Vad gör en musikproducent?

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841 Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841

Vad gör en musikproducent?

Begreppet ”musikproducent” betyder olika saker för olika människor. Några anser sig vara musiker, några ingenjörer, vissa är remixers.

 

Så vad gör en musikproducent egentligen?

I mycket pragmatiska termer är en producent en ”projektledare” för inspelning, mixning och mastering processen.

Hen har en övergripande vision för musiken, ljudet och målen för projektet och ger ett unikt perspektiv för att inspirera, hjälpa och ibland provocera artisterna.

Producenten bör göra skivan till mer än summan av dess delar – du kan nästan säga att hen försöker skapa musikalisk alkemi.

Varje producent tillför olika färdigheter och olika strategier, och detta kan göra yrket som musikproducent svårt att sammanfatta. Nedan följer några exempel på vilka olika roller en musikproducent kan inrikta sig på:

1. Ingenjören

Detta är förmodligen de flesta människors stereotypa uppfattning om den ”klassiska” skivproducenten – böjd över ett mixerbord, besatt av komprimeringsinställningar, reverb och trumljud. Studion är ett instrument, och producenten ”spelar” det som en virtuos, och arbetar sent in på natten för att skapa ett mystiskt ljudmästerverk.

I själva verket är detta ofta ganska långt ifrån normen.

2. Mentor

Många producenter hävdar sig inte ha någon teknisk expertis alls. Rick Rubin är ett välkänt exempel – trots att han är en själv-utnämnd audiofil så sitter han faktiskt inte själv framför mixerbordet under produktionen av sina projekt, utan väljer ut specifika mix-ingenjörer att arbeta med på varje projekt.

”Mentor” producenter som Rubin fokuserar istället enbart på artistens avsikt, motivation och prestationer, och coachar dem att producera den bästa musiken de kan, på ett sätt eller ett annat. Rubin verkar ha en gåva för att kunna inspirera och stärka artister och hjälpa dem fokusera på sina styrkor, till exempel.

3. The Golden Ticket

Vissa producenter verkar ha en nästan magisk touch – en hemlig formel som garanterar nästan alla som arbetar med dem att nå framgång. Phil Spector, med sitt varumärke ”Wall of Sound” var ett tidigt exempel.

Naturligtvis är ett distinkt ljud bara bra om producentens stil passar materialet. Paul McCartney var exempelvis ökänt upprörd över vad Spector gjorde med ”Let It Be”. Dr Dre är ett mer aktuellt exempel på en ”Golden Ticket” producent – han är nästan helt på egen hand ansvarig för produktionen av en stor våg av de största Rap och R&B-artisterna under de senaste åren.

4. Remixare

Många människor tänker på ”remixproducenter” som en relativt ny utveckling, men ursprunget är faktiskt en fusion av Lee ”Scratch” Perrys dubremixer med Tom Moultons extended discomixar i mitten av 70-talet. Artister som Grandmaster Flash började använda sig av cutting och scratching, och midi och sampling tog det hela till en annan nivå. Remixa har nu blivit så mycket en del av mainstream musikkultur att remixen ofta blir lika eller mer känd än originallåten!

5. Musikern

Kanske den minst erkända, men mest grundläggande färdigheten en producent behöver är musikalitet. En producent bidrar, kommentera och ge råd om låtskrivande, arrangemang och prestanda – och många är också musiker själva.

Vissa spelar även på albumen de arbetar på – eller producerar all musik till sig själva under ett eget artistnamn. Detta är mer vanligt inom den elektroniska dansmusiken, där produktionerna innefattar väldigt lite inspelning, och skapas mest i själva programmen. Men det förekommer inom alla genrer, att producenten bidrar med sin egen musikalitet till inspelningen.

6. Artisten

Vissa producenter ta musikalitet till en annan nivå genom att faktiskt vara artisten själva. De två ultimata exemplen är utan tvekan Prince, som blygsamt gav sig själv krediten ”producerat, arrangerat, komponerat och framfört av Prince”; och ojämförliga Tove Lo – som även skapar de flesta av sina låtar själv!

Det gemensamma krav som löper genom alla dessa definitioner av producent är musikalitet, och förmågan att se ”helheten” medan artisten fokuserar på detaljerna i skrivande och prestanda.

 

AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Möt Dilan och Katti

Möt Dilan och Katti

  Möt Dilan & Katti, två tredjedelar av den remarkabla trion ‘Dila x Katty Kou x Mofidy’. Med olika bakgrunder och olika infallsvinklar bildar de tillsammans en fängslande kombination. Inspirerade av bland annat elektroniska pulser och gungande hiphop, vägrar de att hålla sig inom en viss genre. Tillsammans har de hittat ett unikt sound, och

Här är hörlurarna vi på AP Academy använder!

Här är hörlurarna vi på AP Academy använder!

Nocs hörlurar kombinerar bra ljud med simpel och minimalistisk design och enkelheten gör dem väldigt stilrena och snygga. Nocs hörlurar är anpassade för både professionellt bruk och hemmabruk. Vare sig du hänger ute på spelningar eller bidar din tid som en bedroom producer uppfyller hörlurarna dina krav! På bilderna ser ni Jack ü, Skrillex & Diplo

4Sound + AKAI + AP Academy Event 2/4 kl 19:00

4Sound + AKAI + AP Academy Event 2/4 kl 19:00

  Våren har kommit och det är dags för alla övervintrade producenter att ta sig ut från sitt mörka studiohörn! Boka torsdag den 2:a April, eftersom våra bästa kompisar 4sound Fridhemsplan hostar ytterligare ett event, och Andy Mac från AKAI kommer för att demonstrera bland annat Rhythm Wolf, AMX och NAMM-aktuella ADVANCE midicontroller. Torsdag den