Synthesis

Synthar är kul, och särskilt roligt är det när man kan ratta runt på riktiga synthar. “Vi vet att universum är stort, men vi kan inte föreställa oss hur stort” – Så är det med synthar också. Oavsett om du sitter och latjar i Spire, Serum eller Sylenth har det alltid varit samma grundtanke bakom maskinerna (och programvarorna). I denna artikeln ska vi nörda in oss lite på vad som skiljer de olika teknikerna utifrån vilka man skapar synthar.


Subtractive Synthesis

adsr

Subtraktiv syntes kallas ofta analog syntes eftersom de flesta analoga syntar (dvs. icke-digitala) använder denna metod för att generera ljud. I dess mest grundläggande form, är subtraktiv syntes en mycket enkel process på följande sätt:

OSCILLATOR ———> FILTER ———> FÖRSTÄRKARE

En oscillator används för att generera en lämpligt högt eller lågt ljud. Detta leds genom ett filter. Ett filter används för att cut-off eller klippa ner ljusstyrkan till något mer passande. Denna resulterande ljudet dirigeras till en förstärkare. En förstärkare används för att styra ljudstyrkan hos ljudet under en tidsperiod för att efterlikna ett naturligt instrument:

ATTACK ———> DECAY ———> SUSTAIN ———> RELEASE

I huvudsak är detta subtraktiv syntes. Du börjar med ett ljud, subtrahera ut oönskade bitar och kontrollera dess ljudstyrka över tiden. De flesta syntharna, virtuella såsom analoga, är byggda på subtractive-teknik.


Additive Synthesis

add

Additiv syntes är en teknik som skapar en ljudvåg genom att lägga ihop sinusvågor . Additiv syntes hänvisar till de övriga syntesteknikerna, alla baserade på idén att komplexa toner kan skapas genom summering, eller tillägg av enklare toner. Det är teoretiskt möjligt att bryta upp ett komplicerat ljud i ett antal enklare sådana, vanligen i form av sinusvågor. I additiv syntes, använder vi denna teori i omvänd ordning. Virtuella synthar som använder denna teknik är exempelvis Abletons Operator eller Native Instruments Absynth


FM Syntesis

fm

Frequency Modulation Synthesis (FM) är en form av teknik där en enkel vågform (exempelvis en fyrkant, triangel, eller sågtand) ändras genom att modulera dess frekvens med en modulator frekvens som är också i ljudintervall, vilket resulterar i en mer komplex vågform och en annorlunda klingande ton som också kan beskrivas som skruvad om man drar det till sin spets. Frekvensen hos en oscillator är förändrad eller förvrängd, i enlighet med amplituden hos en modulerande signal.
FM-syntes kan skapa både harmoniska och icke-harmoniska ljud. För synthetisering av harmoniska ljud, måste moduleringssignalen har en harmonisk relation till den ursprungliga bärvågssignalen. När mängden frekvensmodulering ökar, ljudet växer progressivt mer komplex. Genom användning av modulatorer med frekvenser som är icke-heltalsmultiplar av bärsignalen (dvs icke harmoniska), atonala och tonala klockliknande och percussiva ljud kan enkelt skapas.

Digital FM-syntes (med mer frekvens stabil fasmodulering variant) låg till grund för flera kommersiella musikinstrument börjar så tidigt som 1977. Synclavier I, tillverkad av New England Digital Corporation början 1977, ingår en 32-röst digital FM synthesizer . Yamahas banbrytande DX7 tog FM i förgrunden syntes i mitten av 1980-talet.


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
5 bra länkar med gratis samples

5 bra länkar med gratis samples

Samplingar är en av de viktigaste delarna i ens producerande. Det är otroligt bra att ha ett brett sortiment av olika trummor, loopar, fx och synthoneshots dels för att kunna behärska olika genrer men även för det kreativa. Vissa producenter sitter i månader och gör sina egna unika sampels, men när det finns personer som

5 SYNTHAR SOM VI ANVÄNDER PÅ AP ACADEMY

5 SYNTHAR SOM VI ANVÄNDER PÅ AP ACADEMY

  Känslan av att köpa en ny plugin och sedan öppna den för första gången är inget annat än fantastiskt. Man behöver inte köpa dyra plugins för att göra bra musik. Men nya plugins kan ge dig en mängd nya sounds, en boost I din kreativitet, och sen är det sjukt kul! Vi på AP

Bygg din egen hardstyle kick med bazzISM

Bygg din egen hardstyle kick med bazzISM

Sugen på att få till det där Martin Garrix – Animals trycket? Bygg din egen hardstyle kick med bazzISM.   Gör en subkick i pluggen Bazzism med lång release. Sätt kicken i låtens tonart, Highcutta och lägg på valfri distortion plugg. I detta klipp är det CamelPhat. Lägg på en torr toppkick, Lowcutta. Dra ihop