Sångmix

Att få ett bra sångljud är något som borde vara en av en producents högsta prioriteter! Inspelningen är självklart det du ska fokusera på i första hand (se “Fem saker att tänka på när du spelar in sång”), men när du väl spelat in så ska sången även hanteras och mixas. Detta är något som kräver massor av övning och tar lång tid att bemästra, men det finns vissa grundläggande regler som är bra att utgå ifrån när du börjar din mix. Därför så kommer vi i denna artikeln gå igenom hur en vanlig sångkedja skulle kunna se ut!


Först och främst: EQ

Den kanske vanligaste sångkedjan idag skulle jag hävda brukar börja med en EQ. Det finns såklart en miljon olika att välja på, och valet av EQ kan också påverka ljudet. Vissa EQ’s, tex Logic egna är väldigt transparenta, dvs att dom inte färgar ljudet så mycket. Andra, som tex SSL EQ’n av Waves ger en viss typ av färg som blir mer märkbar ju fler sångspår du använder den på.
Det vanligaste att börja med är att du EQ’ar bort frekvenser som stör i sången. Vanligtvis så brukar jag ta bort allt under 100-150 hz, beroende på vem som sjunger. Efter det så kan det vara smart att ta och gå igenom hela EQ spektrat med ett väldigt smalt Q värde för att se om det finns några frekvenser som sticker ut och gör ont att lyssna på. Om det är så så ska dom självklart också bort. En regel som är värd att lägga på minnet: EQ’a inte för mycket! Om sången känns vass trots att du jobbat massor med EQ, gå då igenom vart du skurit igen så att du vet att du gjort det på rätt ställen. Om det fortfarande känns vasst så går det att lösa sen ändå!


Kompressor

Next up är oftast komprimering. Jag rekommenderar att du börjar med att lyssna på sångens starkaste parti, oftast refrängen, för att hitta bra inställningar för hur hårt kompressorn ska jobba. Här gäller det verkligen bara att lyssna, Om sången låter livlös och odynamisk, sänk då ditt threshold (när kompressorn ska agera) och din ratio (hur hårt den ska agera) tills sången låter bra. Det ska dock poängteras att ibland så är det bra med ganska hård kompression på sången. Om din vers är väldigt tyst och din refräng väldigt hög i volym så kan kompressorn hjälpa dig att få upp volymen på dom tysta partierna samtidigt som den kan kontrollera dom höga partierna.
Valet av kompressor är också viktigt! Ofta så funkar Stock plugins väldigt bra, men om du vill testa något annat som emulerar lite mer klassiska vintagekompressorer så rekommenderar jag LA-2A eller Fairchildemulationerna av Waves.


Next up: EQ igen?

Nu när du har lagt en EQ som skär ut frekvenser och en kompressor som kontrollerar volymen så kan det vara värt att lyssna efter om det finns några frekvenser som du kanske vill pusha upp lite i volym. Om inte, strunta i det, men om du känner att sången behöver vara lite krispigare eller ha mer mid så bör du öppna upp en ny EQ. Anledningen att vi gör detta efter kompressorn är det är väldigt lätt att få sibilians ( stickiga frekvenser) om du boostar i EQ’n innan du komprimerar sången. För att få sången att låta lite dyrare så rekommenderar jag starkt att du testar Plugin Alliance emulation av Maaq EQ’n. Den har en fantastiskt användbar funktion som heter Air, där du kan boosta dom absolut högsta frekvenserna på ett väldigt diskret sätt, vilket kan få sången att låta både dyrare och bättre. Med detta sagt, testa dig fram, det finns inget rätt eller fel sätt att göra detta på!


Efter detta: De-Esser?

En De-Esser trycker ner höga ess i sången som ofta kan göra ont att lyssna på. Detta är en väldigt viktig del i sångmixen då sång oftast upplevs som för bright om inte du har kontrollerat essen i mixen. Här finns det många olika val, jag rekommenderar Waves De-Esser som utgångspunkt, då du kan lyssna separat enbart på själva essen för att kunna hitta vart du bör trycka ner dom. Ofta så ligger dom mellan 6000-10000 hz, beroende på vem som sjunger. Var dock försiktig med att inte De-Essa för hårt, då det ofta låter som att vokalisten läspar om du gör det.


Multibandskompressor?

Jag brukar beroende hur det låter efter De-Essern ibland lägga en Multibandskompressor för hantera vissa separata frekvenser. En Multibandskompressor kan agera på många olika sätt, men jag föredrar att använda den som ett sätt att kontrollera frekvenser på. Om sången känns grötig eller för bright, så rekommenderar jag starkt att du letar upp vilka frekvenser som låter dåliga i sången, och att du sen använder Multibandskompression enbart på dom frekvenserna för att kontrollera dom mer. Testa att leka runt med attacken och
releasen här för att kunna hitta ett läge där kompressorn plockar upp transienterna tillräckligt snabbt. En bra Multibandskompressor för detta är C4 av Waves enligt mig.


Reverb och Delay?

När det känns som att sången låter bra utan effekter så bör du testa att bussa sången till ett reverb/delay(eller båda). Inom popmusik idag så har reverb nästa blivit ett sound i sig självt, men med det sagt så kan det också vara snyggt med torr sång. Ju mer reverb du använder desto längre bak i mixen uppfattas sången, så valet av reverb och hur mycket du ska ha (om ens något alls) är otroligt baserat på vilket typ av sound du är ute efter. Testa dig fram här för att hitta något som låter bra. Det finns massor av snygga reverb, Lexicon och Valhalla är båda toppen bara för att nämna några. Experimentera också med rummet, om det ska vara ett litet eller stort rum, och hur lång Decay reverbet ska ha.
När det kommer till Delay så gäller samma princip här. Tänk först efter om du ens behöver det, om svaret på den frågan är “ja” så testa isåfall olika typer. Ska det vara ett echo, eller stereodelay, ett Ping-pong delay? Det finns massor att välja mellan, så det är bara att testa sig fram. Ofta så kan ett reverb med kort decay efter delayet vara väldigt snyggt för att få delayet att kännas lite större. Lyssna också på både ditt reverb och delay i solo för att höra om du borde EQa dom. Ofta så är reverb/delay inte så snyggt i dom lägsta frekvensområdena, så där kan det vara bra att EQ’a lite.




VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?





AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Så utvecklar du ditt unika sound

Så utvecklar du ditt unika sound

Att hitta sitt unika sound och varumärke behöver inte bara innebära ett maffigt ljud som du skapar eller hittar. Det kan vara något super originellt som alla känner till men som du gör din egen grej av. Det viktigaste är att ljudet ska identifiera dig som en unik konstnär, och signaturljud som kan översättas till många

Template

Template

Att ha en färdig “Template” som alltid öppnas upp när du startar ett nytt projekt i Ableton sparar inte bara tid utan ökar också ditt kreativa flöde. Vad låter mest effektivt: A: Du öppnar ett helt nytt projekt med endast tomma midi- och audiokanaler. B: Du öppnar ett helt nytt projekt med ex. Sidechain track,

Inspiration

Inspiration

Det är inte alltid lätt att hitta inspiration som producent eller låtskrivare, så därför kan det vara bra att ha lite knep att ta till sig av när man har idétorka! I denna artikeln så kommer vi därför lista fem grejer du kan testa för att få igång inspirationen igen! Lyssna på kontemporär musik Kontemporär