Lär dig parallell komprimera!

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841 Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841

Ibland är det svårt att tweaka en kompressor till sitt maximum utan att fullständigt förstöra soundet. Om man vill få ner peakarna på instrument som spelar starka transienter (trummor exempelvis) så kan det vara svårt att komprimera det utan att få kompressionen att höras. Du befinner dig då i ett ypperligt tillfälle att använda parallelkomprimering. När du väl börjat använda denna teknik kommer du nog så småningom märka att du har svårt att sluta.

Användningsområden:

De flesta använder sig av parallelkomprimering på trummor. Men det kan även komma till användning på dynamiska sånginspelningar eller på akustiska gitarrer. Parallell kompression får ofta ditt sound att limma ihop bättre. Man kan i stort sett använda alla kompressorer till parallell komprimering, men vissa är lättare än andra för ändamålet. Här är en lista på virtuella kompressorer som man kan lätt använda för parallell komprimering

  • Waves SSL Compressor
  • Waves C1 Compressor
  • Logic Compressor
  • NI:s Solid Bus Compressor

Så här gör man

Kanaler med bussar

Markera dina spår som du vill parallell komprimera (exempelvis dina trumspår). Skicka det sedan till en bus med en kompressor på. Hur du i slutändan ställer in kompressorn varierar naturligtvis beroende på hur mycket volym som du matar in i den samt hur du själv behagar, men här är ett exempel:

PC

Eftersom vårt syfte med denna kompressor är att få ner alla transienter, är det därför rekommenderat att ställa in attack och release på ett så lågt värde som möjligt. Man väljer en hög “ratio” för att få kompressionen att arbeta hårt.

Man behöver inte ställa någon make-up eller gain eftersom vi praktiskt sett redan har ökat volymen när vi skickat trummorna till en bus.

Blanda in

Hur du ställer tröskelvärdet på kompressorn får du lyssna fram till, men börja med ett lågt värde och låt den stiga ifall kompressorn trycker alldeles för hårt. Kom ihåg att du ska blanda in denna signal med originalsignalen, så det behöver inte låta “bra” om du trycker solo på din bus.

Lycka till!


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO

Share
5 Grymma mikrofoner du ska ha koll på!

5 Grymma mikrofoner du ska ha koll på!

Att köpa en mikrofon är inte alltid det lättaste beslutet. För det första finns det flera hundra olika modeller att välja mellan, och för det andra kostar det allt ifrån några hundrallapar till fler tusenlappar än man kan räkna till. Det som är viktigt att tänka på när man köper mikrofoner är att det endast

Producer Challenge – Orden du bör kunna som musikproducent

Producer Challenge – Orden du bör kunna som musikproducent

Om du producerar musik hemma eller i studion så blir du bekant med språket. Här är några ord som du bör känna till! Air – Syftar på frekvenser över 12 kHz. Dessa frekvenser ger ett track lite air och låter det andas vilket ger en känsla av rymd. Själva rummet i låten blir större. Body – Frekvensområdet för ett

5 SYNTHAR SOM VI ANVÄNDER PÅ AP ACADEMY

5 SYNTHAR SOM VI ANVÄNDER PÅ AP ACADEMY

  Känslan av att köpa en ny plugin och sedan öppna den för första gången är inget annat än fantastiskt. Man behöver inte köpa dyra plugins för att göra bra musik. Men nya plugins kan ge dig en mängd nya sounds, en boost I din kreativitet, och sen är det sjukt kul! Vi på AP