VARAKTIGHET:

1 termin

DELTID

2-3 sessions per vecka, måndagar, onsdagar och söndagar

3 timmar per session

Klockan: 17.00 – 20.00

PRIS:

23,900 kr

Eller delbetala från:

från 1000 kr/månad

Du kan välja att betala hela din kursavgift direkt via kortbetalning eller internetbank, få en faktura till din mail, eller delbetala upp till 36 månader.

ANSÖK OM EN PLATS

KURSSTART 29 AUGUSTI

ANSÖK
LADDA NER ANTAGNINGSPROVET

Ansökan för höstterminen 2022 stänger den 30 juni 2022.


ANTAGNINGSPROCESSEN

För att ansöka till Game Audio och Sounddesign så fyller du i ett ansökningsformulär, som du hittar när du klickar på den rosa knappen ovan. Tillsammans med ansökningsformuläret så skickar du in ditt antagningsprov, som visar på att du har tillräckliga kunskaper. Efter att det är ifyllt så får du en bekräftelse på mail att vi har tagit emot din ansökan, och även information om när du kommer att få ditt antagningsbesked. Antagningsbeskedet kommer till dig via mail, antingen på angivet datum eller före. I ditt antagningsbesked står det ifall du har blivit beviljad en plats eller ej. Har du blivit beviljad en plats så har du ca. två veckor på dig att tacka ja eller nej till platsen.

KURSBESKRIVNING

Aldrig har videospelsbranschen vuxit så mycket som nu, och Sverige och Stockholm är en av de främsta platserna i världen för just videospelsutveckling. Dataspel, virtual reality och 360-gradersvideo kräver ett helt nytt sätt att tänka när det gäller ljuddesign. Idag förväntas du som jobbar med ljud inom spel också att kunna hantera hela kedjan från inspelningsteknik till implementering.

Om kursen

I denna kurs får du en bred utbildning i komposition, ljuddesign, musikproduktion och implementering som ska ge dig just de kunskaper som branschen just nu efterfrågar. Du lär dig bland annat hur du skapar egna ljud, hur du inkluderar sound design i din musik, hur du implementerar musik och ljud i spel med hjälp av specifika mjukvaror, hur du skapar ditt eget bibliotek, skapar utifrån givna referenser, skapar templates specifikt för media/spel-produktion, VO’s, editering, mixning och mastering i middleware med fokus på Wwise, och mycket mer!

Undervisningen sker i små grupper, och du kommer att ha möjlighet att utveckla ditt egna sound och workflow för implementering i riktiga spel under kursens gång. Utbildningen är utformad för att du ska få alla verktyg, kunskaper och praktiska färdigheter för att kunna jobba med ljud och musik för videospel. Du jobbar mycket i projektform och du ges möjlighet att ständigt utöka din portfolio som är direkt avgörande när du söker jobb.


BORDE JAG HA TIDIGARE ERFARENHET INOM SOUNDDESIGN?

Det är absolut bra om du har tidigare erfarenhet av att producera ljud och musik för media och om du har tidigare erfarenheter av att programmera dina egna ljud med olika typer av synthar och metoder, men det är inte ett krav för att du ska få läsa kursen. Under kursens gång så kommer du också att få lära dig hur du producerar ljud med olika källor, från synthar till bibliotek, och från dina egna inspelningar till de vanligaste metoderna. Du lär dig också att limma ihop allting för att ge liv till dina ljud.

Sound Design is not limited to give life to what you see in the game, but also to access a new world in the creation of your music tracks, designing specific sounds that no one else used before, creating your hits, helping instruments to cut the mix and the power of layering.

BORDE JAG ANVÄNDA MAC ELLER PC?

Som vi vet så är spelvärlden främst en “PC-värld”, men när det kommer till att producera ljud för spel så finns det ingen särskild begränsning mellan de två. Den enda begränsning som du behöver ha i åtanke är gällande ex. grafikkortet, men du kan också installera Windows på vilken Mac-dator du vill, vilket innebär att båda går lika bra. Det kan vara bra att investera i ett bra grafikkort för framtiden, men till denna kurs är det inte nödvändigt.

