Få Din Musik Placerad I Reklam, Tv & Spel

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841 Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841

Att jobba med att få sin musik placerad i former av media som film, tv och spel (så kallat Sync) är en värld för sig själv där många låtskrivare/producenter väljer att lägga sitt fokus. Det betyder delvis potentiellt snabba pengar och också exponering som är otroligt viktigt när man är ny i musikbranschen! I dag så växer spelindustrin lavinartat och reklamer behöver konstant musik, så därför är det ett gyllene tillfälle att utnyttja och lära sig hur du kan få din musik placerad i dessa former av media!

Vad är Sync?

Sync kan lätt låta komplicerat men är kort och gott detta: placeringen av din musik på bild. Det kan med andra ord vara allt från musiken du hör i bakgrunden av ditt TV spel, musiken på reklamen du ser på TV, musiken i filmen du nyss kollade på etc. Det finns en hel del termer som kommer dyka upp ifall du sätter en låt på någon form av media som vill använda låten som sync. Dom vanligaste två är Förlagsrättigheter & Masterrättigheter.

Förlagsrättigheter & Masterrättigheter

Dessa två orden låter skumma men är inte så konstiga som man kanske tror. När någon vill använda en låt som Sync så måste dom då cleara rättigheterna till låten så att man lagligt får använda den. Dom två rättigheterna som då måste clearas brukar generellt sätt vara Förlags & Masterrättigheterna! Förlagsrättigheter innebär rättigheterna som ägs av dom som skrivit låten och deras förlag. Masterrättigheterna innebär rättigheterna som ägs av dom som äger inspelningen, dvs prodden av låten. Det kan både vara producenten eller skivbolaget som släppt låten. Utan att cleara både dessa delarna så har inte ett företag rätt att använda en låt för Sync.

Prata samma språk som dina Klienter

Det är väldigt lätt att vi som håller på med musik använder oss av terminologi som är väldigt musikaliskt grundat med ord som “drop”, “build­up”, “crescendo” etc. För en klient som vill ha en låt till ett specifikt format så är detta språket möjligen inte alls hur dom skulle kommunicera sina önskningar till dig. Dom skulle kanske snarare

använda sig av ord som “rörelse”, “förändringar” etc. Här kan det då vara smart att faktiskt tänka igenom vad din klient kanske INTE vill ha. Vill dom ha mycket förändringar i tracket så kanske du inte ska köra på samma 4 ackord igenom hela låten, utan variera, bygga tracket med tiden och låta det utvecklas. Denna typen av observationer kan vara avgörande för om du sätter en låt eller inte.

Tänk steget före!

Detta låter kanske konstigt men är egentligen väldigt uppenbart. Denna principen gäller för allt du gör och är lätt att glömma bort. Skickar du ett ambient track till en spelutvecklare, benämn då inte tracket “track 1”, utan benämn det istället “Ambient track”. Denna typen av basic men smarta drag kommer få dig att framstå som seriös och kommer dessutom sälja in dig och din produkt lättare. Detsamma gäller research: Gå noga igenom VAD det är klienten vill ha, dvs skicka inte en ballad till en klient som vill ha ett upptempo track bara för att du gillar balladen. Skicka ditt material som länkar i mejls istället för att bifoga MP3or till dina klienter som kommer ha en drös med mejls med just MP3or som kommer fylla upp deras inkorgar. En länk med materialet räcker, till exempel en privat soundcloudlänk.


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
Hur utvecklar man ett unikt och eget sound?

Hur utvecklar man ett unikt och eget sound?

  Hur utvecklar du ett unikt och eget sound? Som producenter önskar vi alla ett unikt sound. Något som skiljer oss från resten, någonting som lämnar ett avtryck och är igenkänningsbart. I det här inlägget kommer du att få en uppfattning om vad som krävs för att utveckla det unika sound, och några saker du

AP Academy’s stora ljudkortsguide

AP Academy’s stora ljudkortsguide

För oss är ljudkortet en av de viktigaste delarna i din studio. Utan ett ljudkort kan du helt enkelt inte spela in optimalt och all din utrustning saknar hälften av sin kraft utan en av dessa i din studio. Ljudkorten hjälper oss med ljudkvalitet och förstärkning, mer övergripande kontroll över våra redskap och organisera alla

10 FL Studio tips som tar din musik till helt nya nivåer

10 FL Studio tips som tar din musik till helt nya nivåer

Är du redo att ta din musik till helt nya nivåer men vet inte riktigt hur? Här kommer 10 grymma tips som kan hjälpa både nybörjare och proffs att vässa sina skills och utveckla sin musik!    1. Färglägg, namnge och ordna upp. När du startar ett nytt projekt, färglägg och namnge dina kanaler, patterns