Skivbolag, management & förlag: vad är skillnaden?

hero
  • START
  • ARTIKLAR
  • SKIVBOLAG, MANAGEMENT & FÖRLAG: VAD ÄR SKILLNADEN?

11 NOVEMBER, 2021

Skivbolag, management & förlag: vad är skillnaden?

Musikbranschen kan uppfattas som rörig och svårbegriplig för de som inte varit etablerade under en längre tid. Det är en bransch som är i läkningsprocessen efter en lång tid av omskakningar, såsom den illegala nedladdningen, vilket bl.a. gjort att de stora s.k. “Major-bolagen” som en gång var många i kvantitet är idag bara en handfull. Idag finns det istället många mindre förlag, skivbolag och management. Och utvecklingen har haft både nackdelar men även många fördelar för dagens musikskapare.

 

Musikförlag: 

Generellt sett har ett musikförlag två huvudsakliga uppgifter: den ena uppgiften är att sköta administration av musikaliska verk, d.v.s. se till att dina förlagda låtar spelas offentligt och att du (och förlaget) får er rättmätiga ersättning utefter vilken mån och i vilket forum låtarna framförts. Den andra uppgiften är att se till att de låtskrivare som är skrivna till förlaget får det stöd de behöver för att nyttja sin potential så mycket som möjligt. Exempel på hur ett förlag bör assistera sina låtskrivare är:

● Att betala ut förskott
● Ge kreativ feedback på låtskrivarnas verk
● Att kunna placera låtarna rätt (exempelvis pitcha låtar till skivbolag)
● Sätta ihop co-writes mellan låtskrivare (och artister)

 

Skivbolag:

Ett skivbolag är i grund och botten ansvarigt för sina signade band och artister. I regel ska ett skivbolag bistå sina artister med hjälp och uppbackning för att de ska bli så framgångsrika som möjligt. Skivbolaget står oftast för kostnader för exempelvis musikvideo, fonogramutgivning, PR, marknadsföring och produktionskostnader. Ett skivbolag är oftast även den ansvariga utgivaren av fonogram (ljudbärare) och, beroende på vad som avtalats om, betalar oftast kostnaderna för musikvideo, marknadsföring, PR och produktion.

 

Management:

Ett management är ett företag bestående av en eller flera managers. En manager i musikbranschen jobbar främst med att hjälpa sin eller sina artister i deras väg att bli framgångsrika. Det blir även vanligare att en manager har signade låtskrivare och producenter som han eller hon hjälper. Vanligtvis brukar en managers ersättning bestå av royalty-andelar från den signade artisten, låtskrivaren eller producenten, och beroende på vad som avtalats om kan procentandelen ligga på mellan 15-25% av intäkterna (Management-avtal brukar se ganska olika ut). Det man betalar för då är att managern ska sätta ihop den signade i co-writes, boka eventuella spelningar, pitcha låtar till förlag, skivbolag och artister. En duktig manager ska hjälpa sina musikkreatörer att få mer tid att fokusera på musiken helt enkelt.

 

360-Deal:

Ett 360-bolag är ett kombinerat skivbolag, förlag och management i ett – därav namnet “360”. Har man som artist skrivit under en 360-deal innebär det att motparten (bolaget) i det avtalet tar hand om allting som nämnts i artikeln. Det finns många fördelar men även många nackdelar med en 360-deal. Det kan exempelvis vara bra, förutsett att man är nöjd med avtalet i helhet, att alla i bolaget har en nära kontakt med varandra och man i vissa fall kan förhandla fram högre procentroyalty till sig själv.


Det finns dock en stor nackdel med ett 360-avtal. En manager exempelvis, betalas av din royalty delvis för att stå dig nära och kunna hjälpa dig att lösa hektiska situationer. Blir det en eventuell tvist mellan dig och ditt skivbolag kommer inte din manager att hjälpa dig så mycket eftersom din manager då är kopplad till skivbolaget. Du står med andra ord ensam ifall det skulle bli en intressekonflikt mellan dig och motparten.

Kurser

Läs mer om våra olika kurser och workshops här. 

 

Till kurserna

Öppet Hus

Vill du lära dig mer om oss och våra utbildningar? Läs mer och anmäl dig här.

 

Till öppet hus

;
Din varukorg (0)

Total: $98.00

Checkout