VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

KURSER

Anmälningsprocessen för en kurs hos AP Academy sker i tre steg. Men först och främst väljer du ut vilken kurs det är du vill läsa. Var noga med att du väljer rätt datum när du anmäler dig! Anmälan hittar du under respektive kurssida, där du också hittar information om startdatum och tider.

När du hittat den kursen du vill läsa så klickar du på “ANMÄL DIG” och du kommer då vidare till steg 1 i anmälningsprocessen där du kontrollerar att du valt rätt kurs. För att gå vidare till steg 2 klickar du på ‘Fortsätt till kassan’.

I steg 2 fyller du i AP Academy’s registreringsformulär. Detta gör du för att vi ska få in alla dina uppgifter som behövs, och även få lite koll på dina förkunskaper, så att vi kan se till att du får bästa möjliga kursupplevelse. När du fyllt i detta och skickat in dina personuppgifter så behöver du bara betala in din kursavgift, se steg 3:

Sista steget är sedan steg 3, där väljer du hur du vill betala din kursavgift. Vi samarbetar med Klarna och erbjuder genom dem tre olika betalningsalternativ. Antingen väljer du att betala med kort, faktura eller delbetalning. När du slutfört ditt köp så är din anmälan färdig!

När du fyllt i din anmälan får du en bekräftelse via mail på att din anmälan kommit in till oss, och att du därmed är antagen på kursen. Skulle du inte ha fått denna bekräftelse inom 24 timmar efter att du fyllt i din anmälan ska du kontakta oss så att vi kan kontrollera att din anmälan är inne, och då skicka ut en ny bekräftelse.

Efter några dagar får du ett ytterligare mail som innehåller all praktisk information du behöver inför din kursstart såsom schema, vad du behöver ha med dig, adress till våra studios osv.

Det enda som kvarstår är att du följer instruktionerna i mail nummer två, och sedan infinner dig på första kurstillfället!

Skulle du vilja avanmäla dig från din kurs så behöver vi en skriftlig avanmälan från dig för att det ska vara giltigt. Läs mer om villkoren för avanmälan >>här<<

 

Vi följer konsumentköplagen vilken ger dig full ångerrätt på 14 dagar från det du skickat in din anmälan.
Vill du avanmäla dig från din kurs innan den har börjat så kan du göra det utan någon speciell anledning fram tills trettio dagar innan kursen startar.

VIKTIGT; För att din avanmälan ska vara giltig måste den lämnas in till oss skriftligen, vilket innebär att du skriver ett mail eller ett brev till oss. I din skriftliga avanmälan ska det tydligt framgå att du vill avanmäla dig från din kurs, samt inkludera ditt namn och personnummer.

Är det mindre än trettio dagar kvar på kursen så debiteras du på en avgift motsvarande 30% av kursavgiften för att täcka administrativa kostnader samt den plats du upptagit på kursen. Anledningen att du debiteras på denna avgift är för att vi börjar jobba för att din upplevelse hos oss ska bli så bra som möjligt så fort vi fått in din anmälan och din plats är bokad. Vi har dessutom väldigt begränsade platser på våra kurser så när du avanmäler dig senare än två veckor före kursstart så har du upptagit en plats som kunde gått till en annan elev.

Skulle du vilja avanmäla dig under kursens gång så utreds varje fall för sig. Vid sjukdom med intyg eller skäliga personliga problem kan du i de flesta fall hoppa av kursen och därmed bara betala för de lektioner du redan läst. Skulle det finnas en annan anledning så utreds orsaken för att avgöra om det är giltiga skäl till avanmälan.

Alla avanmälningar måste meddelas till skolan skriftligen och varje ärende behandlas sedan separat. Avanmälningar som inte meddelats till skolan är inte giltiga.

 

 

Om du inte har någon tidigare erfarenhet inom musikproduktion så är det lättast att välja program utifrån vilken dator du använder. Om du har en Mac så rekommenderar vi Logic Pro, har du en PC så väljer du FL Studio, och Ableton Live fungerar med både Mac och PC. Alla program är professionella musikproduktionsprogram och fungerar lika bra, oavsett vilken genre du är intresserad av att producera.

