Få Din Musik Placerad I Reklam, Tv & Spel

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841 Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /customers/b/e/3/apacademy.se/httpd.www/wp-content/themes/angle/inc/frontend.php on line 1841

Att jobba med att få sin musik placerad i former av media som film, tv och spel (så kallat Sync) är en värld för sig själv där många låtskrivare/producenter väljer att lägga sitt fokus. Det betyder delvis potentiellt snabba pengar och också exponering som är otroligt viktigt när man är ny i musikbranschen! I dag så växer spelindustrin lavinartat och reklamer behöver konstant musik, så därför är det ett gyllene tillfälle att utnyttja och lära sig hur du kan få din musik placerad i dessa former av media!

Vad är Sync?

Sync kan lätt låta komplicerat men är kort och gott detta: placeringen av din musik på bild. Det kan med andra ord vara allt från musiken du hör i bakgrunden av ditt TV spel, musiken på reklamen du ser på TV, musiken i filmen du nyss kollade på etc. Det finns en hel del termer som kommer dyka upp ifall du sätter en låt på någon form av media som vill använda låten som sync. Dom vanligaste två är Förlagsrättigheter & Masterrättigheter.

Förlagsrättigheter & Masterrättigheter

Dessa två orden låter skumma men är inte så konstiga som man kanske tror. När någon vill använda en låt som Sync så måste dom då cleara rättigheterna till låten så att man lagligt får använda den. Dom två rättigheterna som då måste clearas brukar generellt sätt vara Förlags & Masterrättigheterna! Förlagsrättigheter innebär rättigheterna som ägs av dom som skrivit låten och deras förlag. Masterrättigheterna innebär rättigheterna som ägs av dom som äger inspelningen, dvs prodden av låten. Det kan både vara producenten eller skivbolaget som släppt låten. Utan att cleara både dessa delarna så har inte ett företag rätt att använda en låt för Sync.

Prata samma språk som dina Klienter

Det är väldigt lätt att vi som håller på med musik använder oss av terminologi som är väldigt musikaliskt grundat med ord som “drop”, “build­up”, “crescendo” etc. För en klient som vill ha en låt till ett specifikt format så är detta språket möjligen inte alls hur dom skulle kommunicera sina önskningar till dig. Dom skulle kanske snarare

använda sig av ord som “rörelse”, “förändringar” etc. Här kan det då vara smart att faktiskt tänka igenom vad din klient kanske INTE vill ha. Vill dom ha mycket förändringar i tracket så kanske du inte ska köra på samma 4 ackord igenom hela låten, utan variera, bygga tracket med tiden och låta det utvecklas. Denna typen av observationer kan vara avgörande för om du sätter en låt eller inte.

Tänk steget före!

Detta låter kanske konstigt men är egentligen väldigt uppenbart. Denna principen gäller för allt du gör och är lätt att glömma bort. Skickar du ett ambient track till en spelutvecklare, benämn då inte tracket “track 1”, utan benämn det istället “Ambient track”. Denna typen av basic men smarta drag kommer få dig att framstå som seriös och kommer dessutom sälja in dig och din produkt lättare. Detsamma gäller research: Gå noga igenom VAD det är klienten vill ha, dvs skicka inte en ballad till en klient som vill ha ett upptempo track bara för att du gillar balladen. Skicka ditt material som länkar i mejls istället för att bifoga MP3or till dina klienter som kommer ha en drös med mejls med just MP3or som kommer fylla upp deras inkorgar. En länk med materialet räcker, till exempel en privat soundcloudlänk.


VILL DU VETA MER OM AP ACADEMY?


AUDIO PRODUCTION ACADEMY – UTBILDNING OCH KURSER I MUSIKPRODUKTION INOM ABLETON LIVE, FL STUDIO OCH LOGIC PRO
Share
System Overload

System Overload

Det största irritationsmomentet för dig som musikproducent är antagligen när tekniken sätter käppar hjulet för dig och din kreativitet. För vad kan vara värre än när ditt projekt ständigt stoppas av varningsfönstret som säger de hemsökta orden: “System Overload”? I denna artikel kommer vi gå igenom en hel del trix och manövrar för hur du

Tip Of The Day – Slip

Tip Of The Day – Slip

För två veckor sedan gick vår instruktör Elliot igenom hur du sätter “Memory/Hot Cues”. Idag spinner Jamie vidare på det konceptet och visar hur du kan använda Slip-funktionen för att utveckla ditt mixande ytterligare!     För att se alla våra Tip of The Day kan du använda länken nedan: https://www.youtube.com/playlist?list=PLBLxgm3mn5pu4dQBrmMaXdY88DNx8sjY5 AUDIO PRODUCTION ACADEMY –

Släpp utan skivbolag

Släpp utan skivbolag

Om inte ett skivbolag nappar på din musik så finns det idag en mängd olika sätt att få ut din musik ändå! Det kan dock vara lite klurigt att veta vilket som är det bästa alternativet så nedan kommer vi lista ut några smarta sätt att släppa sin musik utan skivbolag! Gå via en Aggregator