Skillnaden på distortion, saturation och overdrive

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841 Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841

Vad är en produktion utan lite värme? Speciellt i dagens digitala miljö är det oerhört effektivt att fejka fram en analog och klassisk värme i sina låtar. Det finns många kompetenta plug-ins som simulerar denna värme, men då kan det vara bra att först veta vad skillnaden är mellan Distortion, Saturation och Overdrive. Nedan kan du läsa om skillnader i sound och även få några tips på plug-ins som skapar detta.

Distortion

Distortion

Översätts på svenska till “förvridning”. Logiskt, eftersom distortion i regel skapar en våldsammare/skevare karaktär av ett ljud mellan dessa tre typer av effekter. Distortion förkortas i folkmun som “Dist” och är den vanligaste effekten att använda på elgitarrer i rock- och metalmusik. Dist skapar otroligt mycket övertoner, eftersom den höjer upp alla vågformer och frekvenser och sedan abrupt klipper av dem. En s.k. “Fuzz dist” skapar så mycket övertoner att det nästan börjar likna ett vitt brus. Distortion är en otroligt användbar effekt om man vill förändra ett ljud drastiskt, eller bara vill skapa lite kaos i sitt sound.

Det finns en hel del dist-plugins i logics guitar-amps, annars kan man använda logic:s inbyggda dist-plugin eller med nöje leka runt i Guitar Rig av Native Instruments.

Overdrive

Overdrive

När man har överdrivet en signal (därav namnet) kommer den låta mer och mer “spräckt” och tidigare onoterade övertoner kommer fram ur ljudbilden. Man kan enkelt säga att overdrive ligger mellan Dist och Saturation. Drar man en signal tillräkligt långt blir den till slut så förvriden att man kallar den Distad. Man brukar ge gitarrer och syntar denna effekt, men man kan självklart testa att överdriva vilket ljud som helst. Overdrive finns även som egen logic Plugin och i programmets virtuella gitarrpedaler. (Även Guitar Rig har en del feta Overdrives i sina Amps)

Saturation

Saturn

Saturation (mättning) är ett sätt att efterlikna den effekt som uppstod då man förr i tiden skickade ljudet in och ut och in och ut genom olika komponenter och processorer, genom kablar, mixrar osv. Det kan även hänvisa till effekten som rullbandspelare hade på inspelat ljud. Allt detta färgade av sig på ljudet, gjorde ljudet mindre tydligt, men slipade på samma gång automatiskt bort de oönskade hårda detaljerna i ljudet. Det komprimerade också ljudet något. Men framförallt så orsakade det att övertoner och brus m.m. lade sig som ett bolster runt originalljudet, vilket gör att originalljudet låter något tjockare och fetare och lite mer ”ösigt”. En oerhört bra plugin är Fabfilters “Saturn”. Med den kan man skapa en mängd olika saturations. Man kan även få fram dist och overdrive i Saturn.


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO

Share
Vägen till skivkontraktet med ADG

Vägen till skivkontraktet med ADG

  En av våra tidigare elever Andrei a.k.a ADG har tagit ett ordentligt kliv i karriären. Han gjorde sin premiärspelning på We Are Sthlm nu i augusti och har förutom detta ett rykande hett skivkontrakt med Sony Music Sweden i ena handen och en nysläppt platta vid namn ”Memorera” i andra. Vi bestämde oss för

AP Academys elever tar plats hos P3 Osignat

AP Academys elever tar plats hos P3 Osignat

I denna veckans avsnitt av P3 Osignat hade inte en utan två av AP Academys tidigare elever tagit plats på listan. På plats nummer 3 var ADG med ”Ta Av Dig Luvan”   På plats nummer 4 hittar vi Lova med ”Allt Du Sa”   Uppåt och framåt! Lyssna på hela avsnittet av veckans P3

Timbaland kritiserar den nya generationen av musikproducenter

Timbaland kritiserar den nya generationen av musikproducenter

  För inte så längesedan gästade Timbaland en intervju med FACT, där han avslöjar att han inte alls är imponerad av dagens beatmakers. Timbaland anser att den här generationen av producenter inte är mer än bara programmerare. Han menar alltså att i dagens läge är det lättare att skapa musik genom att ändra en loop från hur den en