina ner vissa frekvenser eller komprimera vissa områden hårdare än andra. Ofta så används vanliga kompressorer som “lim” på mastern för att få din mix att kännas tightare innan man multibandkomprimerar för att jämna ut balansen mellan diskant/mid/bas.


En vanlig kompressor är mer användbart på enskilda kanaler

När det kommer till ljud som har en jämn dynamik till sig så kan en vanlig kompressor vara mer användbart då den agerar på hela ljudet istället för vissa områden. Exempel på detta kan vara trummor, gitarrer, även sång trots att sång självklart är väldigt dynamiskt i grunden. Det viktiga är att minnas att många samplingar idag redan är väldigt hårt komprimerade innan du ens lägger nån effekter på dom, så då kan det vara bra att tänka sparsmakat när det gäller kompression och inte komprimera bara för komprimeringens skull.



VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
5 tips på hur man får till grymma vocals

5 tips på hur man får till grymma vocals

Att spela in och mixa vocals är en process som många nya producenter är rädda för. Det kräver för det första mer utrustning än att bara producera in the box. För det andra krävs det mycket kunskap för att få den inspelade vokalen att låta bra ihop med resten av låten. Det man måste förstå

5 Grymma Mastringspluggar att ha koll på

5 Grymma Mastringspluggar att ha koll på

När du ska presentera musik för olika människor så kan intrycket folk får av musiken vara väldigt beroende av hur själva tracket låter! Därför brukar folk som producerar demos idag alltid lägga egna mastringskedjor på sin output för att se till att demon låter så fet som möjligt! Nedan så tänkte vi lista lite olika

Vad är viktigt att tänka på när man analyserar sin referenslåt?

Vad är viktigt att tänka på när man analyserar sin referenslåt?

  Det finns några enkla saker som är viktiga att tänka på för att du ska kunna få ut så mycket som möjligt när du analyserar din referenslåt: 1. Hur de olika elementen i låten fyller ut de olika frekvenserna i equalizern. Jämför höga frekvenser med låtens sub-element och ta reda på vart den fundamentala