Multiband vs “Vanlig” Kompression

Kompression är ett ämne som kan diskuteras i oändlighet! Idag så komprimeras musik otroligt mycket, och därför så är det viktigt att man som producent vet när man ska och inte ska komprimera sin musik. För mycket kompression kan få musiken att kännas livlös och odynamisk, samtidigt som för lite kompression också kan vara kontraproduktivt. Att veta hur olika typer av kompression fungerar är därför extremt viktigt, och därför kommer vi på AP nedan att förklara skillnaden mellan dom två kanske vanligaste sätten att komprimera, Multibandkompression och “vanlig kompression”


Multibandkompression delar upp frekvensspektrat

När du jobbar med multibandkompression så kan du välja att fokusera på ett visst antal frekvenser till skillnad från en vanlig kompressor som komprimerar hela signalen. Detta är en jättestor skillnad då du kan bestämma vilka frekvenser i ett ljud som ska komprimeras, samtidigt som du också kan dra ner/ dra upp volymen på dessa frekvenserna för att anpassa dom bättre till ljudbilden.


Multibandkompression är mer vanligt inom mastring

När du mastrar din låt är en multibandkompressor väldigt användbart då man kan gaina upp/ gaina ner vissa frekvenser eller komprimera vissa områden hårdare än andra. Ofta så används vanliga kompressorer som “lim” på mastern för att få din mix att kännas tightare innan man multibandkomprimerar för att jämna ut balansen mellan diskant/mid/bas.


En vanlig kompressor är mer användbart på enskilda kanaler

När det kommer till ljud som har en jämn dynamik till sig så kan en vanlig kompressor vara mer användbart då den agerar på hela ljudet istället för vissa områden. Exempel på detta kan vara trummor, gitarrer, även sång trots att sång självklart är väldigt dynamiskt i grunden. Det viktiga är att minnas att många samplingar idag redan är väldigt hårt komprimerade innan du ens lägger nån effekter på dom, så då kan det vara bra att tänka sparsmakat när det gäller kompression och inte komprimera bara för komprimeringens skull.



VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Allt du behöver veta om studiomonitorer del 1

Allt du behöver veta om studiomonitorer del 1

Att välja och sätta upp studiomonitorer är naturligtvis en av de viktigaste sakerna för att få till en bra inspelning. Varje beslut under inspelningsprocessen, från mikrofonplacering till slutmix-tweaks baseras på vad som hörs i dessa monitorer. Medan hörlurar kan ge en användbar referens, avgör ljudet från högtalarna oftast de kritiska val som görs i hela

Kontemporärt vs Tidlöst

Kontemporärt vs Tidlöst

Popmusik följer oftast ganska tydliga regelverk (struktur,ackordföljder etc), samtidigt som det alltid har varit en schanger som har varit öppen för förändring och ny input. Att våga göra nya grejer inom en given ram kan verka svårt och kanske lite väl riskfyllt, och därför så tänkte vi snacka om detta lite djupare i denna artikeln!

De 5 bästa samplerna du borde känna till.

De 5 bästa samplerna du borde känna till.

Samplers är en väldigt stor del av musikproduktion, för många producenter så är det till och med de enda de använder. En sampler använder man för att spela in något för att sedan manipulera det och spela upp det igen. Idag kommer alla DAWs med en sampler inbyggt, det behövs för att kunna erbjuda “riktiga”