HUR BETALAR MAN IN KURSAVGIFTEN?

Tackar du ja så betalar du då in din kursavgift, antingen hela på en gång, eller via delbetalning.

Har du fått en reservplats så kommer du att få ett besked via mail om vilken plats i reservkön du har, samt när du kommer att få ytterligare besked ifall du har möjligheten att få en plats eller ej. Har du ej blivit antagen så är du välkommen att söka igen när antagningen för nästkommande termin öppnar!

KURSPLAN

MODUL 1

Sounddesignens principer & olika typer av sounddesign
Additive/Subtractive/FM synthesis
Hur du skapar ambienser
Plugins och VSTs
Sync-tekniker
Wave/AM/Wave shaping/Hård sync/Granular Synthesis tekniker

MODUL 2

Foleyinspelning & editering
Fieldrecording
Stereo/Hydrophone/Contact mikrofoner
Bygga ditt eget ljudbibliotek & templates
Layering
Avancerad sync

MODUL 3

Grunderna i Wwise och Fmod
Soundbanks
Hierarkier
Skapa, sammankoppla och editera events
Containers
Sound FX och Audio-objekt
Source editor
Randomization-tekniker

MODUL 4

Spelets parameter
RTPC
States
Splitting
Mix & mastering
Voice-profiler
Unity och Unity-integration
Hur man hanterar minne och conversions

MODUL 5

Interaktiv musik
Horisontell re-sequencing
Vertikal remixing
Looping-tekniker
I Wwise:
Att jobba med musiktracks och segment
Music Editor
Stingers
Skapa samplat MIDI-instrument

MODUL 6 a

Vad optimering är
Testing-metoder
Hårdvaruoptimering för både Mac och Windows
Daw-optimering
Kontakt och Play-optimering

Modul 6 b

Hur man hittar jobb i spelindustrin
Vad din portfolio bör innehålla & hur du organiserar den
Demo Reels
Att arbeta som frilansare eller in-House
Skapa hemsida i WordPress

För att kunna läsa denna utbildning finns det både förkunskapskrav samt krav på en viss typ av utrustning som du behöver för att kunna delta i kursen.

Förkunskapskrav: Du behöver ha erfarenhet av en DAW och musikproduktion i denna. Tidigare erfarenhet i Sounddesign är också bra, men inte ett krav. Det finns inga särskilda krav på tidigare utbildningar, och åldersgräns är 16 år. I samband med din ansökan så skriver du ett antagningsprov, se länken under kursinformation för instruktioner till antagningsprovet.

  • En laptop eller stationär dator med Window och/eller MacOs.
  • Någon Daw, men du kommer också att installera Reaper under kursen gång.
  • Hörlurar. Öppna eller semi-öppna hörlurar är en fördel.
  • Kontakt
  • Sonniss gratis bibliotek
  • Valhalla gratis plugins
  • Voxengo Span

ANSÖK TILL KURSSTARTEN DEN 29 AUGUSTI

A N S Ö K


Vill du veta mer innan du anmäler dig? Besök oss vid nästa tillfälle vi har öppet hus:

BOKA EN PLATS PÅ NÄSTA ÖPPET HUS

UPPLEVELSER FRÅN TIDIGARE ELEVER

SPOTLIGHT – Petra Marklund

SPOTLIGHT – Petra Marklund

Petra Marklund SPOTLIGHT Intervju När Petra Marklund valde att läsa en utbildning i musikproduktion hos oss så förändrade det hennes sätt att arbeta med musiken. AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO

SPOTLIGHT – Simon Fager

SPOTLIGHT – Simon Fager

Möt Simon Fager! Musikproducent, rappare och minst men inte sist sagt KREATIV! AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO

Möt Calle Gustafsson

Möt Calle Gustafsson

Spotlight med Calle Gustafsson   Calle Gustafsson är en elev här på AP Academy som går A kursen i FL Studio. Musiken är ett stort intresse för Calle, inte nog med att han producerar musik så spelar han även gitarr och går i en musikskola. Calle var trött på att lära sig över internet och


Diplomerad Game Audio Producent