Lär dig parallell komprimera!

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841 Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841

Ibland är det svårt att tweaka en kompressor till sitt maximum utan att fullständigt förstöra soundet. Om man vill få ner peakarna på instrument som spelar starka transienter (trummor exempelvis) så kan det vara svårt att komprimera det utan att få kompressionen att höras. Du befinner dig då i ett ypperligt tillfälle att använda parallelkomprimering. När du väl börjat använda denna teknik kommer du nog så småningom märka att du har svårt att sluta.

Användningsområden:

De flesta använder sig av parallelkomprimering på trummor. Men det kan även komma till användning på dynamiska sånginspelningar eller på akustiska gitarrer. Parallell kompression får ofta ditt sound att limma ihop bättre. Man kan i stort sett använda alla kompressorer till parallell komprimering, men vissa är lättare än andra för ändamålet. Här är en lista på virtuella kompressorer som man kan lätt använda för parallell komprimering

  • Waves SSL Compressor
  • Waves C1 Compressor
  • Logic Compressor
  • NI:s Solid Bus Compressor

Så här gör man

Kanaler med bussar

Markera dina spår som du vill parallell komprimera (exempelvis dina trumspår). Skicka det sedan till en bus med en kompressor på. Hur du i slutändan ställer in kompressorn varierar naturligtvis beroende på hur mycket volym som du matar in i den samt hur du själv behagar, men här är ett exempel:

PC

Eftersom vårt syfte med denna kompressor är att få ner alla transienter, är det därför rekommenderat att ställa in attack och release på ett så lågt värde som möjligt. Man väljer en hög “ratio” för att få kompressionen att arbeta hårt.

Man behöver inte ställa någon make-up eller gain eftersom vi praktiskt sett redan har ökat volymen när vi skickat trummorna till en bus.

Blanda in

Hur du ställer tröskelvärdet på kompressorn får du lyssna fram till, men börja med ett lågt värde och låt den stiga ifall kompressorn trycker alldeles för hårt. Kom ihåg att du ska blanda in denna signal med originalsignalen, så det behöver inte låta “bra” om du trycker solo på din bus.

Lycka till!


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO

Share
Effektkedja för elgitarr

Effektkedja för elgitarr

En av våra instruktörer i Logic Pro sitter ofta spelar in live-instrument och jobbar sedan med dem i Logic. Nu delar han med sig med en bra effektskedja för en elgitarr han spelat in! 1. EQ – Dra först och främst bort lite low end och ta bort onödiga frekvenser som micken tagit upp, ex.

En djupdykning i NTI Komplete

En djupdykning i NTI Komplete

Kontakt är kanske musikindustrins mest använda moderna sampler. Oavsett om det gäller en gammal Mellotron, liveinspelade trummor, bas eller diverse syntljud så lär Kontakt ha dom i sitt bibliotek. Kontakt kan man säga är ett helt ämne för sig självt, så därför tänkte vi att vi borde göra en genomgående artikel som enbart fokuserar på

Idétorka

Idétorka

Alla som jobbar med kreativa yrken har sina dagar då kreativiteten sprudlar och där skapelseprocessen går fortare än en duracellkanin på uppåtstimulansia. Lika säkert kommer dessa människor att uppleva dagar då de kreativa hjulen står still, och allt runtomkring förmodligen känns trist och inspirationslöst. Om, eller snarare när, detta händer dig så finns det sätt