Producer Challenge – Orden du bör kunna som musikproducent

tumblr_o2hxbguCVU1u8hcmeo1_500

Om du producerar musik hemma eller i studion så blir du bekant med språket. Här är några ord som du bör känna till!

Air – Syftar på frekvenser över 12 kHz. Dessa frekvenser ger ett track lite air och låter det andas vilket ger en känsla av rymd. Själva rummet i låten blir större.

Body – Frekvensområdet för ett instrument där den starkaste tonen ligger, ofta kring 800 Hz till 1 kHz.

Boomy – Boomy eller dånande betyder att det är för mycket låga frekvenser. För att bli av med boominess, skär bort frekvenser under 120 Hz.

Boxy – För mycket energi från 400 Hz till 600 Hz.

Bright – Massor av high end, oftast med hänvisning till frekvenser över 8 kHz.

Cold – “Saknar värme” används som en nedsättande term för att beskriva digitala inspelningar.

Chrisp – se “Bright”.

Dark – Betyder att det saknas högfrekvent brightness, kan också betyda “tråkigt”.

Depth – Ett fylligt ljud. Ofta ett resultat av att förbättra frekvenser strax ovanför och under huvuddelen av instrumentet.

Dry – Alltså motsatsen till fylligt, ett instrument som saknar effekter.

Dull – betyder att ljudet är väldigt mörkt.

Edgy – Kantigt och näst intill obekvämt, beroende på musiken.

Grainy – När det är en dålig digital upplösning.

Harsh – En annan nedsättade term för digitala inspelningar. Detta kan också hänvisa till frekvenser i området som är lite för hårda, så det du gör är att reducera bort dem så det passar din smak.

Muddy – När ditt ljud saknar definition. Ofta beror det på för mycket low-mid frekvenser (mellan 400 – 800 Hz).

Plosives – Resultatet av att säga eller sjunga p eller andra ord som börjar på starka konsonanter (t, g, k, d, b).

Punchy – Beskriver en närvarokänsla. Ett kraftfullt ljud kan komma från performance, ditt instrument, eller en effektiv användning av kompression.

Round –  När det låter lite “round” kan det oftast menas att bas och treble är något reducerat, och mellanregistret är mer framstående.

Shimmer – Syftar på frekvenserna som är över 12 kHz, se “Air”.

Sibilance – Uttalade s-ljud.

Smooth – Motsatsen till punchy, släta ljud som har en jämn nivå.

Warm – Avsaknad av hårdhet eller kyla, den används för att beskriva analog utrustning eller en generell bra känsla över ljudet, till exempel.

Wet – Ett instrument med effekter tillagda på.

 

AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Tip Of The Day – Groove template (Ableton)

Tip Of The Day – Groove template (Ableton)

Tip Of The Day! Groove och häng är något som kan lyfta ditt track till skyarna. Ableton har en grym funktion som hjälper dig med just detta och är något vi tyckte vore grymt att dela med oss av!   AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH

Synthesis

Synthesis

Synthar är kul, och särskilt roligt är det när man kan ratta runt på riktiga synthar. “Vi vet att universum är stort, men vi kan inte föreställa oss hur stort” – Så är det med synthar också. Oavsett om du sitter och latjar i Spire, Serum eller Sylenth har det alltid varit samma grundtanke bakom maskinerna (och programvarorna).

AP Academys 80 nödvändiga tips för nya producenter

AP Academys 80 nödvändiga tips för nya producenter

Att börja från början med musikproduktion kan vara svårt och förvirrande. Har du redan testat ditt tålamod ett antal gånger, men vägrar att ge upp? Här är några råd som hjälper dig på vägen!   >> 1. Inse att det inte är lätt. >> 2. Producera under minst en timme per dag. >> 3. Lyssna