Har du redan erfarenhet av att jobba i ett program så brukar vi råda att du fortsätter med det du redan kan, och jobbar på att förbättra dina kunskaper inom produktion istället för att lägga energi på att lära dig ett helt nytt program. Men känner du dig inte riktigt bekväm i det programmet du redan jobbar i och vill byta så ska du såklart göra det!

Är du fortfarande osäker på vad som skulle passa dig bäst, eller har önskemål på en skräddarsydd lösning så kan du bara maila oss dina frågor och önskemål på info@apacademy.se

 

 

Kurs A är en grundkurs och passar bäst för dig som är helt nybörjare, eller nyligen har börjat, men känner att du inte riktigt är självgående i programvaran ännu.

Om du redan producerar låtar och kan manövrera det program du producerar i så kan du läsa Kurs B, den avancerade kursen. Är du osäker på vilken nivå du ligger på så kan vi hjälpa dig att välja. I samband med att du fyller i anmälan så kan du även bifoga en låt som du producerat, så lyssnar vi på den och hjäper dig att avgöra om du ska läsa Kurs B eller Kurs A.

Har du redan anmält dig och missat att skicka med en låt så kan du även skicka in en låt via mail i efterhand. Skicka bara in ett mail till oss på info@apacademy.se och berätta att du behöver hjälp att välja kurs, och bifoga ett av dina projekt i mailet. Vi kan då lyssna på det du skapat och höra vilken nivå du ligger på!

 

 

Du ska ha med dig en egen dator till dina sessions för att du kommer att jobba väldigt mycket praktiskt under din kurs hos oss. Utbildningen är till stor del praktisk för att du lär dig jut musikproduktion, och vi tror att du själv behöver skapa för att på bästa möjliga sätt lära dig själva skapandeprocessen. Därför sitter du inte och lyssnar på en lärare och antecknar i tre timmar, utan du skapar musik!

Det finns alltid möjlighet att låna en dator ifall man inte har tillgång till en egen, men att ta med din egen dator är att föredra för din egen del, då du kommer få mycket hemläxor och projekt som du sedan kan fortsätta jobba med hemma.

 

 

Schema får du när du har anmält dig till en kurs. Vill du veta ungefär hur kurserna ser ut innan du anmäler dig så är det ändå ganska lätt att lista ut! Terminskurserna hålls en gång i veckan i 10 sessions, vanligtvis mellan 18.00 – 21.00 på kvällarna. Startar kursen exempelvis en tisdag, då innebär det att kursen går på tisdagar. Startar kursen en torsdag så innebär det att den går på torsdagar osv.

Sommarkurserna och intensivkurserna är fem-tio dagar långa och har då en session per dag.
Helgkurser är två dagar i rad, och fem timmar per dag. Tiderna till sommarkurser, intensivkurser och helgkurser kan variera lite, men du kan se den aktuella tiden för varje specifik kurs på respektive kurssida.

 

 

Du behöver inte ha med dig speciellt mycket till din kurs, utan det mesta finns redan på plats. Det finns dock några saker du måste ha med dig för att kunna genomföra kursen.

Det du behöver är nedanstående:

  • En dator med Logic Pro, FL Studio eller Ableton Live installerat (beroende på vilken kurs du ska läsa).

För din egen skull är det en fördel om den dator du har med dig och tänker använda under kursen är relativt pålitlig och har plats kvar i minne och processorkraft. Krånglande datorer är aldrig roligt när det händer, även om vi givetvis hjälper dig. Utöver en förberedd dator behöver du bara ha med dig en skarp hjärna och ett gott humör!

Om du inte har en dator och inte vet vart du kan köpa eller hur du ska installera ovanstående mjukvaruprogram är det bara att kontakta oss på telefon eller maila oss på info@apacademy.se

 

 

Om du meddelar oss i förväg så kan vi i de flesta fall ersätta dig den missade lektionen i form av en ny tid. Ju tidigare du meddelar oss, desto större chans är det att du kan få ersättningslektioner. Vid redan inplanerad frånvaro som meddelas oss före kursstart ger vi dig ersättningslektioner. Vid sjukdom eller missad lektion av annan anledning kan vi tyvärr inte ersätta lektionen, ifall det inte är ett undantagsfall, vilka vi utreder. Det går inte heller att få ersättningslektioner om du meddelar oss efter att den lektionen du missat redan ägt rum, utan enbart när du meddelar oss i förväg.

