Synthesis

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841 Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841

Synthar är kul, och särskilt roligt är det när man kan ratta runt på riktiga synthar. “Vi vet att universum är stort, men vi kan inte föreställa oss hur stort” – Så är det med synthar också. Oavsett om du sitter och latjar i Spire, Serum eller Sylenth har det alltid varit samma grundtanke bakom maskinerna (och programvarorna). I denna artikeln ska vi nörda in oss lite på vad som skiljer de olika teknikerna utifrån vilka man skapar synthar.


Subtractive Synthesis

adsr

Subtraktiv syntes kallas ofta analog syntes eftersom de flesta analoga syntar (dvs. icke-digitala) använder denna metod för att generera ljud. I dess mest grundläggande form, är subtraktiv syntes en mycket enkel process på följande sätt:

OSCILLATOR ———> FILTER ———> FÖRSTÄRKARE

En oscillator används för att generera en lämpligt högt eller lågt ljud. Detta leds genom ett filter. Ett filter används för att cut-off eller klippa ner ljusstyrkan till något mer passande. Denna resulterande ljudet dirigeras till en förstärkare. En förstärkare används för att styra ljudstyrkan hos ljudet under en tidsperiod för att efterlikna ett naturligt instrument:

ATTACK ———> DECAY ———> SUSTAIN ———> RELEASE

I huvudsak är detta subtraktiv syntes. Du börjar med ett ljud, subtrahera ut oönskade bitar och kontrollera dess ljudstyrka över tiden. De flesta syntharna, virtuella såsom analoga, är byggda på subtractive-teknik.


Additive Synthesis

add

Additiv syntes är en teknik som skapar en ljudvåg genom att lägga ihop sinusvågor . Additiv syntes hänvisar till de övriga syntesteknikerna, alla baserade på idén att komplexa toner kan skapas genom summering, eller tillägg av enklare toner. Det är teoretiskt möjligt att bryta upp ett komplicerat ljud i ett antal enklare sådana, vanligen i form av sinusvågor. I additiv syntes, använder vi denna teori i omvänd ordning. Virtuella synthar som använder denna teknik är exempelvis Abletons Operator eller Native Instruments Absynth


FM Syntesis

fm

Frequency Modulation Synthesis (FM) är en form av teknik där en enkel vågform (exempelvis en fyrkant, triangel, eller sågtand) ändras genom att modulera dess frekvens med en modulator frekvens som är också i ljudintervall, vilket resulterar i en mer komplex vågform och en annorlunda klingande ton som också kan beskrivas som skruvad om man drar det till sin spets. Frekvensen hos en oscillator är förändrad eller förvrängd, i enlighet med amplituden hos en modulerande signal.
FM-syntes kan skapa både harmoniska och icke-harmoniska ljud. För synthetisering av harmoniska ljud, måste moduleringssignalen har en harmonisk relation till den ursprungliga bärvågssignalen. När mängden frekvensmodulering ökar, ljudet växer progressivt mer komplex. Genom användning av modulatorer med frekvenser som är icke-heltalsmultiplar av bärsignalen (dvs icke harmoniska), atonala och tonala klockliknande och percussiva ljud kan enkelt skapas.

Digital FM-syntes (med mer frekvens stabil fasmodulering variant) låg till grund för flera kommersiella musikinstrument börjar så tidigt som 1977. Synclavier I, tillverkad av New England Digital Corporation början 1977, ingår en 32-röst digital FM synthesizer . Yamahas banbrytande DX7 tog FM i förgrunden syntes i mitten av 1980-talet.


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
AP Academys 80 nödvändiga tips för nya producenter

AP Academys 80 nödvändiga tips för nya producenter

Att börja från början med musikproduktion kan vara svårt och förvirrande. Har du redan testat ditt tålamod ett antal gånger, men vägrar att ge upp? Här är några råd som hjälper dig på vägen!   >> 1. Inse att det inte är lätt. >> 2. Producera under minst en timme per dag. >> 3. Lyssna

Idétorka

Idétorka

Alla som jobbar med kreativa yrken har sina dagar då kreativiteten sprudlar och där skapelseprocessen går fortare än en duracellkanin på uppåtstimulansia. Lika säkert kommer dessa människor att uppleva dagar då de kreativa hjulen står still, och allt runtomkring förmodligen känns trist och inspirationslöst. Om, eller snarare när, detta händer dig så finns det sätt

Sångmix

Sångmix

Att få ett bra sångljud är något som borde vara en av en producents högsta prioriteter! Inspelningen är självklart det du ska fokusera på i första hand (se “Fem saker att tänka på när du spelar in sång”), men när du väl spelat in så ska sången även hanteras och mixas. Detta är något som