Synthesis

Synthar är kul, och särskilt roligt är det när man kan ratta runt på riktiga synthar. “Vi vet att universum är stort, men vi kan inte föreställa oss hur stort” – Så är det med synthar också. Oavsett om du sitter och latjar i Spire, Serum eller Sylenth har det alltid varit samma grundtanke bakom maskinerna (och programvarorna). I denna artikeln ska vi nörda in oss lite på vad som skiljer de olika teknikerna utifrån vilka man skapar synthar.


Subtractive Synthesis

adsr

Subtraktiv syntes kallas ofta analog syntes eftersom de flesta analoga syntar (dvs. icke-digitala) använder denna metod för att generera ljud. I dess mest grundläggande form, är subtraktiv syntes en mycket enkel process på följande sätt:

OSCILLATOR ———> FILTER ———> FÖRSTÄRKARE

En oscillator används för att generera en lämpligt högt eller lågt ljud. Detta leds genom ett filter. Ett filter används för att cut-off eller klippa ner ljusstyrkan till något mer passande. Denna resulterande ljudet dirigeras till en förstärkare. En förstärkare används för att styra ljudstyrkan hos ljudet under en tidsperiod för att efterlikna ett naturligt instrument:

ATTACK ———> DECAY ———> SUSTAIN ———> RELEASE

I huvudsak är detta subtraktiv syntes. Du börjar med ett ljud, subtrahera ut oönskade bitar och kontrollera dess ljudstyrka över tiden. De flesta syntharna, virtuella såsom analoga, är byggda på subtractive-teknik.


Additive Synthesis

add

Additiv syntes är en teknik som skapar en ljudvåg genom att lägga ihop sinusvågor . Additiv syntes hänvisar till de övriga syntesteknikerna, alla baserade på idén att komplexa toner kan skapas genom summering, eller tillägg av enklare toner. Det är teoretiskt möjligt att bryta upp ett komplicerat ljud i ett antal enklare sådana, vanligen i form av sinusvågor. I additiv syntes, använder vi denna teori i omvänd ordning. Virtuella synthar som använder denna teknik är exempelvis Abletons Operator eller Native Instruments Absynth


FM Syntesis

fm

Frequency Modulation Synthesis (FM) är en form av teknik där en enkel vågform (exempelvis en fyrkant, triangel, eller sågtand) ändras genom att modulera dess frekvens med en modulator frekvens som är också i ljudintervall, vilket resulterar i en mer komplex vågform och en annorlunda klingande ton som också kan beskrivas som skruvad om man drar det till sin spets. Frekvensen hos en oscillator är förändrad eller förvrängd, i enlighet med amplituden hos en modulerande signal.
FM-syntes kan skapa både harmoniska och icke-harmoniska ljud. För synthetisering av harmoniska ljud, måste moduleringssignalen har en harmonisk relation till den ursprungliga bärvågssignalen. När mängden frekvensmodulering ökar, ljudet växer progressivt mer komplex. Genom användning av modulatorer med frekvenser som är icke-heltalsmultiplar av bärsignalen (dvs icke harmoniska), atonala och tonala klockliknande och percussiva ljud kan enkelt skapas.

Digital FM-syntes (med mer frekvens stabil fasmodulering variant) låg till grund för flera kommersiella musikinstrument börjar så tidigt som 1977. Synclavier I, tillverkad av New England Digital Corporation början 1977, ingår en 32-röst digital FM synthesizer . Yamahas banbrytande DX7 tog FM i förgrunden syntes i mitten av 1980-talet.


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Tips på 5 Reverb Plugins

Tips på 5 Reverb Plugins

Reverb är kanske en av dom absolut vanligaste effekterna som används i populär musik idag. Det är en otroligt användbar och bred typ av effekt som fungerar på allt från sång till syntar. Det finns oändligt många tillverkare av Reverb plugins idag, så vi bestämde oss för att lista våra 5 favoriter nedan! Valhalla Room Detta må vara

Tip Of The Day – Riser In Serum

Tip Of The Day – Riser In Serum

Tip Of The Day! Effekter är något som kan hjälpa dig något enormt när det kommer det spänning och uppbyggnad i en produktion. Men det är ofta svårt att hitta färdiga effekter som passar perfekt till just din produktion, så idag går Ludvig igenom hur du kan göra dina egna från scratch! AUDIO PRODUCTION ACADEMY

5 Grymma Mastringspluggar att ha koll på

5 Grymma Mastringspluggar att ha koll på

När du ska presentera musik för olika människor så kan intrycket folk får av musiken vara väldigt beroende av hur själva tracket låter! Därför brukar folk som producerar demos idag alltid lägga egna mastringskedjor på sin output för att se till att demon låter så fet som möjligt! Nedan så tänkte vi lista lite olika