Så här fungerar dynamik!

Varför känns vissa refränger eller drop så utomjordiskt feta och kraftiga, trots att vissa inte nödvändigtvis backas av en fet produktion? Man kan ofta höra bland välskrivna låtar och intelligenta produktioner att skaparna har använt dynamik som ett verktyg. För att få vissa partier att sticka ut eller smälla högre i låten. Ett bra exempel på detta är Katy Perrys “Dark Horse” där hon tar ner droppet så mycket att det får motsatt effekt- det blir mäktigare.

Dynamik i arrangering

Utifrån hur man arrangerar i populärmusik så brukar man vilja att refrängerna är de som ska vara de starkaste partierna i en låt. Det är därför viktigt att både produktionen och sångmelodin lyfter i refrängen. Men refrängen måste också lyfta från någonting. Det är därför väldigt viktigt att man utformar låtens brygga (pre-chorus) på ett så effektivt sätt som möjligt. För att få refrängen att kännas ännu mer. Ett hett tips är exempelvis att skala ner produktionen i bryggan, och framförallt att inte låta de element som smäller på hårdast i refrängen (t.ex. trummor och bas) att ta över i bryggan. Ett enkelt knep är att byta kick till en mjukare sådan och att ta bort all eventuell sub bas som finns i bryggan.

Något som även är bra att ha i åtanke när du skriver och/eller producerar en poplåt är att låta vissa partier chillas ner. För att lyssnaren ska kunna andas mellan de maffiga refrängerna. Är låten konstant maxad kommer lyssnaren till slut att tröttna.

Dynamik när man mixar

När man mixar sin produktion är det också väldigt viktigt att tänka på dynamik. Beroende på vilken slags musik man skapar, förekommer det olika mycket dynamik i instrumenten.

Det är exempelvis viktigt att du använder kompressorer varsamt ibland, för att inte mörda dynamiken i din mix. Eftersom en klassiskt rattad kompressor trycker ner topparna av ljudet. Är det därför lätt hänt att dynamiken tagits bort om du har för vana att alltid komprimera dina spår. Mixar man något känsliga instrument som piano, akustisk gitarr och sång. Är det i synnerhet viktigt att man inte låter en kompressor klippa av transienterna. Behöver man få ner ljudet i volym kan man istället använda sig av parallelkompression (Obs! Se artikel: Parallell Komprimera)

De senaste åren har det varit vanligt att låtar som går på radio är så högt mastrade att man tagit bort mycket av den dynamik som kanske en gång fanns där. Det är lätt hänt att följa med i den trenden och många som mastrar hemma tänker ofta att “ju högre, desto bättre”. Få gärna dina låtar att nå en hög db-ni


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO

Share
Den nya supergruppen Jack Ü

Den nya supergruppen Jack Ü

  Wesley Pentz “Diplo” och Sonny Moore “Skrillex” tillsammans Jack U, har varit vänner i flera år och alltid varit inspirerande av varandra, tillslut ville de båda kreatörerna skapa något tillsammans som var långvarigt. De berättar hur svårt det är som musikproducent att alltid vara “next level” och ha steget före, vara nytänkande och kreativa.

Varmt välkommen till oss under sportlovsveckan

Varmt välkommen till oss under sportlovsveckan

Vem som helst kan skapa musik, så länge man själv besitter viljan och drivet att kämpa hårt. Många stora artister började själva hemma i köket med en laptop och ett par hörlurar, och vi lär dig att med mycket enkla medel kunna skapa professionella låtar. Passa på att komma igång med musikproduktion under sportlovet under fem dagar med vårt kompletta utbildningspaket:

Möt ONEDR

Möt ONEDR

  Möte ONEDR, en av våra elever på AP Academy. Han studerade Logic Pro Kurs B och producerade under kursen sina låtar ‘Fame’ och ‘Foreign’. Vi har ställt lite frågor till honom om vem han är och vad han tänker kring musik och musikproduktion.       Först och främst, berätta lite om dig själv.