Topp 10 viktigaste grejerna att veta som producent

Att skriva om vad som är det viktigaste för en producent att veta är självklart subjektivt, vi alla har olika uppfattningar om vad en producent bör fokusera mest på och allt beror också på vilken typ av producent man är. Gör du mycket sessions? Är du enbart en trackmaker? Oavsett så lär du hitta något i denna listan som du kanske kan ta med dig och nyttja för att kunna bli bättre och utvecklas!


Din roll måste vara anpassningsbar!

När det kommer till sessions så märker du efter att ha gjort ex antal att alla jobbar olika och att det är svårt att hitta folk som kompletterar ditt workflow perfekt. Detta betyder egentligen bara att du måste kunna anpassa ditt arbetssätt efter situationen du är i. Säg att du sitter i en session med någon och det visar sig att den personen föredrar att jobba på tracks, då kanske det hade varit smart att ha slasktracks redan gjorda så du kan visa upp dom och inte förstöra viben i rummet.

Ett annat exempel skulle kunna vara att du jobbade med någon som föredrog att skriva på piano eller gitarr, då borde du kunna sätta dig vid ett av dom två instrumenten och skriva på det sättet. Detta förutsätter såklart att du är själv med en annan topliner som inte spelar något instrument, men oavsett så är principen viktig att förstå! En producent är inte bara en person som sitter framför en data och gör tracks! Producentens roll kan ibland också vara att hoppa in och toplinea om dom andra du skriver med sitter fast, ibland så måste du göra vice versa och enbart sitta vid datan och göra tracks som ger folk feeling så dom blir peppade på att skriva. Att kunna läsa av situationen i rummet och anpassa sin roll därefter är i mitt tycke producentens absolut viktigaste funktion! Glöm inte att utan en fet låt så spelar det ingen roll om prodden är grym, så ditt jobb som producent är alltid att kunna skapa dom bästa förutsättningarna för att få ut en så bra låt som möjligt ur din session, och därefter måste du alltså också kunna anpassa din roll!


Lär dig Mixa så gott du kan!

Tänk själv: Du är en A&R på ett kontor som får in en demo där mixen är sådär, och så får du in en låt som är lika bra som den förra men mixen är grym! Inte alla A&R’s skulle bry sig om den dåliga mixen nödvändigtvis, men att lära sig mixa bra är aldrig fel! Dels så kan du presentera dina låtar på ett tydligt och övertygande sätt, och för det andra så sparar du i längden massor av pengar på att inte behöva skicka dina låtar på mix varje gång något ska släppas!

Att klara sig ekonomiskt i musikbranschen kan vara svårt i början, så att kunna så många grejer som möjligt är guld värt! Om du kan mixa bra så kan du också börja få mixjobb som kan bli en sidoinkomst för dig som producent/låtskrivare! Detta är såklart inget måste, men det är om inget annat ett bra sätt att få dina demos att sticka ut från andra människors demos!


Skaffa dig ett bra Workflow!

Att kunna hitta ett bra workflow när du proddar är jätteviktigt för att kunna jobba effektivt! En grej är tex att börja med trummor i refrängen, om dom känns bra så ska du kunna gå in vers 2 därefter utan problem, kanske ta bort något element men ändå behålla kärnan av viben du hade i refrängen. Detta varierar sig såklart jättemycket beroende på vilken typ av låt du gör, men att ha några såna små principer att utgå från när man börjar prodda en låt kan göra stor skillnad i hur lång tid det tar att få den klar!

Alla har vi olika sätt att approacha detta på. Vissa gillar att ha en template att utgå ifrån när dom börjar jobba för att slippa leta ljud, andra siktar på att hitta ett ljud som fungerar genom hela låten och som inte blir uttjatat. Alla dessa tipsen är värda att prova enligt mig, i slutändan så handlar det om att hitta något som funkar för en själv som gör ditt arbetssätt enklare, speciellt om du har många låtar att göra klart under en kort tid!

Leverera on time!

Detta låter sjukt uppenbart, men tål att upprepas! Du vill inte skapa dig ett rykte som någon som inte kan leverera låtar vid en deadline. Det bästa knepet för att leverera i tid enligt mig är inte ta på sig för mycket låtar att jobba med samtidigt! Det är mycket bättre att jobba med färre grejer men att du nailar dom än att du sitter med 5 proddar som du ska göra på 1 vecka och har panik över hur du ska hinna. Ett annat bra knep: Ta dig bara an låtar du känner något för!! Återigen, sjukt uppenbart kanske, men är man ny i musikbranschen så vill man såklart visa framfötterna och inte vara den som inte ger alla projekt en chans. I slutändan är det dock viktigare att du är ärlig med dig själv! Gillar du låten? Om du verkligen inte gör det, så producera den inte. Du behöver självklart inte älska varje låt du jobbar med, men att jobba med massor av låtar man inte gillar kommer i längden bara att stjälpa mer än hjälpa!


Branschkunskap är viktigare än du tror!

Att ha någorlunda bra koll på hur musikbranschen ser ut och vilka aktörer som finns är otroligt viktigt för dig som producent! I musikbranschen finns det en mängd olika aktörer som alla har olika roller i hur dom ska underlätta för dig i ditt skapande och hjälpa dig nå ut med din musik. Jag tänkte kort gå igenom tre olika aktörer som finns och summera lite av dom gör!

Management:

Fokuserar mest på att vägleda och styra din dag-till-dag verksamhet så att du får in jobb och sessions, samtidigt som dom även ofta pitchar din grejer vidare, tex om du är artist och vill få en fot in på ett skivbolag så kan en manager ofta hjälpa dig med det! Med andra ord så sköter dom det som är vid sidan av den kreativa processen.

