System Overload

Det största irritationsmomentet för dig som musikproducent är antagligen när tekniken sätter käppar hjulet för dig och din kreativitet. För vad kan vara värre än när ditt projekt ständigt stoppas av varningsfönstret som säger de hemsökta orden: “System Overload”?
I denna artikel kommer vi gå igenom en hel del trix och manövrar för hur du slipper bli stoppad i din kreativitet.


Varför får jag System Overload?

Cpu Overload


I 99% av fallen där CPU:n (datorns processor) slår över, handlar det om att projektet antagligen är för stort för att datorn ska hinna med att skicka runt all information. Det kan exempelvis finnas för många plug-ins i projektet än vad processorn orkar med. Jobbar du med samplingar eller t.o.m. hela projektet från en extern hårddisk som inte är tillräckligt snabb så kommer du snart att få overload. En tillräckligt snabb (optisk)hårddisk bör ha en varvshastighet på 7200rpm, med en access under 10 ms, och 16mb cache. En SSD-hårddisk är generellt sett oändligt mycket snabbare än optiska hårddiskar, så ifall du äger en sådan, behöver du inte bekymra dig för att hårddisken inte skulle orka med.


Problemlösning:

Audio Buffersize


Om du får System Overload (eller om du hör ett obehagligt knaster) bör du först och främst gå in på musikprogrammets inställningar och se över din “buffer size”. Detta innebär i grund och botten hur mycket information datorn behöver “buffra” under en viss tid och ju lägre värde du sätter (det lägsta är 32 och det högsta är 1024), desto snabbare kommer datorn att skicka och ta emot information. Det är nödvändigt att ha en lågt värde vid inspelning av ljud (128-256 brukar funka bra). Nackdelen med att ha ett lågt buffervärde är att datorn belastas mycket mer. Du bör därför börja med att öka värdet på din buffer size, ifall din dator visar “System Overload”.


CPU Freeze
CPU Bounce in place


Om din dator ändå gör Overload, trots ett högt buffervärde, bör du se över hur mycket plugins du använder. Plugins tar olika mycket prestanda och generellt sett kräver virtuella instrument och reverb mycket mer av datorn än övriga effekter. Det finns två lösningar på detta. Den ena är att använda “Freeze” där du fryser kanalerna som tar mycket plats, eller att använda “Bounce in place” och konvertera dina midispår till audioregioner (audio tar mycket mindre prestanda av datorn än midi). Obs! Kom ihåg att spara en ny version av ditt projekt innan du börjar konvertera dina spår ifall du vill ändra något i framtiden.
Det kan vara en jobbig process att konvertera sina midi-regioner till audiospår, men det är oftast värt besväret.
Något man ändå alltid bör göra om CPU-mätararen slår i taket är att stänga av onödiga program som du inte använder just nu. Stäng även av Wifi och bluetooth.






VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?





AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Lär dig parallell komprimera!

Lär dig parallell komprimera!

Ibland är det svårt att tweaka en kompressor till sitt maximum utan att fullständigt förstöra soundet. Om man vill få ner peakarna på instrument som spelar starka transienter (trummor exempelvis) så kan det vara svårt att komprimera det utan att få kompressionen att höras. Du befinner dig då i ett ypperligt tillfälle att använda parallelkomprimering.

Så blir du en grym musikproducent under en sommar!

Så blir du en grym musikproducent under en sommar!

  En sommar kan kännas rätt kort, men du blir förvånad över hur mycket du kan utvecklas i din musikproduktion med bara dessa enkla knep!  Och oroa dig inte, alla tips handlar inte bara om att du ska stänga in dig i ett mörkt rum, utan hur du ska ta tillvara på din sommar på

Allt du behöver veta om studiomonitorer del 1

Allt du behöver veta om studiomonitorer del 1

Att välja och sätta upp studiomonitorer är naturligtvis en av de viktigaste sakerna för att få till en bra inspelning. Varje beslut under inspelningsprocessen, från mikrofonplacering till slutmix-tweaks baseras på vad som hörs i dessa monitorer. Medan hörlurar kan ge en användbar referens, avgör ljudet från högtalarna oftast de kritiska val som görs i hela