Skivbolag, Management & Förlag: Vad är skillnaden?

Musikbranschen är kan uppfattas som rörig och svårbegriplig för de som inte varit etablerade under en längre tid. Det är en bransch som är i läkningsprocessen efter en lång tid av omskakningar, såsom den illegala nedladdningen, vilket bl.a. gjort att de stora s.k. “Major-bolagen” som en gång var många i kvantitet är idag bara en handfull. Idag finns det istället många mindre förlag, skivbolag och management. Och utvecklingen har haft både nackdelar men även många fördelar för dagens musikskapare.

 

Förlagets: 

Generellt sett har ett musikförlag två huvudsakliga uppgifter: den ena uppgiften är att sköta administration av musikaliska verk, d.v.s. se till att dina förlagda låtar spelas offentligt och att du (och förlaget) får er rättmätiga ersättning utefter vilken mån och i vilket forum låtarna framförts. Den andra uppgiften är att se till att de låtskrivare som är skrivna till förlaget får det stöd de behöver för att nyttja sin potential så mycket som möjligt. Exempel på hur ett förlag bör assistera sina låtskrivare är:

● Att betala ut förskott
● Ge kreativ feedback på låtskrivarnas verk
● Att kunna placera låtarna rätt (exempelvis pitcha låtar till skivbolag)
● Sätta ihop co-writes mellan låtskrivare (och artister)

 

Skivbolagets:

Ett skivbolag är i grund och botten ansvarigt för sina signade band och artister. I regel ska ett skivbolag bistå sina artister med hjälp och uppbackning för att de ska bli så framgångsrika som möjligt. Skivbolaget står oftast för kostnader för exempelvis musikvideo, fonogramutgivning, PR, marknadsföring och produktionskostnader. Ett skivbolag är oftast även den ansvariga utgivaren av fonogram (ljudbärare) och, beroende på vad som avtalats om, betalar oftast kostnaderna för musikvideo, marknadsföring, PR och produktion.

 

Management:

Ett management är ett företag bestående av en eller flera managers. En manager i musikbranschen jobbar främst med att hjälpa sin eller sina artister i deras väg att bli framgångsrika. Det blir även vanligare att en manager har signade låtskrivare och producenter som han eller hon hjälper. Vanligtvis brukar en managers ersättning bestå av royalty-andelar från den signade artisten, låtskrivaren eller producenten, och beroende på vad som avtalats om kan procentandelen ligga på mellan 15-25% av intäkterna (Management-avtal brukar se ganska olika ut). Det man betalar för då är att managern ska sätta ihop den signade i co-writes, boka eventuella spelningar, pitcha låtar till förlag, skivbolag och artister. En duktig manager ska hjälpa sina musikkreatörer att få mer tid att fokusera på musiken helt enkelt.

 

360-Deal:

Ett 360-bolag är ett kombinerat skivbolag, förlag och management i ett – därav namnet “360”. Har man som artist skrivit under en 360-deal innebär det att motparten (bolaget) i det avtalet tar hand om allting som nämnts i artikeln. Det finns många fördelar men även många nackdelar med en 360-deal. Det kan exempelvis vara bra, förutsett att man är nöjd med avtalet i helhet, att alla i bolaget har en nära kontakt med varandra och man i vissa fall kan förhandla fram högre procentroyalty till sig själv.
Det finns dock en stor nackdel med ett 360-avtal. En manager exempelvis, betalas av din royalty delvis för att stå dig nära och kunna hjälpa dig att lösa hektiska situationer. Blir det en eventuell tvist mellan dig och ditt skivbolag kommer inte din manager att hjälpa dig så mycket eftersom din manager då är kopplad till skivbolaget. Du står med andra ord ensam ifall det skulle bli en intressekonflikt mellan dig och motparten.
Vill du läsa mer om 360-avtal finns det en detaljerad uppsats skriven av studenter på Linneuniversitetet här: http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:644996/FULLTEXT01.pdf


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Vår fyra bästa synthar för sounddesign

Vår fyra bästa synthar för sounddesign

Vilka synthar är bäst för sounddesign? Sounddesign är väldigt viktigt för att du ska kunna hitta ditt egna unika sound, och lär du dig en bra synth så kan du manövrera de flesta andra. Följ vår miniguide i 4 delar, först ut är en av våra favoriter: Lennar Digital Sylenth1 Sylenth1 är nog en av

Layering av samples

Layering av samples

Sliter du halvt ihjäl dig med att försöka processera och mixa dina trummor eller percussions för att få fram ditt efterlängtade sound? Det kan då vara lämpligt och mer effektivt att byta ut- eller lägga till – samples på dina ljud för att sedan kunna skära ner allt i mixen. Bättre att ha för mycket ljud att kunna

10 grymma Kontaktbibliotek !

10 grymma Kontaktbibliotek !

Samplingtekniken må vara en gammal uppfinning, men den är ständigt under utveckling och idag är möjligheterna att återskapa ljudet av riktiga instrument oändliga i musikproduktionsteknik. En oerhört användbar (virtuell) sampler är Native Instruments ”Kontakt”. Likt Logics ESX24 kan man både sampla själv och hitta färdigsamplade ljud, men om du planerar att köpa en ny plugin