Förlag:

Förlag jobbar med upphovspersonerna (alltså dom som skriver text/musik). Det brukar sägas att ett förlag har tre uppgifter: en kreativ, en administrativ och en finansiell! Det kreativa betyder att dom sätter dig i tex sessions, ger dig jobb och pitchar din musik mot olika marknader, samt att dom är ett bollplank i den kreativa processen! Den administrativa betyder att dom jobbar för att skydda dina rättigheter, regga dina låtar mm. Sist den finansiella delen, vilket kort och gott betyder att dom tex kan erbjuda dig ett förskott så att du ska kunna leva fram tills din musik släpps och genererar inkomster.

Skivbolag:

I dag kallas dom dock ofta för Musikbolag istället. Dom jobbar med artisterna som framför musiken och ser till att den blir utgiven. Skivbolagen jobbar alltså med inspelningarna, medans förlagen jobbar med upphovsrätten. Ofta har artisterna även skrivit musiken också, så då jobbar kanske artisten också med ett förlag.

Våga testa nya grejer!

Om du befinner dig i en bana du är bekväm med så är det otroligt lätt att hålla fast vi det och inte utvecklas och gå vidare! Vi har alla varit där, när man har hittat ett sound som man trivs med och så matar man på med det soundet utan att testa nya grejer. Det är oftast så ens utveckling stannar av, och därför är det alltid värt att prova nya riktningar med det du gör. Ett bra sätt kan vara att köpa en ny synt, skaffa nya samplingar, prova att lyssna på musik du kanske inte brukar lyssna på, och dra influenser därifrån. Som producent så plockar man upp små knep längs vägen för att kunna leverera så ofta man kan, men om man vill utvecklas så mycket som det bara går så gäller det att lämna sin comfort-zone lite då och då.


Det är inte antalet spår, det är vad varje spår gör som räknas!

Testa detta: Inga produktioner du gör får ha mer än 40 spår. Om du gör elektronisk musik (EDM, Trap, Pop, Urban etc) så ska runt 40 spår förhoppningsvis räcka för att du ska kunna leverera en grym produktion. Detta varierar såklart, men du förstår principen. När jag först började så kändes det ibland som att det fanns en liten oskriven regel i att om du inte hade massor (!) av spår i dina låtar så var du inte en riktig producent. Det stämmer självklart inte, men det är värt att poängtera! Ju färre spår du har desto enklare blir det att få varje ljud att höras, samt att det blir enklare att få din mix att låta så bra som möjligt!

Våga misslyckas!

Världens kanske vanligaste tips, men också otroligt sant i musikbranschen! Detta är kopplat till mitt förra tips om att du borde testa att gå utanför din comfort-zone lite. I början så kommer inte dina produktioner låta så fett som du hoppades på, och du kommer förmodligen få massor av “nej” från folk och väldigt få “ja”. Detta går nästan alla igenom, men om du använder misslyckanden på rätt sätt så kommer du bli bättre i processen och kanske få ett “ja” nästa gång. Med andra ord: Ge inte upp bara för att du stöter på motgångar!

Lär dig Piano och grundläggande musikteori!

Jag är själv inte en pianist i grunden och ett av mina mål är att bli bättre på att spela piano. Du behöver inte nödvändigtvis vara ett geni på piano för att kunna producera, men att vara bra på ett extra instrument öppnar oändligt många dörrar för din kreativitet att kunna flöda. Till detta så borde du också ha en grundläggande förståelse för tonarter (dur och moll samt kvintcirkeln), färgningar av ackord och att kunna förstå vanliga ackordrundor. Anledningen till detta är väldigt simpel: Om du producerar i ett DAW med ett externt midiklav så sparar du massor av tid genom att kunna spela på det istället för att behöva rita in tonerna. Jag rekommenderar att du lär dig kvintcirkeln först och sen applicerar den på ditt instrument. Det finns massor av olika enkla förklaringar att hitta på internet, tex denna:
http://www.demolatar.se/artistskolan/musikteori/kvintcirkeln


Lyssna på andra!

Även om du kanske är producent så betyder inte det nödvändigtvis att du alltid har rätt när det gäller hur en produktion ska låta. Det är alltid viktigt att lyssna på sina co-writers och diskutera med dom hur produktionen på en viss låt ska vara. Dom kanske har massor av idéer du inte tänkte på från början, många skriver till och med låtar med en viss typ av produktion in mind redan från början. Att kunna lyssna på andra kommer göra dig till både en bättre producent men även en roligare co-writer att jobba med!




VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Så blir du en framgångsrik producent

Så blir du en framgångsrik producent

Det finns alltid en sak varje producent vill ha oavsett vad och det är framsteg. Vi vill alltid förbättra oss, göra bättre musik och inte bara för att visa världen eller vänner och familj. Utan för sig själv, den glädjen som kommer från framsteg. Musik, precis som alla andra kreativa jobb eller hobbyn, de har en

Tip Of The Day – Introduction To Scratching

Tip Of The Day – Introduction To Scratching

Tip Of The Day! Scratching är en teknik som DJs använt i årtionden. Det kan anses vara lite åt old school hållet men vi på AP diggar det verkligen, så vi tänkte att varför inte låta vår instruktör Don gå igenom det i dagens Tip Of The Day! AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER

Tre smarta tips för bra samarbeten

Tre smarta tips för bra samarbeten

Att samarbeta och göra musik tillsammans med någon kan vara sjukt kul, men det kan också ibland ställa till det. Här har vi tre tips till dig som vill börja göra musik tillsammans med någon! Vet du vilka detaljer du måste tänka på innan du samarbetar med någon? Skriver ni en låt tillsammans för skoj