Skivbolag, Management & Förlag: Vad är skillnaden?

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841 Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841

Musikbranschen är kan uppfattas som rörig och svårbegriplig för de som inte varit etablerade under en längre tid. Det är en bransch som är i läkningsprocessen efter en lång tid av omskakningar, såsom den illegala nedladdningen, vilket bl.a. gjort att de stora s.k. “Major-bolagen” som en gång var många i kvantitet är idag bara en handfull. Idag finns det istället många mindre förlag, skivbolag och management. Och utvecklingen har haft både nackdelar men även många fördelar för dagens musikskapare.

 

Förlagets: 

Generellt sett har ett musikförlag två huvudsakliga uppgifter: den ena uppgiften är att sköta administration av musikaliska verk, d.v.s. se till att dina förlagda låtar spelas offentligt och att du (och förlaget) får er rättmätiga ersättning utefter vilken mån och i vilket forum låtarna framförts. Den andra uppgiften är att se till att de låtskrivare som är skrivna till förlaget får det stöd de behöver för att nyttja sin potential så mycket som möjligt. Exempel på hur ett förlag bör assistera sina låtskrivare är:

● Att betala ut förskott
● Ge kreativ feedback på låtskrivarnas verk
● Att kunna placera låtarna rätt (exempelvis pitcha låtar till skivbolag)
● Sätta ihop co-writes mellan låtskrivare (och artister)

 

Skivbolagets:

Ett skivbolag är i grund och botten ansvarigt för sina signade band och artister. I regel ska ett skivbolag bistå sina artister med hjälp och uppbackning för att de ska bli så framgångsrika som möjligt. Skivbolaget står oftast för kostnader för exempelvis musikvideo, fonogramutgivning, PR, marknadsföring och produktionskostnader. Ett skivbolag är oftast även den ansvariga utgivaren av fonogram (ljudbärare) och, beroende på vad som avtalats om, betalar oftast kostnaderna för musikvideo, marknadsföring, PR och produktion.

 

Management:

Ett management är ett företag bestående av en eller flera managers. En manager i musikbranschen jobbar främst med att hjälpa sin eller sina artister i deras väg att bli framgångsrika. Det blir även vanligare att en manager har signade låtskrivare och producenter som han eller hon hjälper. Vanligtvis brukar en managers ersättning bestå av royalty-andelar från den signade artisten, låtskrivaren eller producenten, och beroende på vad som avtalats om kan procentandelen ligga på mellan 15-25% av intäkterna (Management-avtal brukar se ganska olika ut). Det man betalar för då är att managern ska sätta ihop den signade i co-writes, boka eventuella spelningar, pitcha låtar till förlag, skivbolag och artister. En duktig manager ska hjälpa sina musikkreatörer att få mer tid att fokusera på musiken helt enkelt.

 

360-Deal:

Ett 360-bolag är ett kombinerat skivbolag, förlag och management i ett – därav namnet “360”. Har man som artist skrivit under en 360-deal innebär det att motparten (bolaget) i det avtalet tar hand om allting som nämnts i artikeln. Det finns många fördelar men även många nackdelar med en 360-deal. Det kan exempelvis vara bra, förutsett att man är nöjd med avtalet i helhet, att alla i bolaget har en nära kontakt med varandra och man i vissa fall kan förhandla fram högre procentroyalty till sig själv.
Det finns dock en stor nackdel med ett 360-avtal. En manager exempelvis, betalas av din royalty delvis för att stå dig nära och kunna hjälpa dig att lösa hektiska situationer. Blir det en eventuell tvist mellan dig och ditt skivbolag kommer inte din manager att hjälpa dig så mycket eftersom din manager då är kopplad till skivbolaget. Du står med andra ord ensam ifall det skulle bli en intressekonflikt mellan dig och motparten.
Vill du läsa mer om 360-avtal finns det en detaljerad uppsats skriven av studenter på Linneuniversitetet här: http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:644996/FULLTEXT01.pdf


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Synthesis

Synthesis

Synthar är kul, och särskilt roligt är det när man kan ratta runt på riktiga synthar. “Vi vet att universum är stort, men vi kan inte föreställa oss hur stort” – Så är det med synthar också. Oavsett om du sitter och latjar i Spire, Serum eller Sylenth har det alltid varit samma grundtanke bakom maskinerna (och programvarorna).

Tips på 5 Reverb Plugins

Tips på 5 Reverb Plugins

Reverb är kanske en av dom absolut vanligaste effekterna som används i populär musik idag. Det är en otroligt användbar och bred typ av effekt som fungerar på allt från sång till syntar. Det finns oändligt många tillverkare av Reverb plugins idag, så vi bestämde oss för att lista våra 5 favoriter nedan! Valhalla Room Detta må vara

De 5 bästa samplerna du borde känna till.

De 5 bästa samplerna du borde känna till.

Samplers är en väldigt stor del av musikproduktion, för många producenter så är det till och med de enda de använder. En sampler använder man för att spela in något för att sedan manipulera det och spela upp det igen. Idag kommer alla DAWs med en sampler inbyggt, det behövs för att kunna erbjuda “riktiga”