 

Det som händer när du får en ersättningslektion är att du antingen får en privatlektion tillsammans med din instruktör där du går igenom det du missat, alternativt att du tar igen lektionen i mån av plats under nästkommande kurs.

 

 

Det gör du! Under din kurs hos oss lär du dig att producera i flera olika genres för att bredda din kunskap och ditt perspektiv, bland annat pop, house och filmmusik. Men utbildningen utgår inte från någon specifik genre, utan från elevernas egna stilar. Mycket fokus läggs på varje enskild elevs målsättningar, vilket innebär att om du vill bli riktigt grym på att producera punkrock kan du bli just det, eller om du vill göra massa funkiga disco-låtar kan du göra det.

Varje elev jobbar individuellt på varsin station under kursens gång, och har därför möjligheten att nischa sin produktion åt det håll man själv vill. En stor del av utbildningen är praktisk, och i och med att du lär dig att hantera ditt mjukvaruprogram utantill kommer du att kunna skapa exakt det du själv vill.

 

 

Innehållet och informationen i de korta och långa kurserna är detsamma. Informationsflödet är högre under helgkurserna och sommarkurserna, men samtliga av våra utbildningar är utformade på samma sätt. En helgkurs och en sommarkurs är mer intensiva eftersom utbildningen är förlagd på några dagar efter varandra istället för tio veckor, och dessa kurser passar därför bättre för dig som vill lära dig intensivt och få en ordentlig push att börja producera själv, eller ta din produktion till nästa nivå.

Under de tio veckor långa kurserna hinner vi se din utveckling och du hinner jobba igenom alla moment och uppgifter ordentligt tillsammans med instruktören. Läser du en helgkurs så kan du dock alltid maila eller ringa till oss med frågor eller projekt även efter att din kurs är avslutad!

 

AVGIFTER OCH BETALNING

 

Du väljer hur du betalar din kursavgift i samband med att du fyller i din anmälan. Vi samarbetar med Klarna och erbjuder dig därigenom tre olika sätt att betala in kursavgiften. När du fyller i din anmälan så betalar du även kursavgiften och du väljer då mellan att betala direkt, via faktura eller delbetalning.

 

 

Ja, det kan du! Eftersom vi samarbetar med Klarna så kan du välja att delbetala din kursavgift i samband med att du fyller i din anmälan.

 

 

Den administrativa avgiften täcker kostnader för hantering av din anmälan och din bokade plats på kursen.

 

AP ACADEMY

Alla kontaktuppgifter till AP Academy hittar du under >>kontakt<<

 

Våra telefontider är vardagar mellan 12.00 – 18.00, annars når du oss lättast på mail till info@apacademy.se

 

På den >>här<< sidan hittar du även kontaktuppgifter till varje instruktör, om du har en direkt fråga till någon ur personalen.

Det går också bra att skriva till oss på vår Facebook-sida!

 

Du måste först och främst vara/ha varit en elev hos AP Academy för att bli intervjuad för Spotlight. Är du en tidigare elev och vill vara med i Spotlight så kan du skicka in ett mail till spotlight@apacademy.se!

 

Förutom chansen att få representera en av Sveriges roligaste och mest framåtsträvande musikproduktionsskolor så kommer du få möjligheten att själv utvecklas i musikproduktion, träffa nya vänner, tjäna pengar, delta i workshops och exklusiva event, enbart för ambassadörer! Är du intresserad av att bli ambassadör kan du fylla i en intresseanmälan >>här<<

 

För att söka en praktikplats hos oss så ska du skicka ett mail med CV och personligt brev till jobb@apacademy.se

 

 

För att söka jobb hos oss ska du skicka ett mail med CV och personligt brev till jobb@apacademy.se

 

HAR DU FLER FRÅGOR?

KONTAKTA OSS GENOM ATT FYLLA I FORMULÄRET NEDAN:

[contact-form-7 id=”1270″]
Vanliga frågor