Synthesis

Synthar är kul, och särskilt roligt är det när man kan ratta runt på riktiga synthar. “Vi vet att universum är stort, men vi kan inte föreställa oss hur stort” – Så är det med synthar också. Oavsett om du sitter och latjar i Spire, Serum eller Sylenth har det alltid varit samma grundtanke bakom maskinerna (och programvarorna). I denna artikeln ska vi nörda in oss lite på vad som skiljer de olika teknikerna utifrån vilka man skapar synthar.


Subtractive Synthesis

adsr

Subtraktiv syntes kallas ofta analog syntes eftersom de flesta analoga syntar (dvs. icke-digitala) använder denna metod för att generera ljud. I dess mest grundläggande form, är subtraktiv syntes en mycket enkel process på följande sätt:

OSCILLATOR ———> FILTER ———> FÖRSTÄRKARE

En oscillator används för att generera en lämpligt högt eller lågt ljud. Detta leds genom ett filter. Ett filter används för att cut-off eller klippa ner ljusstyrkan till något mer passande. Denna resulterande ljudet dirigeras till en förstärkare. En förstärkare används för att styra ljudstyrkan hos ljudet under en tidsperiod för att efterlikna ett naturligt instrument:

ATTACK ———> DECAY ———> SUSTAIN ———> RELEASE

I huvudsak är detta subtraktiv syntes. Du börjar med ett ljud, subtrahera ut oönskade bitar och kontrollera dess ljudstyrka över tiden. De flesta syntharna, virtuella såsom analoga, är byggda på subtractive-teknik.


Additive Synthesis

add

Additiv syntes är en teknik som skapar en ljudvåg genom att lägga ihop sinusvågor . Additiv syntes hänvisar till de övriga syntesteknikerna, alla baserade på idén att komplexa toner kan skapas genom summering, eller tillägg av enklare toner. Det är teoretiskt möjligt att bryta upp ett komplicerat ljud i ett antal enklare sådana, vanligen i form av sinusvågor. I additiv syntes, använder vi denna teori i omvänd ordning. Virtuella synthar som använder denna teknik är exempelvis Abletons Operator eller Native Instruments Absynth


FM Syntesis

fm

Frequency Modulation Synthesis (FM) är en form av teknik där en enkel vågform (exempelvis en fyrkant, triangel, eller sågtand) ändras genom att modulera dess frekvens med en modulator frekvens som är också i ljudintervall, vilket resulterar i en mer komplex vågform och en annorlunda klingande ton som också kan beskrivas som skruvad om man drar det till sin spets. Frekvensen hos en oscillator är förändrad eller förvrängd, i enlighet med amplituden hos en modulerande signal.
FM-syntes kan skapa både harmoniska och icke-harmoniska ljud. För synthetisering av harmoniska ljud, måste moduleringssignalen har en harmonisk relation till den ursprungliga bärvågssignalen. När mängden frekvensmodulering ökar, ljudet växer progressivt mer komplex. Genom användning av modulatorer med frekvenser som är icke-heltalsmultiplar av bärsignalen (dvs icke harmoniska), atonala och tonala klockliknande och percussiva ljud kan enkelt skapas.

Digital FM-syntes (med mer frekvens stabil fasmodulering variant) låg till grund för flera kommersiella musikinstrument börjar så tidigt som 1977. Synclavier I, tillverkad av New England Digital Corporation början 1977, ingår en 32-röst digital FM synthesizer . Yamahas banbrytande DX7 tog FM i förgrunden syntes i mitten av 1980-talet.


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Tip Of The Day – Frequency Split

Tip Of The Day – Frequency Split

Tip Of The Day! Har du någonsin känt att du vill mixa olika delar av ditt ljud på olika sätt? Kanske dista toppen och lägga ett chorus på miden? Det har vi på AP i alla fall och därför går vår instruktör Jamie idag igenom hur du kan göra exakt det i Ableton! AUDIO PRODUCTION

Vad är viktigt att tänka på när man analyserar sin referenslåt?

Vad är viktigt att tänka på när man analyserar sin referenslåt?

  Det finns några enkla saker som är viktiga att tänka på för att du ska kunna få ut så mycket som möjligt när du analyserar din referenslåt: 1. Hur de olika elementen i låten fyller ut de olika frekvenserna i equalizern. Jämför höga frekvenser med låtens sub-element och ta reda på vart den fundamentala

Native Instruments Komplete 11

Native Instruments Komplete 11

Native Instruments har meddelat att Komplete 11 kommer att släppas den 1 september 2016 Vid sidan av Komplete 11 och Komplete 11 Ultimate kommer det en version som heter Komplete 11 Select. Den ska fungera som en start in i Komplete världen. Select kommer med 11 syntar, inklusive Monark och Massive, på ett USB-minne som innehåller mer