5 Grymma mikrofoner du ska ha koll på!

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841 Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841

Att köpa en mikrofon är inte alltid det lättaste beslutet. För det första finns det flera hundra olika modeller att välja mellan, och för det andra kostar det allt ifrån några hundrallapar till fler tusenlappar än man kan räkna till. Det som är viktigt att tänka på när man köper mikrofoner är att det endast är en del av en mycket längre kedja. Med andra ord kommer inte en dyr mikrofon betyda att saker låter bra, precis som att en billig mikrofon inte betyder att det kommer låta dåligt. Skillnaden mellan mikrofoner förutom kvaliteten är endast hur de färgar ljudet, därför är det framföralt det man ska gå efter. Går du till en musikaffär får du ofta prova mikrofonen, och det är helt klart det bästa att göra om du ska investera i en ny mikrofon.

Shure SM57

Shure SM57

Sm57 är inget annat än en fantastik mikrofon med legendarisk standard i inspelningsvärlden. Sm57:an är en dynamisk mikrofon vilket gör det utmärkt till att spela in i stort sett alla instrument du kan tänka dig, men den skinner framförallt på trummor och förstärkta instrument. Utöver att det är den byggd som en pansarvagn, och några av instruktörerna på AP har använt den som en hammare vilket gör den till en dröm både i studion, men även live!

Cirkapris: 1100 Kr

 

Rode NT2-A

Rode NT2-A

NT2-A är en riktigt bra kondensatormikrofon. Rode är kända för sin kvalitet och sina fina mikrofoner, och NT2-A är inget undantag. Kvaliteten i kombination med sitt relativt låga pris gör den perfekt för dem som vill ha en riktigt bra konding hemma utan att krossa spargrisen. Eftersom det är en kondensatormikrofon passar den sig bäst i studion, den låter fantastiskt på de flesta akustiska instrumenten och självklart även på sång.

 

Cirkapris: 3400 Kr med Puffskydd & Shockmount

 

Neumann TLM 102

Neumann TLM 102

Neumanns TLM-102 är en till riktigt bra kondensatormikrofon. Även Neumann är känd för sin fantastiska kvalitét och om man vill ha en mikrofon som låter riktigt bra så är det här en mikrofon att värkligen kolla in. Den här är helt klart en dyr mikrofon, men har man råd och om man spelar in mycket material kan den helt klart vara värd det! Precis som ovan är det en kondensator så därför passar den bäst i studion.

 

Cirkapris: 5500 Kr

Shure SM7 B

Shure SM7 B

Vilken mikrofon användes på Michael Jackson när de spelade in Thriller? Rätt svar är SM7:an, den har efter det använts flitigt i många studios runt om i världen. Den är fantastisk på sång, framförallt på män. Men den kan självklart användas på mycket annat. Är du även intresserad av att spela in voiceover är det här helt klart rätt val för dig. Är man lite petig kan det var bra att påpeka att man behöver en ganska pampig preamp för att få ut bra tryck ur den här mikrofonen. Men har man ett dyrare ljudkort eller kan tänka sig att investera i en extern preamp är inte det ett problem!

Cirkapris: 3799 Kr

Sennheiser E 609

Sennheiser E 609

Vill du spela in elektrisk gitarr? Då behöver du inte leta längre. E609:an är grym för att spela in elgitarr framörallt på grund av sin smarta design som gör att man kan hänga miken rakt på stärkaren. Du behöver alltså inte krångla med onödiga stativ och annat krimskrams som tar massa plats. Utöver det låter den riktigt bra och är riktigt billig, vad mer kan man önska?

Cirkapris: 1500 Kr

Alla ovannämnda mikrofoner hittar du hos vår samarbetspartner 4sound på Fridhemsplan


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Skivbolag, Management & Förlag: Vad är skillnaden?

Skivbolag, Management & Förlag: Vad är skillnaden?

Musikbranschen är kan uppfattas som rörig och svårbegriplig för de som inte varit etablerade under en längre tid. Det är en bransch som är i läkningsprocessen efter en lång tid av omskakningar, såsom den illegala nedladdningen, vilket bl.a. gjort att de stora s.k. “Major-bolagen” som en gång var många i kvantitet är idag bara en handfull. Idag finns

Multikompressor i Ableton Live

Multikompressor i Ableton Live

Ett bra knep för att kunna bearbeta olika frekvenser i samma ljud är att använda Abletons multibandskompressor. Gör så här: 1. Lägg en multibands kompressor på t.ex din bas 2. Tryck cmd+G (Mac) på kompressorn och gruppera. 3. Dubblera basen i gruppen (cmd+D). Du har nu två baser istället för en. 4. Döp kanalerna så

Template

Template

Att ha en färdig “Template” som alltid öppnas upp när du startar ett nytt projekt i Ableton sparar inte bara tid utan ökar också ditt kreativa flöde. Vad låter mest effektivt: A: Du öppnar ett helt nytt projekt med endast tomma midi- och audiokanaler. B: Du öppnar ett helt nytt projekt med ex. Sidechain track,