Lär dig parallell komprimera!

Ibland är det svårt att tweaka en kompressor till sitt maximum utan att fullständigt förstöra soundet. Om man vill få ner peakarna på instrument som spelar starka transienter (trummor exempelvis) så kan det vara svårt att komprimera det utan att få kompressionen att höras. Du befinner dig då i ett ypperligt tillfälle att använda parallelkomprimering. När du väl börjat använda denna teknik kommer du nog så småningom märka att du har svårt att sluta.

Användningsområden:

De flesta använder sig av parallelkomprimering på trummor. Men det kan även komma till användning på dynamiska sånginspelningar eller på akustiska gitarrer. Parallell kompression får ofta ditt sound att limma ihop bättre. Man kan i stort sett använda alla kompressorer till parallell komprimering, men vissa är lättare än andra för ändamålet. Här är en lista på virtuella kompressorer som man kan lätt använda för parallell komprimering

  • Waves SSL Compressor
  • Waves C1 Compressor
  • Logic Compressor
  • NI:s Solid Bus Compressor

Så här gör man

Kanaler med bussar

Markera dina spår som du vill parallell komprimera (exempelvis dina trumspår). Skicka det sedan till en bus med en kompressor på. Hur du i slutändan ställer in kompressorn varierar naturligtvis beroende på hur mycket volym som du matar in i den samt hur du själv behagar, men här är ett exempel:

PC

Eftersom vårt syfte med denna kompressor är att få ner alla transienter, är det därför rekommenderat att ställa in attack och release på ett så lågt värde som möjligt. Man väljer en hög “ratio” för att få kompressionen att arbeta hårt.

Man behöver inte ställa någon make-up eller gain eftersom vi praktiskt sett redan har ökat volymen när vi skickat trummorna till en bus.

Blanda in

Hur du ställer tröskelvärdet på kompressorn får du lyssna fram till, men börja med ett lågt värde och låt den stiga ifall kompressorn trycker alldeles för hårt. Kom ihåg att du ska blanda in denna signal med originalsignalen, så det behöver inte låta “bra” om du trycker solo på din bus.

Lycka till!


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO

Share
Vad är viktigt att tänka på när man analyserar sin referenslåt?

Vad är viktigt att tänka på när man analyserar sin referenslåt?

  Det finns några enkla saker som är viktiga att tänka på för att du ska kunna få ut så mycket som möjligt när du analyserar din referenslåt: 1. Hur de olika elementen i låten fyller ut de olika frekvenserna i equalizern. Jämför höga frekvenser med låtens sub-element och ta reda på vart den fundamentala

En djupdykning i NTI Komplete

En djupdykning i NTI Komplete

Kontakt är kanske musikindustrins mest använda moderna sampler. Oavsett om det gäller en gammal Mellotron, liveinspelade trummor, bas eller diverse syntljud så lär Kontakt ha dom i sitt bibliotek. Kontakt kan man säga är ett helt ämne för sig självt, så därför tänkte vi att vi borde göra en genomgående artikel som enbart fokuserar på

AP Academys 80 nödvändiga tips för nya producenter

AP Academys 80 nödvändiga tips för nya producenter

Att börja från början med musikproduktion kan vara svårt och förvirrande. Har du redan testat ditt tålamod ett antal gånger, men vägrar att ge upp? Här är några råd som hjälper dig på vägen!   >> 1. Inse att det inte är lätt. >> 2. Producera under minst en timme per dag. >> 3. Lyssna